גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו
שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

 

"אאוט אוף דה בוקס", מיזם האוכל של השפים און משען (The Little Burger Shop) וטל צור (לשעבר "רוסטיקו"), ממוקם בסמטאות יפו, בואכה שוק הפשפשים, בחלל שבו פעל במשך שנים רבות דוכן הבשרים "זלמניקו".

האיזאקאיה התל אביבית גייג'ין: מינימליזם יפני מסורתי עם טוויסט עכשווי
השף שכיכב בטלוויזיה, התגייס למילואים וסגר את המסעדה ועכשיו חוזר עם מטבח מרוקאי מטריף

המיזם הוקם בתחילת המלחמה כחמ"ל שמטרתו לשלוח אוכל למפונים. ביוני, שמונה חודשים לתוך המלחמה, כשהצורך לשלוח אוכל למפונים הלך ודעך ואילו תנועת הסקרנים שעברה במקום הלכה וגברה - החליטו השניים לשפץ את המקום בעצמם ולפתוח אותו בשעות הערב לקהל הרחב. התוצאה: ביסטרו פצפון (עשרה מקומות ישיבה) עם לוק תעשייתי־אירעי. קירות מחופים עץ וקרטונים, בר נירוסטה המשקיף על מטבח זעיר, ותפריט סולידי המשתנה מדי יום, לפי מצב רוחם של השפים והממצאים בשווקים.

למה בחרנו בה

קשה להגדיר מה זה בדיוק "אאוט אוף דה בוקס", שכשמו כן הוא - מחוץ לקופסה: איזאקאיה מקומית? ביסטרו יהודי? בר אוכל אקלקטי (מדי)? ואולי בכלל לא כדאי להיכנס להגדרות, ורק לומר שזה בית אוכל תל אביבי שמתאים לרוח התקופה ושזה מקום כיפי: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר (מרענן!), עם יחס אישי וקשר בלתי אמצעי בין הטבחים לסועדים, מוזיקה טובה שעושה שמח, יין ישראלי טוב ואוכל - מנות מוצלחות לצד מנות סטנדרטיות. אופציה שפויה לימים לא שפויים.

בקרוב מתכננים משען וצור לשנות את הקונספט ולעבור מתפריט א־לה קארט לארוחת טעימות סגורה. חלק ניכר מהמנות שמוגשות במקום ייכנס לתפריט הטעימות, עם אדפטציה קלה בגודל (עכשיו המנות הן בגודל בינוני־גדול). תקראו ל"אאוט אוף דה בוקס" ניסוי כלים בדרך לדבר האמיתי; סקרנית לראות לאן זה ילך.

ביו שף

און משען, 38, גדל בקריית חיים ומתגורר כיום בתל אביב. הוא בא ממשפחה מעורבת: סבו וסבתו מצד אמו הם ממוצא גרמני וספרדי־ירושלמי (ס"ט). סבא וסבתא מצד אביו הם ממוצא מצרי. "כבר בתור ילד בישלתי, כי ההורים לא תמיד היו בבית. סבתא שלי מצד אבא הייתה בשלנית מדהימה. בימי שישי הייתי מגיע לעזור לה לבשל וממנה למדתי להכין את הדברים המוקפדים". כשבגר עבד דווקא באבטחה. "בשנות ה־20 של חיי האוכל היה תחביב; בישלתי בשביל הכיף. הייתי קצין ביטחון ב'רויאל קריביאן'. בשבוע אחד טיילתי בארבע־חמש מדינות ואכלתי במסעדות. במקביל למדתי קולינריה בקורדון בלו בלונדון". מכאן החלה קריירה אקלקטית, שכללה תחנות רבות, נסו לעקוב: מסעדת "כתית", "אורבנו" (אירוח ב"איט וויז'"), "דה ליטל ברגר שופ" (רשת המבורגר), פיצריית "דה פיצה", "משוגע" (מטבח מורשת יהודית ברמת הגולן), Me’shuga (איזאקאיה מזרח תיכונית בניו יורק), ייעוץ למטבחי רשת מלונות בראון בעולם, ועם פרוץ המלחמה - אאוט אוף דה בוקס. האוכל שלו, כמו הקריירה, אקלקטי: קצת מולקולרי, הרבה מטבח יהודי עם טוויסט, "מטבח של הזדמנויות", כמו שהוא אוהב לכנות את האוכל שלו.

שף מסעדת ''אאוט אוף דה בוקס'' און משען (משמאל), ושותפו טל צור / צילום: אנטולי מיכאלו

מנת הדגל 

● שמאלץ
במרכז הצלחת מונח קנל (כדור אליפטי) נאה של שמאלץ, עשוי משומן אווז, שומן עוף וחמאה חומה שבושלו עם בצל ופירורי לחם. מסביב לקנל, כל מה שהולך טוב עם ממרח שומני כזה: לחם בירה עשיר עם אגוזי מקדמיה וצימוקים, צלפים כבושים במלח, שאלוט טרי, מלפפונים חמוצים־מתוקים, שום קונפי ופלפל חריף.

כששאלתי את און במהלך הערב מה המנה הזאת עושה בתפריט שלו, השיב: "גדלתי בידיעה שהמשפחה שלי גידלה אווזים בגרמניה. ראיתי תמונות של אימא שלי עם אווזים, אכלתי שמאלץ אצל סבא וסבתא, חייתי בגרמניה תקופה וטעמתי בה סוגים שונים של שמאלץ; הטוב שבהם היה מאווזים. זה אחד הדברים הראשונים שלקחתי עליהם אחריות בבישול. מה שמוגש עם השמאלץ זה מה שאני חושב שנכון להיות מוגש לידו, כל מיני דברים שאמורים לאזן את הכמות הבלתי נתפסת של השומן המוגשת במנה", הוא צחק.

מנת האינסטגרם 

● שיפוד פטריות
פטריית אויסטר לבנה, פטריית מלך היער, פטרית רעמת האריה ופטריית צ'סנאט צלויות בגריל עם טרה (גלייז עשיר של סויה המבושלת עם חצילים וכל מיני קליפות שנותרו מהבישול) ומשופדות. השיפוד מונח על פולנטה מתוקה, עשויה מתירס גילי, קרם קוקוס וחומץ בן יין לבן מצומצם. מהשאריות של נוזלי בישול התירס מכינים כאן לחם תירס טעים ומתקתק כעוגה. הוא יוגש כמנה בארוחת הטעימות המתהווה. מנה טבעונית טובה בתפריט שמלא בחיות.

הקינוח

● באגסו קייק מפורק
מי שביקר בהודו (בעיקר בבאגסו שבדרמסאלה) ודאי מכיר, אוהב ומתגעגע לקינוח השוקולדי הזה (מלך המאנצ'יז של התיירים המערבים), שנכנס לתפריט של אאוט אוף דה בוקס בשל מוצאו ההודי של טל (הוריו ממהרשטרה). על הצלחת: פאני פורי (קליפת כדור חלולה ומטוגנת, עשויה מקמח חיטה) ממולא בקציפה של ברולה צ'אי מסאלה. בצד הכדורים הממולאים מוגש מוס שוקולד ולרונה עם קראמבל של "גראהם קרקר" וחמאה חומה וגלידת כוכב אניס. כסאקרית של צ'אי מסאלה, עתיר התבלינים החמים, הייתי שמחה ליותר נוכחות שלו בקינוח.

תפריט היינות

"תפריט היין שלנו הורכב בקפידה ואהבה לאדמה שעליה אנחנו חיים", נכתב בראש תפריט היין. ואכן, התפריט המהודק שאצרה מנהלת המסעדה אולה יאסי (לשעבר השפית של "אונזה") שם דגש על יקבי בוטיק ויצרנים עצמאים מישראל בלבד: ננה, רוזה, בר מאור, יעקב אוריה, ויתקין ואחרים - רשימה נהדרת של ייננים ויקבים שעושים כאן יינות אישיים, המתאימים לאקלים שלנו. הכיף הגדול כאן הוא שכל היינות נמזגים לכוסות ולחצאי כוסות. "כשפית, חשוב לי שאנשים יטעמו כמה שיותר יינות במהלך הארוחה, יתאימו יין לכל מנה ולא יתחייבו על בקבוק אחד", אומרת יאסי. המחיר הנגיש של היין הופך את הכל לכיף עוד יותר (190־288 שקלים לבקבוק).

השירות

הכל קטן באאוט אוף דה בוקס - הבר, המטבח, הצוות. שני הטבחים גם מגישים את האוכל, מפנים אותו, מוזגים יין, מארחים. חווית בילוי ושירות אינטימית.

מה אכלנו

סלט שומר- 56 שקלים
שמאלץ- 58 שקלים
שיפוד כנפיים ולבבות- 65 שקלים
שיפוד גראטן- 68 שקלים
שיפוד פטריות- 79 שקלים
באגסו קייק- 46 שקלים

סה"כ ל־2 סועדים (ללא טיפ ושתייה)- 372 שקלים

עוד כתבות

יניב בן, IDX ודרור גנות, ADIO / צילומים: אייל זלצברג, יח''צ , עיצוב: טלי בוגדנובסקי

100 אלף שקל לחבילה: ההצעה החדשה בשוק הפרסום הדיגיטלי

שיתוף־פעולה בין הפלטפורמות הישראליות ADIO ו־IDX יאפשר למפרסמים להעלות קמפיינים דיגיטליים שמשלבים וידאו ואודיו באמצעות פלטפורמה אחת, ולמעשה ישנה את האופן שבו פעל השוק עד כה ● "זה One Stop Shop שהוא גיים צ'יינג'ר", מסבירים הצדדים

הכטב''ם ''גראנט E-4'' / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה כטב"ם חדש, והתלות הטורקית בארה"ב

חברת קלצ'ניקוב הרוסית חשפה את הכטב"ם "גראנט E-4", שמסוגל להשמיד טנקים שסיפקה ארה"ב לצבא אוקראינה ● הודו מוכרת 2,500 טנקים מיושנים מדגם T-72 ● הפנטגון וסין במרוץ בדרך לדור החדש של התקשורת העולמית ● וטורקיה שבה לזרועות ארה"ב בשל מגבלות התוצרת הביטחונית המקומית שלה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''צעצוע של סיפור'', שנעשה באנימציה ממוחשבת. ''יצאתי מהאולם ואמרתי: זה הסוף של האנימציה הדו־ממדית'' / צילום: Shutterstock

מה איבדה דיסני בגלל הטכנולוגיה ואיך תמציא את עצמה מחדש

ההצלחה המטאורית של סרטי האנימציה הממוחשבת קברה את השיטה המסורתית של דיסני ● אלא שבסרט חדש גדולי האנימטורים מתעקשים: כל מה שצריך הם אמביציה טכנית וסיפור מצוין

איור: גיל ג'יבלי

המניה שעקפה את אנבידיה: האם זה אחד התחומים המעניינים להשקעה כיום?

את הכוכבת הגדולה של סחרור הבינה המלאכותית, אנבידיה, כולם כבר מכירים, אבל יש מניה אחת שכבר עקפה אותה השנה עם תשואה של 190% – ויסטרה ● הצורך ההולך וגובר של טכנולוגיות AI באנרגיה מסדר ליצרנית החשמל ביקושים גבוהים ביותר, ולא רק לה ● שאלת השבוע

פרופ' דוד פסיג / צילום: כדיה לוי (צולם במוזיאון תל אביב לאמנות)

דוד פסיג משיק ספר חדש ובטוח: "אנחנו בתקופה מיוחדת בהתפתחות המין האנושי"

חוקר העתידים פרופ' דוד פסיג, שעוסק בחיזוי מגמות שיתרחשו עוד 30־40 שנה, סבור שאין לפחד מהעתיד הטכנולוגי ● בראיון לגלובס הוא מדבר על השפעת הבינה המלאכותית על התודעה האנושית ומתייחס למכה שהנחית חמאס על ישראל: "איזנה את המערכת"

מתחם ברנדייס / צילום: חברת ענב

מעל 3,000 דירות מקודמות בחדרה: בזכות קרקע משלימה פרטית

חברת ענב מקדמת במתחם ברנדייס בעיר פרויקט פינוי בינוי של 223 דירות ישנות - בשילוב קרקע סמוכה ששייכת לאפריקה ישראל מגורים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נתניהו בעצרת הכללית של האו"ם: "המלחמה תסתיים אם חמאס ייכנע - וישחרר את החטופים"

אחרי קריאות מחאה מהקהל - נתניהו החל את נאומו: "הגעתי הנה כדי להגיד את האמת" • הוא הבהיר: "ישראל משתוקקת לשלום, אבל אם חמאס לא ייכנע - נילחם עד הניצחון המוחלט" • על שחרור החטופים: "לא נוותר עד שיחזרו הביתה" • ועל האיומים מטהראן: "אין מקום באיראן שזרועה הארוכה של ישראל לא יכולה להגיע אליו" • זה "ציר הקללה" שרה"מ הציג באו"ם | ישיר מהעצרת הכללית

סניף ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי / צילום: ALTO RE

אירועים ומינויים: המהלך החדש של מודי כידון

קרן הנדל"ן ALTO, שבבעלות מודי כידון ויניב מלמוד, חתמה על הסכם שכירות עם ענקית ההלבשה התחתונה ויקטוריה'ס סיקרט במיאמי, בהיקף של 24 מיליון דולר ● רשת "סאלח דבאח ובניו" פתחה את הסניף הגדול ביותר שלה באזור חיפה, ולגלידות נסטלה יש מנכ"ל חדש אחרי עשור ● אירועים ומינויים

נירה שמיר, כלכלנית ראשית, דיסקונט / צילום: רמי זרנגר

הכלכלנית שמסבירה: זו הסכנה שמחכה לישראל בהורדת דירוג

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, מנסה לפצח את העליות בשווקים למרות ההסלמה בצפון: "אנחנו למודי מלחמות" ● בראיון לפודקאסט של גלובס היא מפרטת את האתגרים שבפני המשק, מנסה להעריך לאן תגיע האינפלציה: "הרבה מעבר ליעד" וממליצה לא להקל ראש בהורדות הדירוג: "עלול לגרום לזעזוע"

קרן ההשתלמות הפכה לאטרקטיבית במיוחד ומסומנת כמטרה אצל האוצר / אילוסטרציה: Shutterstock

באוצר לוטשים עיניים ל-8 מיליארד שקל, וקרנות ההשתלמות בסכנה

הן נולדו בכלל כחיסכון לטווח הבינוני עם הטבות מס חריגות, אך ככל שחלף הזמן התרחקו משם והפכו לחיסכון משתלם במיוחד לכל מטרה ● עבור שכירים ועצמאים, קרנות ההשתלמות הן צ'ופר משמעותי, אולם באוצר מכנים אותן "עיוות מס" ● האם ההטבה הגדולה של אחד מכל שלושה ישראלים תצומצם, ומה החלופה שעל הפרק?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מיקרון זינקה ב-15%, פאגאיה נפלה ב-24%

מיקרון עקפה את הציפיות והעלתה את התחזיות ● משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה נגד סופר מיקרו ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, מובילאיי וגילת זינקו ● פאגאיה מגייסת 125 מיליון דולר באג"ח להמרה ● לאחר הדיווח שסעודיה תגדיל את התפוקה, מחירי הנפט ירדו ב-4% ביומיים וגררו למטה את מניות הנפט

ליאור אשכול / צילום: אלעד מלכה

מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בשבוע הבא תסיים ליאור אשכול ארבע שנים כמנכ"לית וולט ישראל, שבהן הובילה את המהפך - מאפליקציה תל אביבית לענקית משלוחים בפריסה ארצית ● בראיון בלעדי היא מגיבה לטענות על תנאי ההעסקה של השליחים ועל ההשתוללות בכבישים, מספרת על הרגלי ההזמנות של הישראלים ועל ההתרחבות המואצת: "קוראים לזה רעב, ולא לאוכל"

אילוסטצריה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

בוטלה הטיסה? מתי כדאי לתבוע את חברת התעופה בתביעה ייצוגית

בשיאה של עונת התיירות, חלה הסלמה במצב הביטחוני שהביאה לביטולים דחיות ושיבושים בטיסות ● ריבוי המקרים והנפגעים מהתנהלותן של חברות התעופה העלה על סדר היום את השאלה האם כדאי לתבוע חברות תעופה בתביעה ייצוגית ● כמה זה יעלה, ומה צריך לקחת בחשבון לפני? ● גלובס עושה סדר 

חיילי צבא לבנון מאבטחים אתר שהותקף על ידי צה''ל בדרום ביירות, השבוע / צילום: ap, Bilal Hussein

כשהעוני בשיא והזבל ברחובות: כך הפך חיזבאללה את לבנון למאורת טרור

בשנים האחרונות וכפי שמחדדת המלחמה, לבנון הפסיקה לתפקד כמדינה ● הממשלה הזמנית לא מצליחה להיחלץ מהמשבר הכלכלי, וצבא לבנון הרשמי מתחרה עם חיזבאללה על חיילים, כאשר השכר בארגון הטרור גבוה פי 13 ● לדברי מומחים, המשאבים של חיזבאללה מאפשרים לו להרחיב את מעגלי ההשפעה משיעים דתיים לשכבות אחרות באוכלוסייה

JAECOO J7 4x4 / צילום: יח''צ

תמחור אגרסיבי בחסות ממשלת סין הופך את הרכב הזה למנצח

המותג החדש מבית צ'רי מציע במחיר נגיש יחסית תחושת יוקרה ושימושיות משפחתית ● בשוק המקומי זה מספיק כדי להוות נוסחה מנצחת

גל תורן בקמפיין בנק לאומי / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

גל תורן לוקח את זוג המילואימניקים לחתונה, ואת בנק לאומי למקום הראשון בזכירות

הפרסומת של הבנק, שהיא אחת משלוש המושקעות ביותר השבוע, גם מתברגת במקום השני באהדה - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהובה ביותר, ואת ההפתעה השבועית מספקת עיריית נתיבות

מטה סוכנות הדירוג מודי'ס / צילום: Shutterstock, Andrius Zemaitis

מודי'ס תפרסם הלילה את הדירוג החדש של ישראל: גוברות ההערכות להורדה נוספת

בפברואר האחרון רשמה מודי'ס את הורדת הדירוג הראשונה בהיסטוריה של ישראל ● אם החברה תחליט להוריד את דירוג האשראי של ישראל, היא תהפוך לחברה הראשונה שמורידה את דירוג מדינה פעמיים

צילומים: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, AP-Leo Correa

הגזירה על הפנסיה: מה שווה מילה של ממשלה?

האוצר מקדם קיצוץ בהטבות הפנסיה, ומעבר לפגיעה בחוסכים משדר מסר בעייתי ● יותר מ־400 אלף דירות בצפון, בהן גרים 1.4 מיליון איש, אינן ממוגנות ● השבוע הגיע לשיא היחס השלילי למשפחות החטופים, שנאבקות כבר כמעט שנה על מנת להשיב את יקיריהן הביתה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קניות / צילום: שירה ספיר

בניגוד לשנים קודמות, הציבור מוציא פחות על רכישות לקראת החגים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי המצב הביטחוני משפיע כצפוי יותר על הצפון, במיוחד בענף ההסעדה

נוחיק סמל, מנכ''ל סוני סמיקונדקטור ישראל / צילום: מארק נומדר

האיש שמנהל 400 מהנדסים בישראל ורוצה להפוך את סוני למעצמת AI

מנכ"ל סוני סמיקונדקטור ישראל, נוחיק סמל, אומר בראיון לגלובס כי הבינה המלאכותית צפויה לעבור מחוות השרתים המרוחקות אל מוצרי החשמל האישיים בחמש השנים הקרובות: "בין אם זה מקרר ובין אם זה עמוד תאורה" ● וגם: איך השפיעה המלחמה על פעילות החברה?