גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוצרייה מגיעה לארוחת ערב ומתאהבת ברב: "רק לא זה" לא עושה שירות טוב ליהדות

סדרה שעלתה לנטפליקס מציגה התאהבות מקרית בין בחורה ברוטלית, לבין בן למשפחה יהודית המתנגדת להתבוללות ● הסדרה אמנם מציגה שלל ביטויים של היהדות, אבל לא מותירה משהו שראוי לקהל הישראלי להתגאות בו

אדם ברודי וקריסטן בל ב''רק לא זה''. ידוע מראש / צילום: באדיבות נטפליקס
אדם ברודי וקריסטן בל ב''רק לא זה''. ידוע מראש / צילום: באדיבות נטפליקס

 

סיפורים כמו זה של ארין פוסטר כבר סופרו בעבר. אישה שהתאהבה בחייה בבן למשפחת יהודית מברית המועצות והתגיירה כדי להינשא לו. לימים פוסטר יצרה את הסדרה "רק לא זה" (Nobody wants this) המבוססת על חייה, בכיכובם של קריסטן בל ("לשבור את הקרח", "ורוניקה מארס") ואדם ברודי ("דה או. סי", "פליישמן בצרות"). במשך עשרה פרקים מוצגת התאהבות מקרית בין בחורה ספקנית, כנה וברוטלית, בת לאב הומוסקסואל ואם פרועה, לבין רב שקט, ביישן ורוחני, בן למשפחה יהודית המתנגדת להתבוללות.

"מי זאת?": כאן 11 איכזב עם קומדיה בינונית ולא מספקת, אבל יש בה רגעי קאלט
נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

בסדרה יש לא מעט אזכורים, מנהגים וביטויים יהודים בעברית, והדמויות בהתאם - אסתר, אילן ומרים, כולם נהגים במבטא אמריקאי שמשעשע לאוזן ישראלית. הרב, נואה, מצטט לרגעים את רבי ישמעאל מהתלמוד על רכילות ולשון הרע. מולו ניצבת ג'ואן, שאין איבר יהודי בגופה.

אבל הפער בין ג'ואן לנואה אינו כה גדול. בתחילה היא מבלבלת בינו לבין אדם אחר, שנראה הרבה יותר כמו רב ממנו. למרות מספר אינסופי של אזכורים, היהדות מוצגת באור שלילי, וקנאות דתית לא פוסחת על הדמויות. נכון שההלכה אוסרת התבוללות, אבל הצד היהודי מוצג ככזה שמתנזר מכל השונה ממנו, באופן בלתי מחמיא בעליל. העניין הזה בולט יותר לאור העובדה שגם משפחתו של נואה לא נראית ממש דתית ולא מהווה חלק מקהילה חסידית או קיצונית כלשהי. הסיפור הרומנטי עצמו, וסופו, צפויים למדי.

תקציר העלילה

ג'ואן (בל) היא מנחת פודקאסט פופולרי העוסק במיניות ואורגזמות. נוצרייה, אגנוסטית, פרובוקטיבית, ישירה וספקנית, הקשר בינה לבין דת מקרי בהחלט. באחד הפרקים היא אף מסמנת על חזה צלב כשהיא מתבלבלת בדתו של נואה, וזה מסמן לה שזה "לא שלהם". נואה (ברודי), שאם היה גר בכפר סבא היו קוראים לו נוח, משמש כרב בקהילתו היהודית שבלוס אנג'לס.

השניים נפגשים במקרה בארוחת ערב בבית חברתה של ג'ואן. לצד התרחשויות והתמודדות עם רבקה, האקסית היהודייה - והראויה לפי הוריו של נואה - מנסים השניים להתגבר על הפערים בין השקפותיהם, בניסיון לקיים זוגיות של ממש.

ספוילר

בפרק הסיום ג'ואן ומורגן (ג'סטין לופה) אחותה, מגיעות למסיבת בת מצווה, שבה נואה מברך את החוגגת, ומפתיעות את משפחתו היהודית בנוצריות שלהן. ג'ואן אומרת לנואה שהיא מוכנה להתגייר בשבילו. לאחר שיחה עם רבקה, שלאורך הסדרה מנסה להפריד בין השניים, היא מחליטה שלא לעשות זאת, ועל כן נפרדת מנואה בסצנה מלנכולית. כמובן שהשניים חוזרים זה לזו ומתגברים על הכול. בכל זאת, קומדיה רומנטית.

ביקורת מהעולם

בעיתון Variety האמריקאי הציפו ביקורת על כל שהפן הרוחני של נואה לא נלקח ברצינות. הנשים היהודיות מוצגות כלא סימפטיות: העניין הבולט לגבי אמו של נואה והאקסית שלו הוא הניסיון לחבל בזוגיות החדשה. אפשר להסכים שהיהדות מוצגת בצורה די שטחית, כזו המתנכרת לכל מי ששונה ממנה.

ההקשר למציאות

יהדות ארה"ב מהווה את הקהילה היהודית הגדולה ביותר בתפוצות, וזה משתקף היטב מנוכחותה בתרבות הפופולרית. ייצוג יהודי על מסך הטלוויזיה האמריקאי קיים תדיר, וישנם שחקנים מהשורה הראשונה כמו אדם סנדלר ("מגודלים"), נטלי פורטמן ("מלחמת הכוכבים") וג'ף גולדבלום ("פארק היורה") שמככבים בלהיט התורן.

הציור של היהודים באורח לא מחמיא, בתקופה שבה האנטישמיות גואה בעולם כולו, לא מניחה את הדעת. הסדרה אמנם מציגה שלל ביטויים של היהדות, אבל לא מותירה משהו שראוי ליהודים בעולם או לקהל הישראלי להתגאות בו. מה שצף מעל לכול הוא ניכור, התנשאות וחוסר קבלה.

דברים שכדאי לדעת

● ברודי נולד בארה"ב למשפחה יהודית, בצעירותו הוא אף חג בר מצווה וכיום מציין חגים יהודיים כמו חנוכה.

● המילה "שיקסע" מגיעה מיידיש ופירושה מי שאינה יהודייה, גויה. לרוב משתמשים בביטוי כאות גנאי, ובסדרה הוא מופנה רבות כלפי נשים.

● אגנוסטיות היא השקפה פילוסופית ולפיה אין אפשרות לדעת על קיומו של אל, או דבר מה אחר, אלא אם יש ראיות לכך. אין שלילה של קיום האלוהות, אלא דרישה לראיות.

למה בחרנו בה?

למרות הסיפור הצפוי שהולך בדרכי כל סדרות הז'אנר, ראוי לכתוב על סדרה אמריקאית העוסקת ביהדות, כמו גם ביחסים בין אמונה לכפירה ובין דבקות לשחרור. הקאסט של הסדרה, בראשו ברודי ובל, יוצר את אפקט המשיכה הראשונה לצפייה, ולמען האמת לא אכזב.

עוד מהז'אנר

"אמילי בפריז" (2020-2024) - כמו "רק לא זה", גם "אמילי בפריז" מציגה רומנטיקה קיטשית דחוסה לפרקים קצרים ומשעשעים. הסדרה המצליחה בת ארבע העונות עוקבת אחר אמילי האמריקאית, שעוברת לפריז בעקבות הצעת עבודה, ומתמודדת עם אתגרים בצל פערי התרבות, החיים החדשים והקריירה.

"ג'יין הבתולה" (2014-2019) - קומדיה רומנטית בת חמש עונות המציגה את ג'יין (ג'ינה רודריגז), צעירה לטינית דתייה שמשפחתה דורשת כי תשמור על בתוליה עד החתונה. היא נכנסת להריון במפתיע מהפריה מלאכותית שעוברת בטעות. הסדרה קיבלה שבחים ומועמדות לפרסי גלובוס הזהב בקטגוריית הסדרה הקומית/מוזיקלית הטובה ביותר. בשנת 2019, יצאה מקבילה ישראלית "בתאל הבתולה", בכיכוב משי קליינשטיין ומאור שוויצר.

סדרה לחזור אליה

הלוטוס הלבן


זמינה לצפייה:
HOT, HBO, yes, סלקום TV
מועד שידור: 2021-2022
עונות: 2
מספר פרקים: 13
משך פרק: 60־50 דק'

קומדיה אפלה ומסתורית בכיכובם של ג'ניפר קולידג' ("אמריקן פאי") וקוני בריטון ("נאשוויל"). אורחי המלון היוקרתי "הלוטוס הלבן" מגיעים אליו לשהות בת שבוע, אך כל יום מביא התרחשויות מוזרות. העונה הראשונה צולמה בהוואי, השנייה בסיציליה והשלישית, שעתידה לעלות ב-2025, ממוקמת בתאילנד. העונות אינן תלויות זו בזו, אז אפשר להתחיל מעונה רנדומלית. אל תהססו.

סדרה לחכות לה 

"אהבה בכאילו"


זמינה לצפייה:
HOT, HBO, yes, סלקום TV
מועד שידור: 2021-2022
עונות: 2
מספר פרקים: 13
משך פרק: 60־50 דק'
מיני סדרת דרמה איטלקית שעוסקת גם היא בפערים בחיי האהבה, אך מסוג אחר. גבריאלה (מוניקה גואריטורה היא אישה אמידה בת 60, בעלת בית מלון יוקרתי, שמתאהבת בגבר הצעיר ממנה משמעותית (ג'אקומו ג'אניוטי). בני משפחתה מעלים ספקות לגבי כנות אהבתו. האם הוא באמת מאוהב בה או סתם עוד גולד דיגר?

עוד כתבות

שמאי קמה, מנכ''ל אשטרום מגורים להשכרה / צילום: רמי זרנגר

המנכ"ל שמגלה: איך משכירים 400 דירות בתוך חמישה חודשים?

אחרי שתושבי קיבוץ בארי ויתרו על פרויקט "הדסה הקטנה" בקריית היובל בירושלים, השכירה אשטרום מגורים את כל 400 הדירות בפרויקט בתוך חמישה חודשים ● שמאי קמה, מנכ"ל החברה, מאמין במודל למרות עליות הריבית: "אנחנו שחקן לטווח ארוך והתקבלה החלטה לפתח את התחום הזה בארץ"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

ביידן נגד האפשרות לתקוף מתקני נפט: "לחשוב על חלופות"

צבא ארה"ב תקף 15 יעדים של החות'ים בתימן: "המטרות כללו יכולות צבאיות התקפיות" • שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם בצפון • אזעקות בשורת יישובים בצפון, נפילות בכמה מוקדים בגליל • שר הביטחון גלנט בגבול הצפון: "יש לנו עוד הפתעות בקנה - את חלקן נבצע בקרוב" • כל העדכונים 

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

מאור מלול, עומר אדם ונסים שריאל־גאון / צילום: עידן כהן, אירופה-ישראל

ללא ערבות אישית ומבלי שהבטיח לקוח: כך גייסה הקבוצה של עומר אדם 410 מיליון שקל מבנק מזרחי טפחות

לגלובס נודע כי קבוצת הענן שמאחוריה עומדים השלושה, מגייסת הלוואת ענק מבנק מזרחי טפחות לבניית חוות שרתים בצרעה ● ההערכה היא כי על העסקה התחרו מספר שחקנים, בהם בנק לאומי ● בשוק צופים כי לאחר השלמת העסקה, הקבוצה עשויה לחלוש על כ־14% מסך פעילות חוות השרתים בישראל עד סוף העשור

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

ד''ר זאק דבי־אהרון / איור: גיל ג'יבלי

יותר מ־3,000 צוותים ברחבי העולם ניסו למצוא פתרון לבעיה. יזם ישראלי אחד הצליח

ד"ר זאק דבי־אהרון הקים עם שותפו דני מרגלית את חברת AEYE Health שפיתחה מוצר לאבחון ללא רופא של פגיעה בראייה ● בראיון לגלובס הוא מדבר על העתיד שהוא צופה לבינה מלאכותית ברפואה, על תחרותיות, ואיך הצורך להשפיע קשור לגינה שמול בניין ההסתדרות בתל אביב ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת עמנואל מקרון קורא לאמברגו נשק על ישראל "שישמש למלחמה בעזה" ● מהן הסיבות לקריאה של מקרון?

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

התחדשות עירונית בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבדל של חצי מיליון שקל לדירה באותה שכונה: האזור שהפך לנבנה ביותר בתל אביב

המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים אמנם ירד מעט מהשיא ועומד על 4.75 מיליון שקל, אבל הירידה נובעת משינוי בתמהיל הדירות שנמכרו - ולא מירידת מחירים ● ארבע הערות על שוק הנדל"ן בת"א

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית בירידה - בעיקר במקומות שבהם נזקקים למיגונים

כמעט 90% מהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית נרשמו במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים ● טיוטת חוק ההסדרים לא מציעה מענה להיעדר ההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

חץ דורבן, מערכת ההגנה של אלביט / צילום: אלביט

לא רק נשק: הישראליות שמככבות גם בעולם התעופה והלוויין

מערכות של אלביט במאות מיליוני דולרים יותקנו בנגמ"שים אמריקאיים חדשים, אורביט טכנולוג'יס קיבלה הזמנה מאינטגרטור מוביל באירופה וחברת מנועי בית שמש פורחת בעולם התעופה וההתייחסות של שר הביטחון לשעבר ויו"ר התעשייה האווירית עמיר פרץ לאירועי 7 באוקטובר ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה