גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממש לא רק קוסקוס ומטבוחה: ספר הבישול שחושף את כל מה שפספסנו במטבח המרוקאי

שתי בשלניות שהכירו באינסטגרם עומדות מאחורי ספר חדש שעושה את הכבוד הראוי למטבח המגוון ששואב מהשפעות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות ● והמלצה לנוסעים למרוקו: התרחקו ממסעדות

עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי
עוגיות ריפעת / צילום: נירית גור קרבי

"המטבח המרוקאי הוא דוכני אוכל רחוב מפיצי ניחוחות טיגון ועשן פחמים וחדרי אירוח מלכותיים עם שולחנות עמוסי מטעמים שבישלו בהקפדה במטבחים אניני חך. הוא עמלנות עתירת מיומנות וסחיטה מהירה של מרכיבים זמינים לתוך כיכר לחם. הוא תנורי הפראן, כדי הטינג'יה, כובעיהם המחודדים של טאג'ינים מבעבעים, קעריות מצוירות של מרק ביסרה לוהט ומגשים הנושאים מגדלי קוסקוס חיוורים. הוא קול תיפוף של אצבעות זריזות על בצק שנפרש ליריעות דקיקות ונמרח בחמאה, ורחש צריבתם של סרדינים מחותנים על מחבת ברזל לוהטת" (מיכל וקסמן ורעות עזר-אסרף, דיאלנא)

המשבר ניכר בצלחת: השנה שעברה על המסעדנות הישראלית
אינטימיות עם 10 מקומות: חמ"ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

הן הכירו באינסטגרם. האחת - מיכל וקסמן, מתכונאית, מחברת ספרי הבישול רבי המכר "טעמים ראשונים", "ארוחות ילדים" ו"בלדי" (שכתבה עם דוחול ספדי); השנייה - רעות עזר-אסרף, מתכונאית ומנחת סדנאות בישול שמתמחה במטבח המרוקאי; אישה צעירה שמעמידה סירים מופתיים של סבתות ואף עולה עליהן. "היה לי אז מדור ב'הארץ' והצעתי לרעות להתארח בו", משחזרת וקסמן. "נפגשנו לבשל אצלי והייתה כימיה טובה. קבענו מפגש גומלין אצלה בעפולה. המפגש איתה ועם המטבח שלה הצית את המחשבה על ספר; זה לגמרי הקסם שלה. שאלתי אותה: חשבת פעם על ספר? היא אמרה: 'זה החלום שלי'".

התוצאה: "דיאלנא - המטבח המרוקאי שלנו", ספר בישול משותף שיצא החודש לאור. הספר המרהיב (צילומים: נירית גור-קרבי; עיצוב גרפי: דקל בוברוב) מציג את המטבח המרוקאי הרחב מזווית רעננה. הוא כולל מתכונים מסורתיים שעוברים במשפחותיהן, מנות שפגשו במסעות במרוקו ומתכונים חדשים, פרי דמיונן, שאינם בהכרח מסורתיים, אבל נאמנים ברוחם ובחומרי הגלם לארץ המקור. לא סתם הן בחרו לקרוא לספר "דיאלנא", "שלנו" בערבית מרוקאית.

 

ולכל אחת יש את מרוקו שלה. וקסמן, שהיא בכלל ממוצא אשכנזי, קיבלה את המטבח המרוקאי מנישואיה לשי בן אסולין. "גדלתי במשפחה של חקלאים, עם חיבור לאדמה ולעונות השנה", היא מספרת, "תמיד סיקרנו אותי מטבחים אחרים, במיוחד של צפון אפריקה, אבל לא הייתה לי שום גישה אליהם. יכולתי רק לחלום על זה שמישהו יעמיד לי סירים של במיה וקוסקוס וממולאים. כשהכרתי את שי כל הפנטזיות על המאכלים האלה התגשמו. מהסקרנות הלכתי לבשל עם אמא שלו, עליזה. תיעדתי הכול ולמדתי המון.

"הזמנתי הרבה ספרים שכתבו טבחים ואנשי אוכל, ספרי מתכונים עם סיפורים מהחיים או מביקורים במרוקו. מהם הבנתי כמה מעט מהמטבח הזה אנחנו מכירים". ואז היא נסעה למרוקו. "הנסיעה הייתה משמעותית", היא אומרת. "רק שם, בערים העתיקות, בשווקים, הבנתי עד כמה האוכל תופס מקום מרכזי ביומיום של המרוקאים".

עזר-אסרף גדלה בבית מזרחי, חצי מרוקאי חצי כורדי. הצד הכורדי היה דומיננטי יותר בחייה, עד שהיא נישאה לאוהד, שמוצאו ממרוקו. זה חיבר אותה לסבתו דניאלה אסרף, שגדלה בעיר פס ונפטרה החודש, בשלנית העל במשפחה. עזר-אסרף נצמדה אליה ולמדה ממנה להכין מנות רבות. את היתר היא השלימה בביקוריה במרוקו. שם היא נחשפה בין השאר לבישול בטנג'יה - כד חרס רחב אגן וצר צוואר המיועד לבישול על גחלים. הכד האדמדם מופיע על כריכת הספר ומוקדש לו פרק.

גם המבוגרות התחברו

"המטבח המרוקאי הוא תרבות ברברית קדומה, מורשת ערבית עתיקה, רדיפות דתיות, השפעות קולוניאליות ספרדיות, צרפתיות, פורטוגזיות ואפילו בריטיות, והשפעות דתיות מוסלמיות, נוצריות ויהודיות" (דיאלנא)

מהספר עולה מטבח עצום, מפואר, עם תתי מטבחים רבים. אפשר בכלל להגדיר מטבח מרוקאי?
מיכל: "קשה להגדיר מטבח מרוקאי, אלא יותר מטבחים מרוקאיים. פס לא דומה למרקש, והרי האטלס לא דומים לעיר החוף אסווירה. זאת מדינה עם היסטוריה עשירה של כיבושים, תרבויות והשפעות, ולכן המטבח שלה מגוון ומעניין כל כך".

איך בוחרים מהשפע

אז איך בכל זאת כורכים אותו לספר, איך בחרתן את המתכונים?
רעות: "לי היה חשוב להכניס לספר מנות שגדלתי עליהן, מנות שהכרתי עם נישואיי לאוהד ודברים שראיתי במרוקו ופחות מוכרים פה".

מיכל: "לי יש משיכה לירקות, והיה לי חשוב לתת במה למתכונים מהמשפחה של שי - קהילה מרוקאית-ספרדית קטנה מהצפון, עם השפעות אירופיות, שעושה שימוש נרחב בעגבניות ובפפריקה ומבשלת מתוק: מרקחות, קוסקוס עם חמאה או חלב עם פירות. הרבה דברים שאני מכירה מהבית של שי, אצל רעות לא עשו - וההפך".

רעות: "בבישול מעולם לא נצמדתי באדיקות למסורת; אין לי חוקים. לסבתא דניאלה יש. למשל, אסור לטגן בצל ושום ביחד. למה? אין הסבר. אמונות. אני מכניסה את הפרשנות שלי לסירים. חששתי שלנשים מבוגרות יהיה קשה להתחבר לספר - הן הרי לא משנות פיפס במתכונים. אבל קיבלנו מהן תגובות מרגשות. הוא נגע בהן".

הכנסתן לספר מנות לא מסורתיות, כמו דגים נאים. מה היו גבולות הגזרה?
מיכל: "הקו המנחה היה דברים שאנחנו אוהבות ויש להם חיבור למרוקו - בחומרי הגלם או בצורת האכילה וההגשה. שתינו למשל מבשלות עם הרבה רכז רימונים ודיבס (דבש ענבים, מהמטבח הפלסטיני, מ"ס). חשבנו שהגיוני לשלב אותו במתכונים, אף שאין דיבס במטבח המרוקאי. מה כן יש? ענבים, אז החלטנו שזה מתאים. לגבי דגים נאים - נכון, אין מנות כאלה במרוקו, אבל הגיוני שכן. בשוק הדגים באסווירה לא תדעי את נפשך מרוב מבחר של דגים. אפשר להרכיב שם מנת דג נא בקלות".

המטבח המרוקאי פופולרי בישראל, אבל אנחנו מכירים מעט מאוד ממנו. מה קרה לו בארץ?
"גם במרוקו, המטבח של היהודים היה שונה משל שכניהם, כי חלו עליו חוקי הכשרות. כשהיהודים הגיעו לארץ הם הוגדרו פרימיטיביים, ולא היה דחוף לטפח את התרבויות שלהם. והיה צנע. חומרי הגלם שהיו במרוקו לא היו זמינים פה. מה גם שהם נשלחו למקומות רחוקים מהמרכז, שלא היה בהם גם את המעט שהיה בערים, והם נאלצו למצוא תחליפים.

"השימוש בתבלינים אופייני יותר למטבח המרוקאי בארץ. במרוקו הבישול עדין יותר ומתבסס על טעמים שבאים מחומרי הגלם עצמם. מצבן הכלכלי של המשפחות היהודיות במרוקו היה טוב. הנשים לא עבדו, ישבו ובישלו בחברותא. פה הן יצאו לעבודה ותחזוקת מסורות הבישול תובעות הזמן האלה הייתה בלתי אפשרית. אז הן גילו את נפלאות התבלינים ואבקות המרק. היו הרבה שינויים ותהליכי חיברות שניסו להפוך אותם לישראלים. רק ב-15 השנים האחרונות המטבח הזה נהיה בון טון בישראל".

ישראלים שחוזרים ממרוקו טוענים שלא היה להם מה לאכול. איך תמליצו לנוסעים לשם לחוות אותה?
"קשה להסתובב לבד במרוקו, בגלל מגבלת שפה. מומלץ להסתובב עם מקומי וללכת איתו להיכן שהאנשים חיים - שווקים, מאפיות, דוכני אוכל רחוב; שם נמצאת המהות של כל תרבות אוכל. במרוקו אוכל מסורתי מעולה אוכלים אצל בשלניות בבית. עוד דרך לדגום אוכל מסורתי טוב זה בריאדים הקטנים (מעין חצר פנימית, מ"ס). המסעדות מיועדות לתיירים. כשאכלנו במסעדה, הייתה נפילה".

 

עוד כתבות

אוסף של פסלוני שרוליק תוצרת לפיד קרמיקה / צילום: קובי קלייטמן

איך הפכו כלי הקרמיקה הישראליים לפריטי אספנות ששווים אלפי שקלים

תעשייה הקרמיקה הישראלית הייתה תעשייה מפוארת שצמחה בשנות השלושים, הגיעה לשיאה בשנות החמישים אך התרסקה בסוף שנות האלפיים ● בשנים האחרונות עולה עניין מחודש בכלי הפורצלן שמסמלים את תור הזהב הישראלי ששווים הרבה מאוד כסף ● אז מאיפה מגיע כל ההייפ?

נתב''ג. גל הביטולים נמשך והמחירים מטפסים / צילום: טלי בוגדנובסקי

מחירי הטיסות צנחו בשיעור דו ספרתי? על מי אתם עובדים

פרסום מדד המחירים לצרכן אתמול הצביע על ירידה חדה במחירי הטיסות בעוד שבשטח נראה שהטיסות רק מתייקרות ● הסיבה: בלמ"ס שינו את שיטת חישוב מחירי הטיסות ומשתמשים בנתונים לא מעודכנים ● וגם, הבעיה של בנק ישראל

היכונו לפגיעה משמעותית בכיס / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היכונו לפגיעה משמעותית בכיס כבר בעוד חודשיים וחצי

בכנסת סוף סוף מתפנים לנפגעי סלייס ● בממשלה לא מבינים את עומק הבוץ בצפון ● ובקרוב כולנו נשלם הרבה הרבה יותר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הסרט על הטבח בפסטיבל הנובה מופיע במיצג, שנה אחרי / צילום: ap, Ryan Sun

התמודדות שורדי הנובה: הסם שהחמיר את הטראומה

מחקר שערכו אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים שיבא בקרב שורדי פסטיבל נובה בדק את השפעת הסמים הפסיכואקטיביים על חומרת הטראומה ● התברר כי דווקא צריכת אלכוהול, סם חוקי לגמרי, החמירה יותר מאחרים את התסינים

בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock

תנועת מספריים: המגמה שמרסנת את מחירי הדיור. האם יש סיבה לאופטימיות?

מדד מחירי הדירות רשם עלייה של 6.3% בשנה, עם התחזקות גבוהה במיוחד במחוזות חיפה והמרכז ● המדד לחודש אוגוסט היה נמוך יחסית ● תנועת מספריים הורגשה בין הסקטורים: עם עלייה במחירי הדירות החדשות וירידה במחירי הדירות יד שנייה ● מה מלמדים שלל הנתונים על מצבו של שוק הנדל"ן?

מייסדי חברת טרייל סקיוריטי. משמאל לימין: נדב זינגרמן, זוהר ויטנברג, רועי מוטעי / צילום: יח''צ

חברת סייבר אלמונית בת פחות משנה נמכרת לפי שווי של 162 מיליון דולר

סייארה ממזגת אל תוכה את החברה האלמונית הישראלית טרייל, שפעלה עד כה מתחת לרדאר ● העסקה, שרובה במניות סייארה, משקפת לנרכשת שווי של 162 מיליון דולר ● בשתי החברות סייברסטארטס של גילי רענן היא משקיעה בולטת

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

מקרון נגד ישראל: חברות ישראליות יוכלו להופיע בתערוכת הנשק, אבל לא להציג שום מוצר

12 חברות ישראליות שהיו צפויות להציג בתערוכה הביטחונית הימית היוקרתית "יורונאבאל" בנובמבר, הורחקו ממנה, אולם בהמשך דווח כי יוכלו להשתתף בלי שיוכלו להציג שום עמדה או ציוד ● לעומת זאת לטורקיה יתאפשר להופיע ●  לאחרונה, קרא נשיא צרפת לאמברגו נשק על ישראל

מטוס NEO A321 של צנטרום אייר / צילום: מתוך אתר Centrum Air

חברת התעופה הזרה שנכנסת לישראל דווקא עכשיו

חברת התעופה האוזבקית צנטרום אייר נכנסת לארץ לראשונה, ותשיק החל מסוף החודש קו דו–שבועי ● המרכז האקדמי פרס וקרן מנומדין השיקו תוכנית מנהיגות בשילוב עם אוניברסיטת הרווארד, ופירמת רואי החשבון KPMG ישראל מצרפת לשורותיה את AL Consultants ● אירועים ומינויים

כלים נאים ואוכל טעים בחצר האחורית / צילום: מתוך עמוד הפייסבור של החצר האחורית

מאפים וחפצים, יינות מיושנים ויריד חגיגי בדרום המשתקם

מקום מפגש חם ומחבק שמציע בית קפה לצד גלריה לפריטי עיצוב, נוי ורהיטים; חלומות שהתגשמו בדמות יין ואמנות; ושלל פעילויות ודוכנים בחווה חקלאית תיירותית שגם מציעה קטיף עצמי ● חגית אברון תופרת יום בנגב המערבי

הצוללת. הילה ויסברג ודין שמואל אלמס, בשיחה עם פרופ' עמי פדהצור / צילום: פרטי

חוקר הדמוקרטיות שמרגיע: "אני לא רואה איך בבלגן הישראלי ניתן להשליט משטר טוטליטרי"

שיחה עם פרופ' עמי פדהצור, מומחה למדע המדינה, קיצוניות פוליטית וטרור מאוניברסיטת חיפה ● על מורכבות הדמוקרטיה הישראלית, השינויים החברתיים והפוליטיים שנעבור בעקבות המלחמה והרגע שבו איבד אמון באוניברסיטאות בארה"ב ● האזינו

מאפים בפטיסרי התאומות / צילום: לה ז'ומל

מסלול בטבע, תערוכה ופחמימה הגונה: איך תעבירו את ימי החג

יקב עטור פרסים בעמק חפר, שלושה פטיסרי מגונדרים בהרי ירושלים, קטיף עצמי בחווה חקלאית בנגב המערבי, תצפית על ציפורים בעמק המעיינות ועוד שלל פינות חמד ואוצרות קולינריים ● דגמנו את המקומות המומלצים בחמישה אזורים בארץ שעוד נהנים משקט יחסי ● חגית אברון תופרת יום

רן עוז, מנכ''ל קבוצת ישראכרט / צילום: תמי בר שי

אל על רוצה לרכוש את השליטה בישראכרט לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל

אל על מצטרפת למרוץ לרכישת חברת כרטיסי האשראי בשיעור החזקה גבוה מההצעות האחרות ● במכתב ששלחה היום להנהלת החברה היא מבקשת לקבוע פגישה עם חברי הנהלת ישראכרט עם צאת החג "בכדי לקדם נמרצות וללא שום דיחוי את ההסכם"

אהרון וונג / צילום: מתוך האינסטגרם של themilelion

לטוס בביזנס בלי לשלם במזומן: הכירו את הצעיר שפיצח את השיטה

אהרון וונג מסינגפור מצליח לטוס שמונה פעמים בשנה רק באמצעות נקודות שהוא צובר בכרטיסי אשראי ובמועדוני לקוחות, והוא הקים אתר שמנגיש את הניסיון שלו לציבור ● למרות שהתחרות בישראל קטנה יותר מבעולם, גם כאן יש אנשים שבקיאים בהטבות, כולל אחד שהצליח לטוס בביזנס בעלות של פאונד אחד בלבד

מפגין פרו-פלסטיני מחזיק בתמונה של סינוואר בהפגנה לקראת ה-7 באוקטובר ליד הבית הלבן בוושינגטון / צילום: Reuters, Seth Herald

"צעד ענק לישראל": איך מגיבים בעולם לחיסול סינוואר

הדיווח על חיסולו של מנהיג ארגון הטרור מסוקר בהרחבה בתקשורת העולמית ● "החיסול המשמעותי ביותר של ישראל של בכיר חמאס"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניית מורגן סטנלי עלתה ב-6.5%

נעילה מעורבת באירופה ● מדד ניקיי ירד ב-1.8% ● ASML שפירסמה דוח מאכזב אתמול הפילה את מניות השבבים, אנבידיה השילה 5% ● האתר של פרויקט הקריפטו של טראמפ קרס ביומו הראשון ● למרות החששות לגבי האייפון החדש, מניית אפל הגיעה לשיא כל הזמנים ● האינפלציה בבריטניה ירדה אל מתחת ל-2%, הסיכוי להורדת ריבית גדל

איור: Shutterstock

הגזענות הסמויה: המחקר שבדק מה קורה כשבני קבוצות מיעוט עוברים לבניין

מחקר רחב היקף של שני כלכלנים שהוצג בכנס של בנק ישראל מגלה כי כשמשקי בית של מיעוטים נכנסים לבניין שבו עד אז לא היו דיירים מקבוצות מיעוט, מחירי הדירות בו יורדים יחסית לסביבתו

אוניית פאלומה של מנו ספנות, 1990 / צילום: באדיבות מנו ספנות

10 שעות במעבורת: למה אנחנו כבר לא שטים מחיפה לקפריסין

גל ביטולי הטיסות גרם לרבים להיזכר במעבורות שחיברו מדי יום בין חיפה לאיים הסמוכים, והיו יכולות להיות פתרון נפלא לעשרות אלפי הישראלים שנתקעו באירופה ● בכירי עולם הספנות מספרים על דעיכת תיירות המעבורות לטובת הקרוזים היוקרתיים, ומסבירים למה זה כבר לא ריאלי להחיות את קווי השיט הנוסטלגיים

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

דאו ג'ונס ננעל בשיא חדש; מניות השבבים עלו

בורסות אירופה ננעלו בעליות, נעילה אדומה בבורסות אסיה ● הבנק המרכזי בגוש האירו הוריד את הריבית - בפעם השלישית השנה ● דוחות נטפליקס צפויים להתפרסם לאחר סיום המסחר בוול סטריט הערב

מאפה קרם פטיסייר, שוקולד ופיסטוק בפטיסרי התאומות / צילום: לה ז'ומל

מפץ המאפים המפתיע בהרים: מעוגת גבינה בסקית מופלאה לקרואסונים מדויקים

מקרר הפתעות לפיקניק המושלם בשיטת "שלם וקח", משקאות משמחים מפירות טריים ונוף להרים, שפע מאפים, כריכים ואורחות בוקר, וסיבוב מחשמל בשבילי פארקים ושמורות ● חגית אברון תופרת יום במטה יהודה

כך משפיעה העבודה הראשונה שלכם על המשך הקריירה / צילום: Shutterstock

"הרבה יותר מסתם הכנסה": כך משפיעה העבודה הראשונה שלכם על המשך הקריירה

בזמן שרבים מהישראלים תופסים את הניסיון התעסוקתי הראשון כהזדמנות להכניס כמה שקלים לכיס, יש מי שסבור שהוא דווקא עשוי להיות המפתח להצלחה ולבניית רשת קשרים ● מנגד, בעולם שבו אנשים מחליפים מקצועות בקצב תדיר, אולי לא כדאי להפריז בחשיבותו ● במה להתמקד בזמן הבחירה ואיך אפשר למקסם את החוויה? ● המומחים מסבירים