''מואנה''. סרט ההמשך בכלל פותח כסדרת טלוויזיה / צילום: וולט דיסני ישראל
הוא לא הרוויח מיליארד דולר בקופות. הוא גם לא הביא שום אוסקר הביתה. הוא אפילו לא היה סרט האנימציה הפופולרי ביותר של דיסני בשנה שבה יצא. אז איך הפך "מואנה" לסרט הגדול ביותר באמריקה?
● מודל ההפקה החדש שמאתגר את הוליווד, ועשוי לשים סוף לחגיגת המשכורות
● ההצלחה של "מרשעת" מוכיחה שעומק ואורך יכולים עדיין לדבר לקהל, לא משנה מאיזה דור
מואנה יצא לאקרנים ב-2016, אבל הוא להיט סטרימינג גדול בהרבה ממה שהיה אי פעם בקולנוע. צפו בו יותר ממיליארד שעות בסך הכול, לפי נתוני נילסן, שזה כמו אדם אחד שצופה בסרט 775 מיליון פעמים. או במשך 150 אלף שנה ברציפות.
ועדיין ממשיכים לצפות בו. הוא היה אחד הסרטים הנצפים ביותר ב-2020, 2021 ו-2022 עבור הקהל בארה"ב. הוא היה גם הסרט מספר 1 בכל הסטרימינג בשנה שעברה, וגם בחמש השנים האחרונות גם יחד. אבל זה לא רק הלהיט הגדול ביותר בעידן הסטרימינג של הוליווד. זו גם ההפתעה הגדולה ביותר.
"סרט שצץ פתאום, שנים רבות כל כך אחרי שיצא, ברור שזה חסר תקדים", אומר ג'ארד בוש, מנהל הקריאייטיב הראשי של אולפני האנימציה של וולט דיסני. עלילת מואנה, המתרחשת בפולינזיה העתיקה, היא סיפורה של נערה מתבגרת שנבחרה על ידי האוקיינוס להציל את האי שלה מגורל איום. מואנה, בתו של ראש הכפר, קופצת אל הסירה ויוצאת למסע אל הלא נודע, הקו שבו השמים נפגשים עם הים.
הסרט בוים על ידי רון קלמנטס וג'ון מאסקר, בעלי ניסיון של עשרות שנים ביצירת כמה מן הסרטים המצליחים ביותר בהוליווד, כמו קלאסיקות האנימציה של דיסני "בת הים הקטנה" ו"אלאדין". אפילו הם היו המומים מהצלחת הסטרימינג של הסרט האחרון שלהם. "אמרתי כזה, 'מהההההההההה'?" אמר מאסקר. "לעולם לא הייתי מנחש שזה יקרה."
"פרוזן" הרוויח פי 2
אף אחד לא היה מנחש. זה היה סרט שסיים במקום ה-12 בקופות בעולם בשנה שבה יצא, אחרי סרטי אנימציה כמו "מוצאים את דורי", "זוטרופוליס" ו"החיים הסודיים של חיות המחמד". ברשימת סרטי האנימציה הרווחיים בכל הזמנים, מואנה מדורג נמוך מ"קונג פו פנדה 2" ו"6 גיבורים". הוא עדיין ניצח בסוף השבוע הפותח שלו והרוויח כ-645 מיליון דולר ברחבי העולם, אבל "פרוזן" ו"פרוזן 2" הרוויחו שניהם פי שניים.
בהתחלה מואנה אפילו לא קיבל סרט המשך. למעשה, "מואנה 2" פותחה כסדרת טלוויזיה עבור דיסני+ לפני שהתוכניות הללו בוטלו והיא עובדה מחדש למסך הגדול. "ההערה שחזרה בכל פעם שהקרנו אותה אצלנו הייתה, למה זה לא סרט?" אמר בוש, התסריטאי של מואנה.
כל מי שהסתכל על מספרי הסטרימינג המדהימים היה שואל את אותה השאלה. לכן, מוקדם יותר השנה, דיסני פתחה את שיחת הרווחים שלה בהכרזה הבלתי צפויה שמואנה 2 תפליג בכל זאת אל בתי הקולנוע. התחזיות לקופות הצביעו שהסרט יהיה ענק - שכל ילד שראה את המקור בסטרימינג, יראה את סרט ההמשך ברגע שייצא.
אוהבים מחזות זמר
נתחיל עם התיאוריה האינטואיטיבית ביותר בנוגע לסיבה שבגללה מואנה מחזיק מעמד, כמעט עשור לאחר יציאתו. זה אחד מאותם הסרטים שילדים רואים פעם אחת, ואז שנייה ושלישית. תוך זמן קצר, כל המשפחה ראתה אותו מאה פעמים. זה גם סרט שמתגמל צפייה חוזרת, משום שקולטים באופן בלתי נמנע בדיחות ופרטים שאולי התפספסו במאה הפעמים הראשונות.
כל להיטי הסטרימינג המובילים הם סרטי ילדים, אך מואנה בולט בעקביות ובהיצמדות לפסגה: הוא היחיד בין 10 המובילים ברשימות הסטרימינג השנתיות של נילסן בשנים 2020, 2021, 2022 ו-2023.
עסקי הסרטים אינם ניתנים לחיזוי כי כל מיני גורמים יכולים לקבוע הצלחה בקולנוע - תזמון, שיווק, תחרות. ואפילו סרט גרוע יכול לעלות על הציפיות בקופות. אבל רק סרט גדול יכול להחזיק מעמד בבית.
פעם קומדיות רומנטיות ניצחו את סרטי דיסני בקופות. זה נכון: בת הים הקטנה הרוויח פחות כסף מ"כשהארי פגש את סאלי" ב-1989. רק כשהוא יצא על קלטת וידיאו ביתית כעבור שנה, וילדים יכלו לצפות באריאל בכל זמן שרצו, הפך סרט הילדים האייקוני לענק באמת. כפי שמתברר, אותו הדבר קרה עם מואנה מאותה הסיבה. משום שמחזות זמר מתאימים לצפייה חוזרת.
"המוזיקה יכולה לעזור לשמור על הסרט בחיים לאורך זמן", אמר מאסקר. "אם אין לו מוזיקה, קשה לו יותר לצרוב את עצמו בסינפסות שלך". וזה נכון במיוחד כשהמוזיקה הזו היא אוסף של להיטים כמו הפסקול של מואנה.
אם יש לכם ילדים מתחת לגיל 10, שמעתם כמעט בוודאות את "כמה רחוק", "בכיף שלך" ואת "פוזה" בסגנון דיוויד בואי. השירים הנתקעים בראש הללו הגיעו מהמוח של לין-מנואל מירנדה, יוצר "המילטון", שכתב גם את להיטי "אנקנטו", סרט הסטרימינג מספר 2 בשנים האחרונות אחרי "מואנה". (מירנדה לא היה מעורב ב"מואנה 2", שכולל מוזיקה של הצמד העולה, זוכה הגראמי, אביגיל בארלו ואמילי בר).
אין זה מקרי שהסרטים שבראש מצעדי הסטרימינג הם מחזות זמר מונפשים. ברגע שילדים צופים במואנה, הם רוצים להאזין למוזיקה. וברגע שהם נהיים אובססיביים לגבי המוזיקה, הם רוצים לצפות שוב.
ואלה לא רק הילדים. השירים האלה זוחלים לתוך המוח של כל מי ששומע אותם. אפשר לחלק הורים שספגו אינספור צפיות ב"מואנה" לשתי קבוצות: אלה שיודו בכך שהם מכירים כל מילה של "כמה רחוק" ומצטרפים אליו בשירה במכונית - ואלה שמשקרים לגבי זה.
אין נסיכה מאוהבת
בקיץ שלפני יציאת "מואנה", הגיעו קלמנטס ומסקר לפסטיבל קומיק-קון בסן דייגו וחשפו סוד: לדמות הראשית של הסרט שלהם לא היה מושא אהבה. "הקהל ממש השתנק בהפתעה", מספר קלמנטס.
כבר מן ההתחלה, הם דמיינו את "מואנה" כסיפור התבגרות. הסרט שלהם היה מסע של גיבורה אפית, שיוצאת למצוא את עצמה, ולא את הנסיך יפה התואר שלה. הם התאמצו כדי "לוודא שאין אפילו שמץ של רומנטיקה מכל סוג שהוא", אומר מאסקר. "היא בת 16 ומצילה את העולם", אמרה אסנת שורר, מפיקת הסרט. "למי יש זמן לצאת לדייטים?"
היעדרו של סיפור אהבה היה תפנית רדיקלית מסרטי הנסיכות של דיסני. עד שיצא מואנה, פרוזן כבר הוכיח שהקהל מוכן לסיפור לא שגרתי. אך בסרט הנסיכות הבא היה משהו אפילו חתרני יותר: הגיבורה מסרבת במפורש להיקרא נסיכה. "מואנה היא לא נסיכה", אומר בוש. "היא תותחית".
מואנה ייצרה את ההכנסות הגבוהות ביותר ממנויים בארה"ב עבור דיסני+ מכל סרטי הנסיכות של דיסני, ולפי חברת המחקר Parrot Analytics, היא יכולת למשוך קהלים רחבים. גם בנות וגם בנים יכולים להתחבר למואנה, "דמות שאפתנית מאוד", מעיד בוש. הם מוצאים אותה אמיצה וחסרת פחד, ואת מאווי ענק וממש קורע. מובן שכך הם חושבים. הדמות שמדובבת על ידי דוויין "דה רוק" ג'ונסון היא אל-למחצה משנה צורה ומקועקע עם קרס קסום. "מאווי", הוא אומר למואנה, "הוא גיבור של כולם." והוא באמת מתכוון לכולם. "מה שאנחנו מנסים לעשות", אומר בוש, "זה לספר סיפור שממש כולם יוכלו להזדהות איתו, סביב כדור הארץ כולו".
עוזר גם ש"מואנה" שמשית, בהירה וחמימה יותר מפרוזן. "יש משהו מאוד נעים בדרום האוקיינוס השקט - האיים, האוקיינוס, היופי", אמר קלמנטס. "אתה מרגיש בחופשה כשאתה רואה את הסרט".
זמן קצר לאחר השקת דיסני+ בסוף 2019, אנשים היו תקועים בבית ויכלו רק לחלום על יציאה לחופשה, והעולם התוסס של "מואנה" סיפק מפלט במהלך הקורונה. עדיין צופים בזה היום בגלל משהו שמשותף לרבים ולמואנה עצמה: המשיכה למים.
המים מושכים בצורה תת-הכרתית ומהפנטים עד כדי כך שהורים, תינוקות ואפילו חיות מחמד אינם יכולים שלא לבהות במסך. הם גם הסיבה לכך שמואנה דרש אפקטים ממוחשבים רבים יותר מכל סרט אנימציה בהיסטוריה של דיסני.
"כשהתחלנו את ה'מואנה' הראשון, לא הייתה לנו הטכנולוגיה להחיות את האוקיינוס", אמר בוש. "האנשים האחראים על הצד הטכני היו צריכים להמציא את זה - וכולנו היינו צריכים להחזיק אצבעות". התוצאה הייתה רמת פירוט מדהימה ואסתטיקה כללית שאי אפשר לעמוד בפניה. "כשהתפאורה שלך ממש יפה, אפילו להורים לא אכפת שזה מתנגן ברקע שוב ושוב", אמרה שורר.
לצפות שוב ושוב
אחד הדברים המוזרים הוא שמואנה, סרט הסטרימינג הפופולרי ביותר, לא נמצא אצל ספק הסטרימינג הפופולרי ביותר. כבר לא נמצא, בכל אופן. אך לפני שדיסני+ נולד, "מואנה" היה זמין בנטפליקס בשנים 2017 ו-2018. כאשר הספק המתחרה של דיסני הושק בסוף 2019, כבר היה קהל עצום שהיה מוכן לצפות ולצפות בכל עת שירצה. ורבים בחרו לצפות במואנה, ולו משום שלא יכלו לצפות בפרוזן, שמעולם לא הגיע לנטפליקס בארה"ב.
בשנים ההן, נטפליקס לא פרסמה את נתוניה על התוכן שבו אנשים צפו ולמשך כמה זמן, אז העובדה שמואנה הפך ללהיט ביתי מטורף נותרה בגדר סוד. אך ברגע שספק הסטרימינג של דיסני עלה לאוויר, התברר למנהלים שם שמואנה עומד להיות הרבה יותר גדול בסלוני בתים ממה שהיה אי פעם בבתי הקולנוע.
וכאשר נילסן החלה לפרסם את 10 המקומות הראשונים השבועיים של צפייה בסטרימינג בשנת 2020, מואנה היה ברשימה, ושהה שם במשך 60% מהשבועות מאז.
חשדתי שיש הסבר נסתר כלשהו לחיים השניים הבלתי מוסברים לכאורה של הסרט, אולם בחברה מתעקשים שהצלחתו הייתה אורגנית לחלוטין - וכעת אני מאמין להם. כמעט בלתי אפשרי לייצר באופן מלאכותי ואלגוריתמי סרט שיהיה להיט סטרימינג, משום שהדבר תלוי בכך שאנשים ירגישו דחף טבעי לצפות בו שוב. ושוב. ושוב.
"זה לא משהו שאפשר לגרום לו לקרות", אמר בוש. "נחשול של עניין הוא משהו שחייב לצמוח בבית."
וכשזה אכן קורה, אין לדעת כמה רחוק הסרט יגיע.