גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סרט האנימציה שלא פחד לגעת בחרדות והשאיר אבק לדיסני: 30 שנה ל"צעצוע של סיפור"

לפני 30 שנה בובת קאובוי ואיש חלל מפלסטיק שינו את העולם ● סרט אחד הפך את פיקסאר למעצמה גלובלית, החזיר למסלול את הנשיא שלה סטיב ג'ובס, ופתח שער לתעשייה של מיליארדים ● עם מכירות מרצ'נדייז שלא נגמרות וסיקוול חמישי שאך קיבלנו הצצה אליו, "צעצוע של סיפור" הוא ממש לא סתם סרט על צעצועים מדברים

וודי ובאז. סרט שאף פעם לא היה על צעצועים / צילום: Shutterstock
וודי ובאז. סרט שאף פעם לא היה על צעצועים / צילום: Shutterstock

בדיוק השבוע לפני 30 שנים, בובת סמרטוטים בדמות קאובוי ואיש חלל מפלסטיק שינו את העולם. קשה לזכור כמה חדשני ומהפכני היה "צעצוע של סיפור" ב-1995. מה שהיום נראה מובן מאליו באנימציה - מידול תלת ממד, תאורה דינמית, תנועות מצלמה וירטואליות - הומצא למעשה עם הסרט הזה. הוא לא היה רק סרט האנימציה הממוחשב הראשון באורך מלא, אלא המפץ הגדול של מציאות קולנועית חדשה, שבה דמויות דיגיטליות יכולות להרגיש יותר חיות ואנושיות מהדבר האמיתי.

הדמויות האהובות של הוליווד חוזרות לתחייה באמצעות AI
כשהרשתות החברתיות מרוויחות מקנאה וזעם: שבעת החטאים הפכו למנוע כלכלי

הסרט, שנעשה בתקציב של 30 מיליון דולר, הפך לסרט הקופתי ביותר של השנה בעולם (כמעט 400 מיליון דולר), עוקף מותגי-על כמו בונד, באטמן ו"מת לחיות". הוא הפך את פיקסאר מנישת טק למעצמה תרבותית גלובלית, החזיר למסלול אחד, סטיב ג'ובס (שכנשיא פיקסאר הפיק את הסרט), ופתח את השער לתעשייה של מיליארדים.

אבל המהפכה האמיתית כנראה לא הייתה כלכלית או טכנולוגית, אלא בחיבור האינטימי והרגשי הראשון של קהל עם תוצר שכולו דיגיטלי. הוא הצית בהלה לזהב של ממש בהוליווד. עם ארבעה סיקוולים ומכירות מרצ'נדייז במיליארדים, ברור היום ש"צעצוע של סיפור" היה יותר מסרט. הוא היה אבטיפוס.

משברי זהות אנושיים

מה שהבדיל את "צעצוע" מעשרות סרטי אנימציה אחרים הייתה מידת האינטליגנציה הרגשית שבלב הסיפור. כלומר, פיקסאר לא רק הייתה בחזית הטכנולוגיה, אלא גם סיפקה שיא של רגש. זה לא סרט על "צעצועים מדברים", אלא על שתי דמויות שחוות משברי זהות אנושיים להפליא: עולמו של וודי היה בנוי על אהבה חיצונית. הסטטוס שלו כצעצוע המועדף לא היה פריבילגיה, אלא מהותו. הפחד שלו אינו מאובדן "מיקום במדף" לבאז, אלא מאובדן המראה היחידה שמאשררת לו שהוא קיים וראוי. באז לעומתו מגיע כשהוא מאמין גמור במיתוס העצמי שלו. אין לו תהיות קיומיות עד שהוא נתקל בפרסומת שמערערת את עולמו. הגילוי הזה בסרט לא היה פאנץ', אלא התמוטטות פסיכולוגית. בעוד וודי חושש מלהיות לא אהוב, באז מתמודד עם הריק הקיומי של מי שלא מאמין עוד לסיפור של עצמו.

הדינמיקה ביניהם אינה רק ציות לחוקי ז'אנר הBuddy-Movies, אלא שיקוף של יחסי הורים וילדים, מו"מ של 80 דקות בין תמימות למודעות עצמית. הילדים חשו את הפחד של וודי, והמבוגרים את ההשפלה של באז. פיקסאר הבריחה קלאסיקה של דילמה קיומית בסרט על צעצועים. הימור פשוט, אך מהפכני: אם הרגשות יהיו אמיתיים, המדיום לא ישנה.

האימה בחצר השכנה

מתחת לחמימותי, "צעצוע" הוא בבסיסו סרט אימה. בסצנה בבית של סיד, הילד השכן ו"הנבל" של הסרט, אנחנו נחשפים לצעצועים "מוטציות", דלתות חורקות, ראשים מסתובבים, ותנועות מצלמה שלקוחות מסרטים על בתים רדופי רוחות. כמו באגדות של האחים גרים או אנדרסן, הפחד הוא כלי להעביר מסר. נטישה, החלפה, ה"מפלצת" שבחוץ - הסרט מטפל בפחדים הבראשתיים ביותר של הילדות.

בניינטיז קצת אפלה בסרטי ילדים לא הייתה נדירה ("מלך האריות" למשל) אבל הפחד והמוות בהם היו "אופראיים". פיקסאר ייבאה את הפחד לחצר השכנה. "להפחיד את הילדים כדי לגרום להם להרגיש בטוחים שוב" היה אינסטינקט מאוד "שפילברגי" מצדה (שרוב סרטיו, גם המשפחתיים לכאורה, הם בבסיסם סרטי אימה).

בפיקסאר לא הסתפקו רק ברעיון הפחד כמנוע רגשי, אלא ציטטו במודע מ"הניצוץ" של קובריק: השטיח בבית של סיד, דוגמת המצעים של אנדי, ותנועות המצלמה הארוכות והסימטריות מנקודת המבט של הדמות החלו שרשרת ציטוטים שנמשכה גם בסרטי הפרנצ'ייז הבאים. לצטט מאחת היצירות הכי מערערות בתולדות הקולנוע בסרט לכל המשפחה זה חתיכת הימור פרוע, אבל זה עובד. "צעצוע" לא עושה פארודיה על קובריק או על סרטי אימה, הוא ספג את הדקדוק הקולנועי שלהם כדי לייצר אימה משלו. פיקסאר סמכה על הקהל שהם יוכלו להרגיש לא בנוח, ובכל זאת ליהנות.

אבן יסוד נוספת בהצלחה הנצחית של הסרט היא המוזיקה של רנדי ניומן. ניומן, עם קולו הנוגה והכתיבה המעודנת, סיפק את הפסקול המושלם למשבר הקיומי של הצעצועים. השיר "You've Got a Friend in Me" ("אני חבר שלך" בגרסא העברית) הפך להמנון נצחי של ידידות, אך האמת היא שבדיסני שנאו אותו. ההנהלה דרשה שיר "חזק" ו"גדול מהחיים" יותר, בדומה לשירי "מלך האריות". ג'ון לאסיטר (הבמאי) ופיקסאר התעקשו, ובצדק, שניומן יצר משהו אינטימי, שלוחש את המסר הרגשי העמוק ביותר של הסרט, במקום לצעוק אותו. הבחירה הזו, שדגלה ברגש עדין על פני מופע גדול מהחיים, רק הדגישה את ההבדל בין הטון ה"דיסניאי" הקלאסי לבין הטון המודרני של פיקסאר.

חשוב לתת כבוד גם לקולות: טום הנקס (וודי) וטים אלן (באז) היו ליהוק גאוני. הנקס, רגע אחרי זכייה כפולה באוסקר ("פילדלפיה", "פורסט גאמפ"), הקרין את החום הלאומי ובו זמנית את הפגיעות הנדרשת לדמות הנאבקת על מעמדה. אלן, קומיקאי שהיה אז בשיא הפופולריות שלו, הצליח לגלם את המיתוס העצמי הנרקיסיסטי כך שבאז יישמע משעשע, ולא מעצבן.

צפייה חוזרת מגלה עד כמה "צעצוע" חיווט מחדש את הטון של סרטי האנימציה שקדמו לו. לפניו, התבנית היתה "דיסנית" במהותה: כנות, מוזיקליות, גדולה מהחיים. אחריה נולדה תבנית חדשה: אירוניה, מודעות עצמית, אנסמבל של דמויות. החייזרים הירוקים הקטנים שזהים זה לזה, מתנהגים באחידות וטיפשותם מקסימה, הם "המיניונים" הראשונים, חלק מההיגיון הקומי שהביא גם את הפינגווינים ממדגסקר. שרק? כנראה שהסרט הזה לא היה קיים אלמלא פיקסאר. הפירוק הנרטיבי של סיפורי הילדים, אירוניה עטופה בחמימות, מהלומות מילוליות בין שני גיבורים, כל זה התחיל בוויכוח הראשון בין וודי לבאז. "צעצוע" לא רק המציא את האנימציה הדיגיטלית, אלא את הקול המודרני של בידור מונפש לכל המשפחה. כל מה שנעשה מאז, מהדהד אותו בצורה כזו או אחרת.

הסרט החמישי בדרך

מאז 1995 הקאובוי ואיש החלל צצו שוב ושוב בסיקוולים, סרטים קצרים וספין-אופים. השבוע שוחרר הטיזר טריילר ל"צעצוע של סיפור 5", ולא רק שכל כולו מרוכז בצעצועים אחוזי חרדה, הוא גם סוגר מעגל סיפורי באופן מושלם: במקום לחפש צעצוע חדש, האיום הפעם הוא Lilypad, טאבלט-צפרדע חכם המייצג מציאות שבה ילדים מעדיפים מסכים על פני כל צעצוע. הטריילר נחתם בשאלה "האם תם עידן הצעצועים?" שמהדהדת את אותה חרדה המקורית של וודי מ-1995 (החשש מלהיות מיותר). רק שהפעם, גם בני האדם מביטים בחשש על טכנולוגיה המאיימת להחליפם.

כך, הפרנצ'ייז שכבר ידע שני סופים מספקים (כולל סצנה בלתי נשכחת שבה הצעצועים ניצבים רגע לפני "מותם"), מסרב להסתיים. קשה להתעלם מהאירוניה כשסיפור על הפחד מהתיישנות הפך למותג אינסופי. "צעצוע" נוצר בדיוק בקו התפר של המעבר מעולם אנלוגי לדיגיטלי, והוא מייצג זאת יפה גם דרך הדמויות: וודי הצעצוע האנלוגי, באז הוא הפנטזיה הממוסחרת בייצור המוני.

אך הסרט הרבה יותר משמעותי מנוסטלגיה. הוא שינה את הדרך שבה מסופרים סיפורים, את האופן שבו נוצרים ויזואליים, את השימוש בפחד ואת התנהגותם של מותגים.

וודי ובאז הם הרבה יותר מסתם צעצועים; הם שני צדדים של העצמי המודרני: האחד נאחז במשמעות שנובעת מאחרים, השני מנסה לבנות אותה מתוך מיתוס עצמי. שניהם מוצאים נחמה זה בזה. אולי בגלל זה הסיפור מסרב להיגמר. בגלל שהוא אף פעם לא היה על צעצועים, אלא עלינו.

עוד כתבות

ליאור דיב / צילום: סייבריזן

הסטארט-אפ של יוצאי סייבריזן מגייס 130 מיליון דולר בסבב A

הגיוס של חברת הסייבר 7AI היה בהובלת אינדקס ונצ'רס ובהשתתפות זרוע ההשקעות של בלקסטון לצד משקיעים נוספים ● החברה פועלת בתחום של סוכני בינה מלאכותית המשמשים לאבטחת ארגונים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

נתון בשבוע / איור: גיל ג'יבלי

"פתאום התמונה התהפכה": האם אנבידיה מאבדת את תואר המניה הלוהטת בוול סטריט?

מבט על ביצועי שתי המניות הטכנולוגיות גוגל ואנבידיה בחודשים האחרונים מגלה דינמיקה חדשה בשוק ● המשקיעים, שנהרו אחרי סמל כלכלת ה־AI, מעבירים את הכסף לענקית החיפוש ● הסיבה: מעבר מהשקעה בהבטחה להשקעה בביצועים מוכחים כמו התרחבות בתחום הענן ומנועי צמיחה חדשים

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור

פרופ' יצחק פריד / צילום: רמי זרנגר

אחד מחוקרי המוח המובילים בעולם מקים מרכז מחקר חדש בישראל: "בעוד 20 שנה העולם יופתע ממה שעושים היום במעבדה"

פרופ' יצחק פריד גויס על ידי אוניברסיטת רייכמן כדי לעמוד בראש מכון מחקר שיתמקד בממשק שבין המוח האנושי לבינה מלאכותית ● בראיון לגלובס הוא מדבר על רצון חופשי, על הבעיה עם עודף מידע והאפשרות לתת לחולי דמנציה עוד כמה שנות זיכרון ● על המיזם החדש הוא אומר: "אני מקווה שימנע עזיבת מדענים"

וואלה

עיתונאי וואלה במכתב קשה להנהלה: "לא יכולים להמשיך במסלול הנוכחי שמוביל אותנו אל התהום"

יותר מ־20 כתבים ועורכים מתריעים מפני שינוי עמוק באופי אתר החדשות בחודשים האחרונים, לחצים לעמידה ביעדים ו"כתבות מטעם" הפוגעות באמון הציבור ● המכתב מגיע על רקע תקופה סוערת במיוחד במערכת וואלה, שהתאפיינה בעזיבות רבות ומתוקשרות

גם זה קרה פה / צילום: צילום מסך

בתוך כל כיפופי הידיים, ישראל יכולה לשכוח ממטרת-העל הכלכלית

מה שנחתם מחייב רק לכאורה ● מסגרות התקציב גמישות מתמיד ● והחשבון על החניה הגיע מהר ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

בהנחה משמעותית: וויז שכרה את הקומות העליונות במגדל לנדמרק 2 בת"א

וויז, שממוקמת כיום במגדל רחוב דובנוב בת"א, שכרה את הקומות העליונות במבנה שבמתחם שרונה ● את השטח היא השיגה בהנחה משמעותית, תודות למו"מ שניהל המשקיע הראשון בחברה, גילי רענן

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

בנייה בחדרה / צילום: Shutterstock

מחירי קרקע נמוכים יחסית: אלה מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול

השתתפות ערה יחסית של יזמי נדל"ן נרשמה בשורה של מכרזי רמ"י שנסגרו אתמול, שחלקם מיועדים למחיר מטרה ● המחירים שהושגו במכרזים אלה היו נמוכים ושיקפו ירידות בערכי קרקע, כמו גם בדחייה אפשרית של מימוש הפרויקטים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

חיסון / צילום: ap, Sean Rayford

העליון: יש להימנע מעירוב ילדים במאבקי חיסונים בין ההורים

אב גרוש ביקש להורות על מתן חיסון משלים לבתו - חרף התנגדות האם, שטענה כי לילדה הייתה תגובה קשה למנת החיסון הראשונה ● המומחה הרפואי דחה את טענות האם בדבר רגישות הילדה לחיסון, ואילו האפוטרופוסית לדין התרשמה שההורים מנהלים את הקונפליקט ביניהם על גב הילדים ● המאבק הגיע עד לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם