גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

50 שנה ל"קן הקוקייה": המרד של מק'מרפי הוא עדיין שיעור רלוונטי על מבני כוח

יובל לסרט האייקוני "קן הקוקייה" מתברר שהוא פחות סרט על מוסד פסיכיאטרי ויותר שיעור על כוח ושליטה ● סיפורו של מק'מרפי מזכיר עד כמה מערכות מעצבות את המציאות, וכמה מעטים עדיין מצליחים לשבור את החלון ולברוח

50 שנים אחרי שיצא לראשונה "קן הקוקייה" (One Flew OVer The Cuckoo's Nest), הסרט היה אמור להיות כבר ענתיקה. אגף פסיכיאטרי, חליפות לבנות, טיפול בשוק חשמלי. אבל ב-2025 הסרט נראה פחות כמו שריד מימים עתיקים, ויותר כמו שיעור רלוונטי מאוד על מבני כוח.

סרט האנימציה שלא פחד לגעת בחרדות והשאיר אבק לדיסני: 30 שנה ל"צעצוע של סיפור"
הדמויות האהובות של הוליווד חוזרות לתחייה באמצעות AI

עוד לפני שלל פרסי האוסקר, ולפני שהמבט הזחוח של ג'ק ניקולסון הפך לסמל קולנועי של מרדנות והתרסה, "קן הקוקייה" היה ספר. קן קייסי כתב אותו בנסיבות שלא יכלו להיות מוזרות אך הולמות מהן: בשנות ה-60 קייסי עבד במשמרות הלילה בבית חולים, וביום התנדב למה שהאמין שהיו מחקרים ממשלתיים על סמים. בפועל, הוא השתתף בעל כורחו במה שידוע כ-MK-ULTRA, המבצע החשאי של ה-CIA לשליטה פסיכולוגית, שהשתמש על בני אדם בחומרים כמו LSD ופסילוסיבין ושיטות מפוקפקות אחרות.

החוויה עיצבה מחדש את תפיסת העולם שלו. הוא הפנים שהממסד לא צריך להפעיל אלימות כדי לשלוט באדם, אלא יכול פשוט "לארגן מחדש" את תפיסתו של המציאות. עבור קייסי, האגף הפסיכיאטרי לא היה מטאפורה, אלא אוטוביוגרפיה. ה"קומביין" (כפי שהוא כינה את המכונה הבלתי נראית ששולטת חברתית) לא היה אלא בית החולים המטאפורי, רק בווליום גבוה בהרבה.

האב חלם, הבן ביצע

הספר הפך למחזה ברודוויי בכיכובו של קירק דאגלאס, שרכש את הזכויות לעבד אותו לסרט. הוא בילה כעשור בניסיונות לשכנע אולפנים להשקיע בו ולצלם אותו כשהוא בתפקיד הראשי. אבל להוליווד של שנות ה-60 לא היה חשק להתעסק עם סרט שלועג לסמכות ומציג מוסדות פסיכיאטריים כמכונה שלועסת אנשים במקום לרפא אותם. בסופו של דבר דאגלאס היה מבוגר מדי לתפקיד, והעביר את הפקת הפרויקט לבנו מייקל, אז שחקן מתחיל ואלמוני.


הבחירה המעניינת הראשונה של דאגלאס ג'וניור היתה במילוש פורמן, במאי צ'כי שגדל תחת משטר דכאני, שזיהה אינסטינקטיבית את המהות הפסיכולוגית בלב ספרו של קייסי. פורמן התעקש לצלם בתוך מוסד פסיכיאטרי אמיתי ומתפקד באורגון, עם רופאים ומאושפזים אמיתיים מסתובבים במסדרונות. התוצאה היא סרט שנראה חצי דוקומנטרי וחצי אגדה, אלגוריה מצולמת תחת אורות פלורסנט בוהקים. פורמן, ניקולסון ושאר הקאסט הצליחו להפיח חיים בדרמה שהיתה עלולה להראות יבשושית משהו.

אחת הבחירות הנוקבות של פורמן מתרחשת בסצנה פשוטה לכאורה על השאלה האם המטופלים יורשו לצפות במשחק האליפות של ליגת הבייסבול. מק'מרפי (ניקולסון) דורש הצבעה דמוקרטית, האחות ראצ'ד (לואיז פלטשר) מסכימה. אבל כשמק'מרפי משיג רוב ברור, היא מבטלת ברוגע את התוצאה ומכריזה שהמצביעים "אינם מבינים את השאלה", ולכן קולותיהם בטלים.

זה תיאור מצמרר של כוח פרוצדורלי. של מערכת שמשמרת מראית עין של דמוקרטיה תוך שהיא מוודאת שדבר לא ישתנה. השפה שלה מנומסת, שלווה, אדמיניסטרטיבית, וכך המשל אפקטיבי יותר. תגובתו האייקונית של מק'מרפי: הוא יושב מול טלוויזיה כבויה, מקריין את המשחק הלא קיים בפרטי פרטים, מדליק את האגף כולו בדמיון. המטופלים מריעים, ולרגע הממסד מאבד שליטה - לא כי הכללים הופרו, אלא בגלל שהמציאות נתבעה מחדש על ידי ה"המון".

הבריחה היא הניצחון

האחות ראצ'ד היא הדמות המטרידה ביותר בסרט, לא בגלל שהיא מפלצתית, אלא כי היא לא באמת כזו. טיוטות מוקדמות של התסריט תיארו אותה כנבלית קלאסית, אך פורמן התעקש שהיא תהיה מנומסת, שקטה ומתונה ללא דופי. פלטשר מגישה הופעה של ריסון קפוא. האלימות שלה תמיד פרוצדורלית. הסמכות שלה מכוסה במילות דאגה. היא שולטת בגברים כפי שמוסדות מודרניים שולטים בנו: באמצעות הסברים, הבהרות וחיוך טיפולי.

מק'מרפי של ניקולסון, לעומת זאת, אינו גיבור טהור. הסרט מצהיר בבירור שהוא הורשע בבעילה בהסכמה, ופורמן סירב לרכך את זה. זו בחירה נועזת ולא נוחה שגוררת מסר פשוט: המורדים שמנסים לפרק מערכות הם רק לעיתים נדירות מגדלור מוסרי חף מכל עוולה, כי הדחף האנושי שמניע התנגדות מגיע לעתים קרובות מאנשים שנכשלים במבחני "טהרנות".

המתח הזה חיוני למבנה של הסרט: המוסד מסודר, האדם מבולגן. האחד משמר סדר. השני מייצר חיים. כמובן שמק'מרפי לא "מנצח". לא במובן ההוליוודי הקלאסי. הלובוטומיה (ניתוק של אזורים באונה הקדמית של המוח) שהוא עובר היא תזכורת אכזרית לכך שמוסדות מאריכים ימים יותר מאינדיבידואלים. הם סופגים זעזועים, מנטרלים איומים וממשיכים הלאה. ולמרות זאת, פורמן הצליח לא להכנע למסר פטליסטי. משהו נשבר ונפתח בגברים שעברו עם מק'מרפי את המסע, ובצ'יף יותר מכולם. הבריחה של הצ'יף היא הניצחון האמיתי של מק'מרפי - לא מבני, אלא רוחני. חלון נשבר. אדם רץ. נשמה אחת מוכיחה שהמערכת אינה בשליטה מוחלטת.

הסרט גרף את חמשת פרסי האוסקר הגדולים (הסרט הטוב ביותר, הבמאי, השחקן, השחקנית והתסריט המעובד) והיה לסרט השני בלבד בהיסטוריה שהשיג זאת (אחרי "זה קרה לילה אחד" מ-1934). זה לא היה רק גמול עבור מאמץ קריאטיבי, אלא גם הכרה של הוליווד בהשתקפות של עצמה. אמריקה ב-1975 היתה מותשת מווייטנאם, מלאת תחושת תיעוב מווטרגייט, וחשדנית להפליא כלפי המוסדות שלה. "קן הקוקייה" תפס את מצב הרוח הלאומי בבהירות מבהילה. טקס האוסקר היה פשוט הרגע בו "התרבות" הודתה במה שהסרט גילה לעולם.

דפוס מעניין הופיע 16 שנים מאוחר יותר, כש"שתיקת הכבשים", סיפור נוסף הבנוי סביב פסיכיאטריה, מניפולציה ושיפוט מוסדי, הפך לסרט השלישי והאחרון (בינתיים) שזכה באותם חמישה פרסי אוסקר. שניים מהסרטים המעוטרים ביותר בהיסטוריה של הוליווד עוסקים במערכות פסיכיאטריות לא בגלל שהוליווד מוקסמת ממחלת נפש, אלא בגלל שפסיכיאטריה מאפשרת הטלת אור מעניינת על שאלות כמו מהי שפיות, מה מוסרי, כיצד מערכות מסווגות מה נכון לעשות, ומה קורה כשיחידים מסרבים להיכנס לקטגוריות של טוב ורע.

במובן זה, "קן הקוקייה" הוא מודרני להפליא. הממסד שהוא מותח עליו ביקורת פשוט עבר אבולוציה: הוא הפך לדיגיטלי, שקט, אלגוריתמי. האגף של היום הוא מנוע המלצות, פיד, מערכת אוטומטית שמשגיחה על "תוכן בלתי הולם", וקובעת מה לחשוב על כמעט כל נושא שבעולם.

פיד במקום לובוטומיה

אולי זו הנקודה שבה המציאות עולה על הדמיון הקולנועי: המערכת הדיגיטלית לא צריכה לחשוש ממק'מרפים, כי היא מתוכננת לנטרל אותם הרבה לפני שהם מגיעים לדלת. האלגוריתם לא מנסה לשלוט בהמונים דרך לובוטומיה, אלא באמצעות ניווט תודעתי מדויק, חיזוק מושכל של ההטיות הקיימות של אדם, והעלמה שקטה של כל רעש שיכול להצית התעוררות קולקטיבית.

ניצחון הקומביין המודרני הפך את המרד של מק'מרפי ללא נחוץ. זו אולי הגרסה המפחידה ביותר של הקומביין: אם ראצ'ד הייתה האנושיות הקפואה של הממסד, האלגוריתם הוא האדישות המושלמת שלו. הוא מבטיח שכולנו נישאר מנוהלים וממוקדים במסך, בפינה שלנו באגף הדיגיטלי.

"קן הקוקייה" מזכיר לנו שהמרד האמיתי מתחיל בשמירה על הזכות לחלוק על המציאות המוסכמת, דרך יציאה מתוך הפינה שתוכננה לנו בקפידה. השאלה היחידה שנותרת היא: בעולם שנועד לשמור אותנו מנוהלים, בתוך מערכות שמבטיחות "חוויית משתמש" תוך אכיפת קונפורמיות, האם אנחנו עדיין זוכרים איך לשבור חלון ולברוח?

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע במשק באוקטובר: 13,620 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי הלמ"ס, מדובר בעלייה של 2.9% לעומת אוקטובר 2024 ● קצב האינפלציה באוקטובר 2025 עמד על 2.5%, כך שגם ריאלית מדובר בעלייה קלה לעומת החודש המקביל בשנה שעברה

פרידה עבאס-יוסף / צילום: ענבל מרמרי

"החברות המונפקות הן קטנות יחסית ועם גישה מוגבלת למימון": מנהלת מחלקת הנדל"ן ברשות ני"ע בראיון

ראש תחום נדל"ן ברשות ניירות ערך, פרידה עבאס־יוסף, מתארת כיצד מחנק המימון, המינוף הגבוה והעלאת הריבית הובילו לשנת שיא בהנפקות, ומבהירה כי הרשות תתעקש על גילוי מלא של המצב הפיננסי של החברות וצפויה אף להחמיר את ההנחיות

חיילי צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הצעת התיווך של המל"ל: תקציב הביטחון יעמוד על 118 מיליארד שקל?

במסגרת הדיונים הקדחתניים שמתקיימים בין משרד האוצר למערכת הביטחון, לגלובס נודע כי המל"ל הציע שתקציב הביטחון יעמוד ב-2026 על 118 מיליארד שקל ● הדרישות של מערכת הביטחון עומדות על 144 מיליארד שקל, בעוד האוצר מכוון לאזור ה-90 מיליארד ● האם הצדדים יצליחו להתפשר?

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם

אבי לוי, יו''ר להב אל.אר / צילום: יח''צ

כשהוא קנה את השליטה בחברת ההחזקות, היא הייתה שווה בקושי 100 מיליון שקל. היום היא שווה מיליארדים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● כשהוא שולט בחברת הנדל"ן והקמעונאות להב אל.אר, הנסחרת בשווי של כ־2 מיליארד שקל, אבי לוי מביט אחורה ללא זעם על הפרידה מענקית הקניונים מליסרון שניהל: "אני אוהב את ליאורה עופר כמו אחות" ● הוא מספר על תוכניות ההתרחבות עם דלק ישראל ועל הניסיון שלא צלח להשתלטות על שופרסל, ומחמיא לאחים אמיר: "אני מוריד את הכובע בפניהם, לא חושב שהיינו מסוגלים לעשות יותר מזה"

''משתפים הכל וכל היום''. חייל צה''ל בשטח / צילום: AP- Lefteris Pitarakis

לוחות זמנים, תנועות כוחות ותיעודים מהשטח: צה"ל התמכר לוואטסאפ, וזה כל מה שחמאס צריך

בעוד צה"ל אוסף מקצינים כלי רכב סיניים ומגביל שימוש במכשירי אנדרואיד, דווקא וואטסאפ הפכה לזירה העיקרית להעברת מידע רגיש, בלי נהלים או בקרה ● מומחי סייבר ומודיעין מבהירים ש"הסודות הגדולים לא מעניינים את האויב כמו מידע טקטי חי" ● נראה שלא למדנו כלום מהאזהרות החוזרות ונשנות

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

ליאור דיב / צילום: סייבריזן

הסטארט-אפ של יוצאי סייבריזן מגייס 130 מיליון דולר בסבב A

הגיוס של חברת הסייבר 7AI היה בהובלת אינדקס ונצ'רס ובהשתתפות זרוע ההשקעות של בלקסטון לצד משקיעים נוספים ● החברה פועלת בתחום של סוכני בינה מלאכותית המשמשים לאבטחת ארגונים

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

ענקית הלואו קוסט מודיעה: תחזור לטוס לישראל בסוף מרץ 2026

חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט מאותתת על חזרה לישראל, וזאת לאחר שהפסיקה לטוס לארץ בקיץ 2023 ודחתה מאז פעם אחר פעם את חידוש הטיסות ● ההיערכות כוללת בחינת קווים קיימים לצד פתיחת קווים נוספים

סניף מקדולנד'ס בישראל / צילום: טלי בוגדנובסקי

אחרי שקיזזה את ההנחות לחיילים, מקדונלד'ס קורצת לאנשי הקבע

מקדונלד'ס ישראל ומועדון משרתי הקבע "חבר" השיקו בשבוע שעבר מהלך משותף שיעניק הנחה של כ-35% בממוצע למחזיקי כרטיס "חבר" ● המהלך ממשיך קו של ניסיונות מצד הרשת לייצב מחדש את יחסיה עם קהל המשרתים בצה"ל מתחילת המלחמה

סכום שיא שעבר ליורשים המיליארדרים / צילום: Shutterstock

"משימור הון להעצמת הדור הבא": הטרנד החדש של המיליארדרים

מנהלת ההון הגלובלית, UBS, פרסמה היום (ה') את דוח המיליארדרים שלה לשנת 2025, שמצביע על עלייה של 8.8% במספר האולטרה-עשירים בעולם ● מלבד אלו שיצרו את הונם בעצמם, 91 יורשים הפכו למיליארדרים כאשר ירשו סכום שיא של 297.8 מיליארד דולר ● ומה קורה בישראל?

פרויקט ''תדהר בגיבורים'' בבת ים / הדמיה: 3DVISION

תדהר מתקדמת לכיוון הנפקה: זה הצעד האחרון שנקטה

חברת הנדל"ן תדהר ממשיכה להיערך להנפקה ראשונית בבורסה בת"א ושכרה את שירותיהם של לידר חיתום ודיסקונט חיתום ● שיכון ובינוי עתרה לבג"ץ נגד המדינה ודורשת תיקון חקיקה שיאפשר לה למכור דירות שבנתה להשכרה לטווח ארוך ● ונתי גלבוע ישקיע כ-40 מיליון שקל בגפן מגורים ויהפוך לחלק מגרעין השליטה ● חדשות השבוע בנדל"ן

אתי אלישקוב מנכלית ליברה / צילום: אבי מועלם

כשהחברה שייסדה צנחה בבורסה היא לקחה הלוואות כדי לקנות עוד מניות. ואז הגיע קאמבק של 760%

כשמניית הביטוח ליברה צנחה בכמעט 90% מהשיא, מספרת המנכ"לית ומייסדת החברה אתי אלישקוב: "לקחתי הלוואות וקניתי עוד מניות" ● היום החזקותיה בחברה שוות כ־370 מיליון שקל ● בפודקאסט כוחות השוק של גלובס, אלישקוב מדברת על מחירי הביטוח הגבוהים: "אחיינית שלי רצתה לקנות קיה פיקנטו. אמרתי לה 'בשום פנים ואופן לא'" ועל התוכניות להיכנס לשוק הפנסיה

קיארה פראני בתצוגת אופנה עם עורך ווג הבריטי אדוארד אנינפול ועורכת ווג המיתולוגית אנה וינטור. תעשייה של אישה אחת / צילום: Reuters, Moda Milano/IPA/Sipa USA

אם-כל-המשפיעניות עלולה להיכנס לכלא על הטעיית צרכנים. איך יגיב הענף?

קיארה פראני הפכה את השילוב בין תוכן, אופנה ויזמות דיגיטלית למודל עסקי מצליח ● ואז הגיעו טענות להונאה מחמירה מצידה, שגררו קנס של יותר ממיליון אירו וכעת גם הליך פלילי שעלול לגרור עונש מאסר ● גם בישראל ניצבות משפיעניות במרכזה של ביקורת ציבורית

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

Rapidos. בחנוכה ייפתח הסניף החמישי בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב / צילום: אסף לוי

"חווית אוכל לקהל הישראלי": המסעדה המקסיקנית שהופכת לרשת

קבוצת BBB הופכת את מסעדת Rapidos לרשת; הסניף החמישי ייפתח בהיכל מנורה מבטחים ● חברת הגיימינג הישראלית זכתה בפרס הכסף בתחרות נחשקת ● ומי נכח בכנס הדיקרטוריות בהייטק? ● אירועים ומינויים

נשיא בית המשפט העליון, השופט יצחק עמית, ושר המשפטים יריב לוין / צילום: יונתן זינגל/פלאש 90, נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

נשיא העליון במתקפה חסרת תקדים על לוין: "פוגע בציבור"

נשיא בית המשפט העליון השתתף בכנס בחיפה והזהיר מפני ההתנהלותו של יריב לוין ● "המתקפה על מערכת המשפט נמשכת במלוא עוזה", האשים עמית ● הוא התייחס ל"חרם" מצד שר המשפטים ואמר: "אני הושטתי לו יד, הוא מפרק את מה שנבנה פה בעשרות שנים" ● שר המשפטים השיב: "אני מפרק את מבצר השקר שאתה יושב בו" ● אהרן ברק הזהיר מפני דיקטטורה: "ראש הממשלה ישלוט לבדו במדינה, אנחנו נתינים"

הבניין בגבעתיים / צילום: L&D GROUP

תוך 3 חודשים בלבד ולפני קבלת היתר בנייה: שלוש דירות נמכרו בבניין המיועד לפינוי־בינוי בגבעתיים

בניין בשכונת בורוכוב בגבעתיים נבנה בשנות ה־70, והדיירים בו חתמו על הסכם פינוי־בינוי, אך עדיין רחוקים מהיתר ● שתיים מהדירות נקנו ע"י משקיעים, ואחת ע"י משפרי דיור ● נעמה יסקרוביץ, סוכנת נדל"ן מחברת L&D GROUP: "אנשים מחפשים אלטרנטיבה לת"א"