בשיתוף
תמי אלטרץ / צילום: הראל מדהלה - ספארק סטודיו
תמי אלטרץ
מנכ"לית חברת התרופות MSD ישראל

"בסביבה נשית – היכולת לנשים לצמוח הרבה יותר גבוה"

"הקיפי עצמך בנשים שיזכירו את שמך בחדר מלא הזדמנויות והיי האישה הזו עבור אחרות"

תעשיית הפארמה בה אני פועלת נהנית מנוכחות נשית בכל שדרות ההנהלה. נשים מהוות 50% מהנהלות חברות הפארמה וכן, בראש 6 מתוך 19 החברות הפעילות בישראל מכהנות נשים מנכ"ליות. איך נווה מדבר כזה צומח ומהווה כר לפיתוח מנהיגות נשית? זו התגלמותו של העולם החדש הצומח על כתפי הישן. בתעשיית פארמה הישנה, תפקיד הנציגה הרפואית סיפק לנשים צעירות, תנאים טובים ושעות עבודה נוחות. היום העולם שונה לחלוטין, היכולות והתפקידים השתנו מאוד, אך השינוי מהותי מופיע כשבחברות קיים רוב נשי מובהק. כיום זו תעשייה בה נשים יכולות לגדול ולהתפתח לתפקידי מנהיגות בכירים. ההתפתחות הזו הפכה לאפשרית ממספר סיבות:


1. קיומו של מעגל נשי פנימי - מחקרים הוכיחו שנשים וגברים מצליחים נהנים מנטוורקינג חזק. ההבדל ביניהם הוא שלנשים נדרש פקטור נוסף והוא מעגל פנימי חזק של נשים ה״דואג להן״. זו אחת הסיבות שלקחתי חלק בהקמת ארגון שמאגד נשים בכירות מעולם הבריאות.


2. מניעת הטיה שקיימת בארגונים בעלי רוב גברי - בעבר הכרתי פחות בחשיבותן של העצמה נשית ושל מנהיגות נשית. לאורך הקריירה שלי, גם לאחר 10 שנים כמנכ"לית חברת תרופות, האמנתי שאם את טובה - את תצליחי, ללא קשר לסביבה שבה את עובדת. הכל השתנה כשצמחתי לתפקיד ניהול גלובלי בתאגיד פארמה אמריקאי. שם לראשונה מצאתי את עצמי כאשה יחידה בחדר הנהלה מלא גברים. ואז הבנתי עד גודל האתגר הכרוך בהובלת אג'נדות ובקידום שינויים כשאת האישה היחידה בחדר.

בעיתוי מעניין, קראתי לאחרונה דו"ח של מקינזי אשר ציין שבמצב כזה - כאישה יחידה בשולחן ההנהלה הבכירה - יש סבירות גבוהה יותר שיפקפקו ביכולותיך וביכולת השיפוט שלך, שיפריעו לך בזמן שאת מדברת, ושיזרקו הערות המייחסות מהליכים שונים שתנסי להוביל למצבים או קשיים רגשיים. עבורי זה לא היה דוח תיאורטי, כי אני חוויתי זאת על בשרי ונדרשתי למצוא דרכי התמודדות אפקטיביות. למען האמת, בהתחלה זה היה לא פשוט, עד כדי הלם, ונדרשו לי עשרה חודשים להתאושש, לגבש דרכי פעולה, לכבוש את המקום שלי - ולבסוף לעשות את השינוי. אבל - הבנתי את גודל האתגר הכרוך בניסיון לצמוח ולהתקדם בארגון לא-מאוזן, המובל על ידי גברים.

ורד רמון-ריבלין, תמי אלטרץ ואורן נורי / צילום: הראל מדהלה - ספארק סטודיו
 ורד רמון-ריבלין, תמי אלטרץ ואורן נורי / צילום: הראל מדהלה - ספארק סטודיו

3. הימנעות - פעמים רבות אנו הנשים מהוות את החסם של עצמנו. נשים רבות נרתעות מלהציע עצמן לתפקידים בכירים, אם הן לא בטוחות שהן עונות ב-110% על דרישות התפקיד. במקרים שגבר לא היה מהסס, אנחנו נוטעות להימנע מלנסות - וזה משאיר אותנו מאחור. אני רואה את זה מקרוב פעם אחר פעם. כך, לדוגמה, בשיחה עם עובדת שאלתי לאן הייתה רוצה להתקדם בשנים הבאות. היא סיפרה שהיא שואפת להיות מנהלת היחידה העסקית, אך מבינה שהיא לא בשלה כי טרם עשתה תפקידים רוחביים. אם זה היה נאמר למנהל גבר - זה יכול היה למנוע את קידומה. אישה מנהלת מבינה את הדפוס הנשי הזה ויכולה לספק את הביטחון והכלים הנדרשים כדי לעבור לתפקיד הבא.

כשהסביבה היא נשית - היכולת לנשים לצמוח הרבה יותר גבוה. MSD, בהיותה חברה עם מנהיגות נשית יצרה סביבה שמעצימה ומאפשרת ליותר ויותר נשים לפתח מנהיגות ולהגיע לתפקידים בכירים.

לכורסה המעוצבת של תמי אלטרץ >

משתתפות נוספות