גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרויקט המטרו של גוש דן

עוד כתבות

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי • כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" • 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מטרו. שבוע הבא יעלה שוב לדיון נושא ההיטל / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים

ההיטל "מימון המטרו" יחושב על בסיס שטח הנכס בצו הארנונה, שיוכפל ב־70 שקל ובשני קריטריונים שגובשו עבור ההיטל במיוחד: מקדם שיטת הארנונה ומקדם המדרג העירוני • ייתכן שההיטל החדש, אם יאושר, יקוזז באופן חלקי מסכום היטל השבחת המטרו, שנכנס כבר לתוקפו בתחילת 2023

מיכאל מייקסנר, מנכ''ל רכבת ישראל לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בלעדי בורסת השמות נסגרה: המועמדים הסופיים לתפקיד מנכ"ל נת"ע

בין עשרות השמות שהגישו מועמדות ניתן למצוא את מיכאל מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל לשעבר, ואת איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון לשעבר

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה • הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

עינת גנון / צילום: בר שניר

בלעדי פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד • כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גליק, קוינט, בן זקן, ליקוורניק / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, יוסי זמיר, כדיה לוי

בלעדי רשות החברות מקדמת: חברה חדשה לניהול פרויקט התשתיות הענק

לגלובס נודע כי לפי ההצעה, החברה תוביל את פרויקט התשתית הגדול בתולדות המדינה, במקום נת"ע שהקימה את הקו האדום של הרכבת הקלה • לפי המתווה, רשות המטרו תהפוך ללא רלוונטית ועשויה אף להתבטל • בכך מממש ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, את האיום שהשמיע בשבוע שעבר בכנס התשתיות של גלובס

מאחורי הקלעים של סערת המטרו / צילומים: שלומי יוסף, כדיה לוי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התכתשויות, האשמות ופרויקט ענק שתקוע באמצע: מאחורי הקלעים של סערת המטרו

חילופי האשמות בכנס התשתיות של גלובס, במסגרתם מ"מ מנהל רשות החברות האשים את נת"ע והאוצר בדילים ובעיכוב פרויקטים, חשפו עימות סביב ניהול המטרו • בינתיים, הסדקים במבנה הארגוני של הפרויקט הגדול בתולדות ישראל רק מעמיקים - ונראה שזהו רק קצה הקרחון

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י ומנכ''ל רשות החברות, בכנס התשתיות של גלובס / צילום: שלומי יוסף

סערה בעקבות הביקורת בכנס גלובס: בנת"ע תוקפים את הממונה עליהם - "דיבה"

לאחר שמנהל רמ"י, ינקי קוינט, כינה בכנס את רשות המטרו "פיקציה בירוקרטית שאין לה תכלית, למעט סידור עבודה לחברים", בנת"ע משיבים אש: "נדהמנו מחוסר המתאם בין ההתבטאויות החמורות למציאות העובדתית. קוינט חוזר על רעיון הוצאת המטרו מנת"ע, ללא דיון מקצועי בנושא כה קריטי לעתיד המדינה"

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תיקון חוק המטרו חזר לשולחן הדיונים - אלו הנושאים שנמצאים על הפרק

אחרי הפסקה של כמעט עשרה חודשים, התחדשו הדיונים בתיקון בוועדת הפנים והגנת הסביבה – והם צפויים לכלול כמה סוגיות מורכבות בעלות השפעה רבה הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה • גלובס עושה סדר לקראת סדרת הדיונים בנושא

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

יזמים: המיסוי הכבד לאורך תוואי המטרו מעכב תכנון ובנייה

אמנם התכנון של המטרו מתקדם, אולם יזמים מזהירים שהיטל ההשבחה הגבוה שנקבע לפרויקטים בשטחים שמסביב לתחנות מהווה חסם לפעילות עסקית • לדבריהם, ניתוח של גיאוקרטוגרפיה מלמד שהתוצאות כבר נראות בשטח

מירי רגב, שרת התחבורה, בפתיחת הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הנאמנים של מירי רגב: כך איישה שרת התחבורה את תפקידי המפתח בממלכה שלה

קצת יותר משנה לאחר כניסתה השנייה של מירי רגב לתפקיד שרת התחבורה כבר שולטים מקורביה במרבית חברות התשתית שתחת משרדה • מי הבכירים שעזבו, כיצד נבחרו מחליפיהם ולאן יוביל מכבש הלחצים המופעל בימים אלה על חברת נת"ע

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

הנכס שלכם צפוי להיות מופקע בגלל המטרו. כך תגדילו את הפיצוי שתקבלו

פרויקט המטרו יצא לדרך ואיתו נשלחו כבר אלפי הודעות הפקעה לבעלי נכסים שנמצאים על התוואי של שלושת הקווים המתוכננים • מה צריך לעשות מי שקיבל מכתב, האם יש מה לעשות נגד ההפקעה ולמה זמן התגובה הוא כל כך חשוב? • גלובס עושה סדר

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

חצי שנה להפעלת הקו האדום: הנוסעים לא מגיעים, ואלו הסיבות

נת"ע פרסמה את נתוני הנסיעות בקו האדום בגוש דן חצי שנה לאחר פתיחתו • הערכות חברת נת"ע לפני פתיחת הקו דיברו על 238 אלף נסיעות ביום, לעומת 120 אלף שנסעו בפועל לפני פרוץ המלחמה • לאחר פרוץ המלחמה חלה ירידה לכ-75 אלף נסיעות בלבד

פיני יעקובי / צילום: בני דויטש

הקבלן שמזהיר: "המחסור בפועלים יביא לזינוק בתשומות הבנייה"

פיני יעקובי, יו"ר ובעלים משותף של קבוצת התשתיות האחים יעקובי (YSB), אומר כי המחסור בפועלים "עוצר פרויקטים, ועלות העבודה תושפע ותעלה משמעותית" • על המלחמה הוא אומר: "ניקח את האסון הנורא שקרה, ונעשה בעוטף עזה פי 100 יותר טוב - לא שיקום, שדרוג"

קידוח ניסוי של המטרו בחולון / צילום: אלידור חדד

המדינה תפקיע קרקעות מ־11 אלף איש לטובת המטרו. איזה פיצוי הם יקבלו?

11 אלף בעלי נכסים וקרקעות יקבלו בקרוב הודעה על הפקעת הנכס לצורך סלילת המטרו מתחת לגוש דן • איך ייקבע המחיר, איזה תמריצים הכניסה המדינה כדי שהתהליך יעבור מהר ובקלות, ומהן ההערכות לגבי סך הפיצויים שתשלם המדינה • גלובס עושה סדר

כיכר מגן דוד בתל אביב, שבה מתוכננת תחנת מטרו / צילום: Shutterstock

הפקעת הקרקעות לטובת המטרו יוצאת לדרך: באילו ערים זה יקרה?

באיחור משמעותי ללוחות הזמנים, קרקעות יופקעו במרכז הרשת, לטובת הקמת קו m1 וקו m3 • לפי הודעת נת"ע "בשלב הראשון לא יבוצעו הפקעות של בתי מגורים"

תוכנית בניית מגדל ''בלו'' בתל אביב / הדמיה: משה צור אדריכלים

הוועדה המחוזית קיצצה לקנדה ישראל 150 דירות, ויצרה פער של מאות מיליוני שקלים בהכנסות

הוועדה המחוזית תל אביב אישרה לחברה לבנות 150 דירות בלבד במקום 300 דירות שביקשה, וקבעה שהדירות שייבנו יוקצו לשכירות למשך 20 שנה • יו"ר הוועדה ערן ניצן: "צריך להסתכל במבט כולל" • מה יזמים אחרים יכולים ללמוד על העקרונות של הוועדה המחוזית להגדלת הצפיפות ובנייה לגובה

המנכ''ל הפורש של חברת נת''ע, חיים גליק / צילום: איל יצהר

עיכובים בלו"ז ופליטת פה אחת: כך נראתה כהונתו של מנכ"ל נת"ע הפורש

מכהונתו של חיים גליק כמנכ"ל נת"ע מצטיירת תמונה מורכבת: מחד, הוא חתום על הפעלת הקו האדום בהצלחה, גם אם באיחור, אך מנגד עומדת לחובתו דחייה של יתר הפרויקטים בחברה • דבר אחד בטוח - המנכ"ל הבא יצטרך להוביל שינוי ארגוני עמוק שישים את פרויקט המטרו בראש סדר העדיפויות, וגם להשיג את אמון הממשלה

המוסך של M1 יוקם בשרון למרות התנגדויות התושבים / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

אלו שלושת המועמדים לניהול פרויקט התשתיות הגדול ביותר בארץ

ועדת האיתור שהתכנסה אמש לבחירת מנהל רשות המטרו הציעה שלושה מועמדים סופיים לניהול הרשות שתהיה אחראית על ניהול הפרויקט • המנהל שייבחר יהיה אחראי על איוש תפקידים ברשות, הקמת צוותי עבודה וניהול תקציב עתק של 150 מיליארד שקל

מירי רגב בסיור בקו האדום של הרכבת הקלה / צילום: יוסי כהן

רגב מנסה לעכב את המטרו ושוב מוכיחה שהיא לא כשירה להוביל מהפכת תשתיות

שרת התחבורה הציעה השבוע באגביות לדחות את פתיחת המטרו כדי לחסוך בהוצאות. כי מה הוא זרז הצמיחה של המשק לאחר המלחמה לעומת כמה כבישים ומחלפים ב"פריפריה" שתועלתם שנויה במחלוקות • תחת רגב אין דיון מקצועי או פתרון בעיות, ואנחנו כבר משלמים את המחיר