גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוח ירוק: ב.מ.וו פלאג-אין החדשה מרגיעה את המצפון ומשמחת את הלב

גרסת הפלאג-אין החדשה של ה-X1 יכולה להרגיע את המצפון הסביבתי של מחבקי העצים, אך גם לספק הרבה הנעה והנאה למי ששילם כדי לקבל ב.מ.וו אמיתית

ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ
ב.מ.וו פלאג-אין X1 / צילום: יח"צ

דרישת הבסיס העיקרית ממנהלים בכירים בתעשיית הרכב היא יכולת לחזות את העתיד. הסיבה היא שמחזור החיים של רכב חדש כולל בין שנתיים לשלוש משלב הפיתוח לשלב הייצור ועוד חמש עד שמונה שנים בשוק. לפיכך רכב שמקבל "אור ירוק" היום, עשוי לצאת לשוק תחרותי שונה מאוד בעת השקתו.

אבל למרות שלתעשיית הרכב יש הרבה ניסיון בחיזוי, טעויות קורות. הנהלת ב.מ.וו, למשל, טעתה לפני שנתיים שלוש כאשר לא העריכה נכונה את מלוא ההשפעה הצפויה של הרכב החשמלי בשנים 2020 ו-2021. אמנם הנהלת החברה ניתחה ובחנה לעומק את הדגמים של טסלה, את מצב תשתית הטעינה בעולם, את הצפי לעלות הסוללות ביחס לשימושיות שלהן (טווח) ואת דרישות הקהל, אבל המסקנה שלה היתה שהטכנולוגיה הזו עדיין לא הגיעה לשלב הבשלות הנדרש בשוק הצרכני. לפיכך היא קבעה מתווה זהיר בדרך אל היעד החשמלי, שכולל "חניית ביניים" ממושכת בטכנולוגיית הפלאג-אין במטרה "לחנך את השוק".

רכב

קו דגמים הכי רחב בפרימיום

מבחינה הנדסית, התחזית של ב.מ.וו אכן הייתה מדויקת, אבל החברה לא הצליחה לחזות את היקף "הנדיבות" של ממשלות בעולם במתן סובסידיות לרכב חשמלי וגם לא את הטירוף שמתחולל בשוק ההון סביב מניית טסלה. התוצאה: ב.מ.וו מפגרת כיום בשנה עד שנה וחצי בתוכנית פיתוח הרכב החשמלי שלה לשוק הפרימיום, בהשוואה למתחרות, והשווי שלה עומד כיום על פחות מ-50 מיליארד דולר, לעומת קרוב ל-400 מיליארד אצל טסלה, שמייצרת ומוכרת חמישית ממנה. ואם לא די בכך, הרי שבחודש החולף (אוגוסט) "דרסה" טסלה את פלח כלי הרכב "המחושמלים" בגרמניה, המגרש הביתי של ב.מ.וו, עם עלייה של מאות אחוזים במכירות. אוי לבושה.

נקודת האור היא שלב.מ.וו יש כיום את קו דגמי הפלאג-אין הרחב ביותר בשוק הפרימיום ולקהל הישראלי, לפחות, זה הרבה יותר חשוב מאשר ההשקה המתעכבת של ה-SUV החשמלי של ב.מ.וו, שייוצר בסין.

אחת הדוגמאות הבולטות בליין החדש היא גרסת הפלאג-אין של רכב הפנאי הקומפקטי X 1 . חיצונית, גרסת הפלאג-אין שומרת על העיצוב של הסדרה החדשה, שעבר רענון מקיף בשנה שעברה, ומציגה את אותן פרופורציות מאוזנות, וממדים נדיבים ביחס לפלח "הקומפקטי". הרכב נראה עדכני והגריל הענק והמוחצן בחזית, לצד פנסי ה-LED בתצורת "משקפיים", מזוהים מיידית ברחוב עם ליין ה-SUV עתיר הסטטוס של החברה. התוספות הקוסמטיות של חבילת ה-M ספורט היוקרתית (חישוקים מיוחדים, ספויילרים וכו'), שבה מצויד הדגם הזה כסטנדרט תודות להטבת המס הנדיבה בישראל, מוסיפות ניחוח ספורטיבי, שמטשטש ביעילות את הייעוד "הירוק" של הרכב.

אותה חבילה גם מוסיפה טאץ' יוקרתי לתא הנוסעים, שכולל ריפוד עור משודרג, שמקיף גם מערך הפיקוד, שלל תוספות ועיטורים מסדנת הספורט של של ב.מ.וו, מסך מולטימדיה רחב עם מערכת ניווט מקורית, חבילה מקיפה במיוחד של מערכות בטיחות ועוד שלל תוספות, שעבורן רוכשי ה-X1 "הרגילה" יצטרכו לשחוק עד דק את כרטיס האשראי שלהם. מערך הפיקוד מכיל עוד כמה מתגי שליטה ותפריטים ייעודיים עבור מערכת הפלאג-אין, אבל בסך הכל הטכנולוגיה העילית מוסווית היטב בהנדסת אנוש יעילה ואינה מקשה על מאותגרי הייטק.

כמו כל סדרת X1 גם התא של הפלאג-אין מספק מרחב יעיל למשפחות, עם מרווח נדיב לברכיים ולראש מלפנים ומאחור ומושב אחורי, שמתאים לשני מבוגרים פלוס מתבגר או לכיסא תינוק. הנדסה עילית אפשרה לדחוק מאחור את הסוללה המוגדלת ועדיין להותיר נפח של כ-450 ליטר לפני קיפול המושב, 50 ליטר פחות מגרסאות הבנזין הרגילות.

אורחת הכבוד היא מערכת ההנעה ההיברידית-נטענת של ב.מ.וו, שמסתתרת מתחת למרכב. זו מערכת ההנעה שמופיעה גם בגרסת הפלאג-אין של "מיני קאנטרימן" והיא גרסה מתונה של מערכת ההנעה של מכונית הספורט האקזוטית I8.

המערכת כוללת מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין עם 3 צילינדרים, מנוע חשמלי חזק ויעיל, סוללה מוגדלת של 10 קילוואט לשעה ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים, שניתן לטעון אותה חיצונית.

מעזרים "ירוקים" למקורות אנרגיה משלימים

כמו כל מערכות הפלאג-אין העדכניות, גם זו חיה בשני יקומים מקבילים - "סביבה" ו"ביצועים" - אם כי כאן ההבדלים קיצוניים יותר. פעילי "גרינפיס" יכולים לטעון את הסוללה משקע ביתי אחרי כל נסיעה, לבחור באחד ממצבי התכנות הירוקים של המחשב וליהנות מרכב חשמלי לכל דבר, שיכול לבצע את רוב המשימות העירוניות הטיפוסיות מבלי לראות תחנת דלק. גם כשמנוע הבנזין נכנס לבסוף לפעולה, בעליות למשל או אחרי נסיעה ממושכת, הוא עושה זאת בצורה חלקה ומתונה.

אבל מי שבכל זאת נזכר מדי פעם שהוא נוסע בב.מ.וו, ואולי גם מושפע מסמלי ה-"M" שמקיפים אותו, צריך לבחור במצב הספורט ולהסיט את מוט ההילוכים שמאלה למסילה החלופית שלו. המהלכים הללו הופכים את המנוע החשמלי ואת הסוללה מעזרים "ירוקים" למקורות אנרגיה משלימים, שרתומים לטובת ביצועים והם מעניקים ל-X1 המשפחתי והרגוע למראה ביצועים נמרצים יותר מאלה של הגרסה בעלת מנוע ה-2 ליטר טורבו, למרות המשקל העודף. האצות בעלייה ועקיפות מתבצעות עם מרווח ביטחון וקל מאוד לטפס ולשייט במהירויות רציניות.

כלי שמתוכנן לשעשועי כביש

עוד בונוס חשוב שמביאה גרסה הזו לשוחרי האקשן הוא הנעה כפולה, שמצליחה לגהץ רבים מהקמטים הדינמיים של גרסאות ההנעה הקדמית של ה-X1. ההנעה הכפולה מעניקה לרכב אחיזת כביש איתנה על כבישים מתפתלים, הופכת את ההיגוי לחד ומאוזן, וביחד עם מרכז הכובד הנמוך יותר, שמעניקה הסוללה, התחושה היא של כלי שמתוכנן לשעשועי כביש.

כמובן שביקור תכוף ב"יקום הביצועים" יהפוך לתיאוריה את צריכת הדלק המוצהרת (מעל 40 קילומטר לליטר) ואת הטווח החשמלי ויאתגר את מיכל הדלק הקטן שמכיל 35 ליטר בלבד. אבל זה מחיר ששווה לשלם עבור ההנאה. כך או כך, האופי הספורטיבי לא פוגם בנוחות הנסיעה, שנשארת טובה ומאוזנת למעט בעת מפגש עם רמפות הרעדה עירוניות.

באירופה, גרסת הפלאג-אין של ה-X1 יקרה משמעותית מכל שאר הסדרה, אבל בישראל היא עדיין נהנית מהטבת מס קנייה של עשרות אחוזים ולפיכך היא עולה כאן 299 אלף שקל, מחיר זהה לגרסת ה-2 ליטר החלשה יותר והפחות מאובזרת. ההטבה הזו עתידה להתכווץ משמעותית בשנתיים הבאות, אבל עד אז זו תמשיך להיות אחת האטרקציות הגדולות של שוק הקרוס-אובר הפרמיום הישראלי. 

עוד כתבות

בריכת שחיה/  צילום: יחצ

פעילויות ספורט לילדים, צימרים ודרייב אין: אלו המקומות שיפתחו בשבוע הבא

קבינט הקורונה אישר הלילה כי החל מיום ראשון הקרוב יחזור הספורט לילדים ונוער בספורט התחרותי בכל הענפים, ובנוסף יפתחו מעל ל-200 אתרי מורשת ● בנוסף הקבינט אישר הלילה גם את הפעלת המועדוניות הנותנות שירותים חברתיים להפגת בדידות הקשישים ברשויות המקומיות

גיל גירון ורמי נוסבאום, מנכ"ל ויו"ר אשטרום / צילום: ישראל הדרי, יח"צ

ההצעה המשופרת של אשטרום צלחה: תמחק את החברה הבת מהמסחר בת"א

קבוצת אשטרום תרכוש את מלוא מניות החברה הבת אשטרום נכסים בהצעת רכש חליפין במניות ● פחות מ-5% מבעלי מניות אשטרום נכסים התנגדו להצעה ● ההיענות הגבוהה תאפשר לה לבצע רכישה כפויה גם למניות שבעליהן לא נתנו את הסכמתם למהלך

קרייריסטית / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

אני רק שאלה: "המנהל שאל אותי אם אני 'קרייריסטית'. מה לענות?"

כך תעמידו את המנהל במקומו כשתישאלו שאלות שהן לא לעניין ● טור ייעוץ

איל ההון קינס רקישב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

קשרי השותף מקזחסטן של משה חוגג עלולים לסבך את ג'ו ביידן בארה"ב

על פי פרסום בעיתון הבריטי "דיילי מייל", בזמן שביידן, המועמד כיום לנשיאות ארה"ב, כיהן כסגן נשיא, סיפק בנו השני, האנטר, שירותים עסקיים לאיל ההון קינס רקישב, שהיה מקורב לנשיא קזחסטן באותה תקופה ● רקישב וחוגג, בעלי בית"ר ירושלים, ייסדו יחד את קרן סינגולריטים

כמו לכל דבר, גם לעבודה מהבית יתרונות וחסרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

ביחד אבל בנפרד: עתיד העבודה במשרד הווירטואלי

מודל העבודה ההיברידי יחייב ארגונים לשנות את האופן שבו הם מגדירים משרד ולהתמודד עם השאלה איך יוצרים מרחב וירטואלי שמאפשר עבודה משותפת אמיתית

רות פולצ'ק וצביקה וגמן / צילום: כפיר זיו. פרופס: באדיבות חברת ס.י.מדה ציוד למעבדות

התכתבות בווטסאפ גרמה להם לעזוב הכל ולהקים סטארט-אפ מבטיח לבדיקות קורונה

הודעה בקבוצת ווטסאפ בתחילת המשבר הפילה לרות פולצ'ק ולצביקה וגמן אסימון בנוגע לאופן שבו צריכות להתבצע בדיקות קורונה - שילוב בין השיטה המוכרת של איגום לאלגוריתמיקה ● השבוע חברת הסטארט-אפ שהקימו זכתה לאישור רגולטורי לבצע בדיקות שיכולות להגדיל פי 10 את מספר הנבדקים

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

רה"מ לסוחרים: "התחלואה מזנקת בעולם, מבקש מכם לשתף פעולה עוד כמה ימים"

רה"מ פנה באמצעות חשבון הטוויטר שלו לסוחרים לאחר שחלקם איימו להפר את הנחיות הממשלה ולפתוח חנויות וביקש מהם להמתין ל-8 בנובמבר ● התאגדות הרשתות: "אין לנו עוד כמה ימים, לחלקנו אין אפילו עוד כמה שעות"

אנגלה מרקל / צילום: Michael Sohn, Associated Press

הפוקוס באירופה עובר מצרפת וגרמניה לאיטליה, ספרד ובריטניה

מספר הנדבקים באירופה מזנק וההגבלות על האזרחים מתהדקות • צרפת וגרמניה הגדולות סוגרות ברים, מסעדות וחנויות, אבל משאירות בתי ספר פתוחים

מירי רגב ובצלאל סמוטריץ' על המטרו. כתבות הנדל"ן שעשו את השבוע. צילומים: דוברות הכנסת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי , גלובס

סערת המטרו וסימנים ראשונים לשובם של המשקיעים. כותרות הנדל"ן

מדוע שרת התחבורה מירי רגב מתנגדת לפרויקט המטרו, מי צופה שמחירי הנדל"ן יעלו, היכן נמצאות השכונות שהכי קורצות למשקיעים, ואיפה שווקו המכרזים הראשונים בתוכנית הדיור הממשלתית החדשה ● לרגל ועידת הנדל"ן של "גלובס" שהתקיימה השבוע, קבלו סיכום מורחב

הכנס השנתי על שם פרופ' ירון אזרחי - "מדמיינים מחדש דמוקרטיה" - מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה / צילום: צילום מסך

"מהי עיתונות, מיהו עיתונאי, מיהו מו"ל, ומי שם ילד בן 18 או 20 בגל"צ להכריע מי הטוב ומי הרע"

בפאנל של המכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה אלונה בר און מו"ל גלובס כי "הבעיה העיקרית של העיתונות כיום היא היעדר אתוס, תרבות ומקצוענות" ● גיא רולניק סגן מו"ל הארץ אמר כי לשיטתו תיקי 2,000 ו-4,000 היו אמורים להוביל לחשבון נפש בעיתונות וכי בכל מקרה הקשיים הכלכליים לא הם אלו שדרדרו את האתיקה ● גולן יוכפז מנכ"ל חדשות 13 לשעבר טען שהעיתונות נפלה לכרוניקה בסיקור הקורונה ועו"ד נגה רובינשטיין דיברה על העיכוב שבו נמצאת הרגולציה הישראלית ביחס לטיפול בגוגל ובפייסבוק ● את הפאנל הנחתה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר

יונתן סרוסי, מנכ"ל דרופבוקס ישראל / צילום: יח"צ

מנכ"ל דרופבוקס ישראל: "מנהלים צריכים להתרכז במשימות, בתוצאות ובתוצרים ופחות בשעות ובנוכחות"

יונתן סרוסי, מנכ"ל דרופבוקס ישראל, על אתגרי העבודה מהבית ● אתגר המנכ"ל

תומכי ג'ו ביידן במיאמי, פלורידה / צילום: MARCO BELLO, רויטרס

פלורידה לא למדה לקח: טל שניידר בדרך למדינה ש"מכתירה" את נשיאי ארה"ב

פלורידה היא מדינה חצויה שמשקפת כנראה יותר מכל את אמריקה המפולגת ● ההיסטוריה מלמדת שפלורידה כמעט תמיד בוחרת במנצח ונוטה להחליף צד כל כמה שנים ● כך היה עם רייגן והבושים, וקלינטון ואובמה וטראמפ ● האם גם הפעם היא תנבא את התוצאות

מבצעים ברשתות אופנה ומזון / צילום: שני מוזס, גלובס

העליון שם סוף לשיטת המבצעים הפופולרית: הפסיקה שמסעירה את ענף המזון והאופנה

ביהמ"ש העליון אשרר את החלטת המחוזי בת"א לפיה גם במקרה של מבצעים קצרי מועד יש לציין על המוצר או על שלט את המחיר הסופי לאחר ההנחה, ולא ניתן יותר להסתפק רק בהצגת אחוז ההנחה ● עו"ד סיטון-זלקינד המייצגת קמעונאיות בתחום האופנה והמזון: "נטל כבד ביותר על הקמעונאים שעלול להביא להימנעות ממבצעים קצרי טווח"

אלון שוסטר, כחול לבן / צילום: יח"צ

חלב עמיד: גם בעולם מכסות הייצור לא נעלמו, הן רק משנות צורה

החשוד המיידי במחסור בחלב בימי הסגר היה מנגנון המכסות הנהוג בישראל, שנטען כי הוא שריד ממשטרים של כלכלה מתוכננת • למרות שברחבי העולם נוקטים בשלל שיטות, נראה שאף מדינה לא מותירה את העסק ההפכפך הזה רק לידו הנעלמה של השוק ● המשרוקית של "גלובס"

הבחירות בארה"ב: כל הדיווחים והפרשנויות של כתבי גלובס

ג'ק דורסי / צילום: Anushree Fadnavis, רויטרס

טוויטר עקפה את תחזית הרווח וההכנסות אך המניה מתרסקת במסחר המאוחר

ברבעון בו הגבילה החברה את ציוצי הנשיא טראמפ, והצהירה על כוונתה לקדם שיח בריא ברשת, טוויטר רשמה עלייה נמוכה מהצפוי במספר המשתמשים ● הזהירה מפני חוסר וודאות לקראת הבחירות בארה"ב בכל הנודע להתנהגות המפרסמים

נתב"ג בימי קורונה / צילום: כדיה לוי, גלובס

משרד הבריאות: סרביה תהפוך למדינה האדומה הבאה

החל מה-8 בנובמבר הנכנסים מסרביה יחויבו ב-14 ימי בידוד ● מדינות נוספות שייכנסו לרשימת המדינות האדומות הן איטליה, גרמניה, לטביה וליטא

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על יעזוב את תפקידו על רקע חילופי השליטה בחברה

כפי שפורסם ב"גלובס", הדירקטוריון החדש כבר החל בהקמה של ועדת איתור לחיפוש אחר מנכ״ל חדש יחד עם רוב השדרה הניהולית שצפויה להתחלף ● גונן אוסישקין צפוי לעזוב את התפקיד בינואר 2021

פינוי פצועים מהריסות בניין בטורקיה / צילום: Tuncay Dersinlioglu, רויטרס

לפחות ארבעה הרוגים ועשרות פצועים ברעידת אדמה במערב טורקיה

באיי סאמוס ביוון ובאזור איזמיר שמבערב טורקיה הורגשה רעידת אדמה חזקה שגרמה לקריסת בניינים ולהצפות ● אמבולנסים וצוותי הצלה פינו עד כה יותר ממאה ועשרים פצועים וארבע גופות של נפגעי הרעש ● באיזמיר קרסו עשרות בניינים ולפי התקשורת המקומית לפחות 25 צוות הצלה וחילוץ מנסים לאתר ניצולים בין ההריסות

ניסן סנטרה / צילום: יח"צ

התחלה חדשה: המשפחתית החדשה של ניסאן שונה לחלוטין מקודמתה 

העיצוב מתוחכם ויש לה מוניטין של אמינות, אבל המנוע של סנטרה 2020 מתקשה לעמוד בסטנדרטים האירופים ● המחיר גבוה יחסית, אבל הנחות אגרסיביות עשויות לסלול את דרכה למרכז השוק