גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הפך את קרל לגרפלד לאחד המעצבים הגדולים במאה ה־20?

הוא היה ארסי, חד לשון, אמביציוזי באופן חריג ועם דחף בלתי נלאה להמציא את עצמו כל פעם מחדש ● ביוגרפיה חדשה מנסה לפענח את דמותו הגדולה מהחיים

קרל לגרפלד, 1984 / צילום: Reuters
קרל לגרפלד, 1984 / צילום: Reuters

ברנדה  קרונין היא סופרת ועיתונאית. היא כותבת ב"וול סטריט ג'ורנל" על תרבות ואמנות 

"הדבר היחיד שמשנה לי הוא שישימו לב אליי", כתב קרל לגרפלד לאמו בגיל 21, ב־1954, על סף תחילת הקריירה שלו כמעצב אופנה. "לא אכפת לי מה יגידו אנשים, כל עוד הם יגידו משהו".

המעצב הפך למגה פרסונה הודות לעבודה הממושכת שלו בחוגים חברתיים שלוקסוס וחיי פנאי הם ההעדפות שלהם. בספר "גן עדן עכשיו: החיים יוצאי הדופן של קרל לגרפלד", וויליאם מידלטון חושף את שתי התכונות הבולטות באישיות של האופנאי: איש שאפתן שפעל מאחורי הקלעים וגבר רודף תענוגות שחצן. שתי התכונות ליוו את לגרפלד עד מותו בגיל 85, בשנת 2019.

הכירו את ה"בומבר": הז'קט הגברי שהחליף את החליפה המחויטת
עניבות אאוט, מטפחות צוואר ממשי- אין: גברים נפרדים מהפריט הכי קלאסי בארון
כך הפכו הנעליים של מייקל ג'ורדן ליקרות ביותר בעולם

כשכוכבו של לגרפלד דרך בשנות ה־‏90, ברט טנסקי, בזמנו נשיא חנות הכלבו היוקרתית "ברגדורף גודמן" בניו יורק, הריע לו כי הוא "מעולה לעסק כולו. הוא גורם להתלהבות סביבו. הוא אוהב ליצור סקנדלים והוא זדוני".

כגרמני שעשה מהפכות באופנה הצרפתית, האיטלקית, ובסופו של דבר, בכל העולם, לגרפלד פוצץ את תעשיית התפירה העילית ואת עולם תצוגות האופנה המנומנמות עם ספקטקלים תיאטרליים. היו שנים שהוא עיצב, בעת ובעונה אחת, קולקציות ל"שאנל", "פנדי" והמותג שלו.

הפרסונה הציבורית של קרל לגרפלד

הדמות של לגרפלד היתה באמת חד פעמית: הוא היה ארסי, חד לשון והוא הלך לכל מקום עם מניפה ביד. אפילו שופט, החתולה תכולת העיניים שלו מגזע בירמן, איתה היו לו יחסים עמוקים ביותר, נהנתה מעוקבים באינסטגרם. הוא תיעב נוסטלגיה ועם זאת הייתה לו אובססיה בכל מה שנוגע לעתיד. הוא התעניין במיוחד במאה ה־18 ואסף אמנות ורהיטים מאותה תקופה. לגרפלד חיבר בין חולצות עם צווארון מעומלן לקוקו מוקפד, משקפיים כהים, כפפות עור וטבעות.

וויליאם מידלטון הוא עיתונאי אופנה אמריקאי שכתב את ביוגרפיה של אספני האמנות דומיניק וג'ון דה מניל. כשיצא לדרך עם הביוגרפיה של לגרפלד הוא חיפש בעיקר מידע חדש על הוריו וילדותו. מידלטון נותן למעצב לדבר חופשי: האחרון מגן על מסעות הקניות שלו ("אני שונא אנשים עשירים שחיים מתחת ליכולת הכלכלית שלהם") וסונט ביריביו ("אני שונא אנשים בעסק הזה שנתקעים בתקופת זמן מסוימת"). למעטים מיורשיו של לגרפלד יש את הזיכרון והשנינות השובבה שלו.

תצוגת האופנה ששינתה את חייו

לגרפלד נולד בהמבורג בגרמניה ב־1933. הוריו היו עשירים: אביו היה יבואן ואחר כך יצרן של חלב ממותק. הם נתנו לילד שלהם לגדול כרצונו: קרל הצעיר צייר, ראה סרטים אילמים ובלע ספרים בגרמנית, צרפתית ואנגלית. בגיל 16, הוא ליווה את אימו לתצוגת אופנה של כריסטיאן דיור, ושם חש שזה הייעוד שלו. שלוש שנים אחר כך, הוא החל ללמוד עיצוב אופנה ואיור בפריז.

כשהיה בן 21, הוא עיצב מעיל שזכה לפרס ולתשומת לב עיתונאית בתחרות אופנה. הוא חלק בכבוד עם סטודנט נוסף ועם איב סן לורן, שלימים הפך לידידו ויריבו המקצועי. אחר כך התגלע ביניהם קרע עמוק. בקבלת הפנים לאחר טקס הפרס, לגרפלד לא בזבז זמן בחיפוש אחר מעסיקים פוטנציאליים. "לא באתי לשתות, ובטח לא לאכול", הוא נזכר. הוא קיבל כמה הצעות עבודה, אם כי אף אחת מהן לא הייתה משאנל, מותג שהמייסדת שלו הייתה אז כבר בשנות ה־70 לחייה (בדומה ללגרפלד, גם שאנל שיקרה בנוגע לגיל שלה).

התחנה הראשונה בקריירה הארוכה שלו הייתה בית האופנה הצרפתי "בלמן", שם עיצב כובע לשחקנית זאזא גאבור. אחר כך הוא נחת בבית האופנה של המעצב הצרפתי ז'אן פאטו. בהמשך עבר ל"קלואה" ול"פנדי". את המותג הנושא את שמו הקים ב־1984, שנה לאחר שהתמנה למנהל האמנותי של "שאנל".

לקוקו שאנל, שנפטרה ב־1971, היה הרבה במשותף עם לגרפלד. שניהם טיפחו את הפרסונה הציבורית שלהם שמשכה תשומת לב. שניהם נהגו להפריך אמרות שפר בכמה שפות. שניהם היו חסרי מנוח ובודדים ככרישים, ושניהם התמקדו רק בעסקים.

הרומן הרציני היחיד של לגרפלד היה עם ז'אק דה באשר, דנדי צרפתי שהיה צעיר ממנו כמעט במחצית הגיל. השמועות אומרות שהרומן נמשך כמעט 20 שנה. דה באשר, שנפטר ב־1989, ניהל רומן קצרצר גם עם סן לורן. מהרגע הזה היחסים בין שני אמני המחט הפכו לצוננים מאוד. לגרפלד נהג ללעוג בראיונות לפוזת הגאון המעונה של סן לורן. "למה לומר לאנשים שכל כך סבלת כשתפרת את השמלה, אם זו אותה שמלה שתפרת לפני חצי שנה?" שאל. "אנשים קונים את השמלות שלך כדי לשמוח, לא כדי לשמוע את הדרמות של אלכוהוליסט בכיין". התגובה של סן לורן הייתה צורבת: "הבעיה עם קרל היא שיש לו טעם איום ונורא".

מה ייחד אותו משאר האופנאים?

אנרגיה חזקה, יצירתיות וטיימינג טוב הבדילו את לגרפלד ממעצבים אחרים, בני דורו וצעירים ממנו. גם לאחר שהחייה את שאנל - שעד לתקופתו היה מותג מנומנם ומיושן, הוא הרגיש צורך להמציא מחדש, שוב ושוב, את בית האופנה.

למרבה התדהמה, לגרפלד עשה זאת באופן מתמשך ובכמה מותגים שונים. שיתוף הפעולה שלו עם H&M מ-2004 חשף אותו לקהלים חדשים. הבגדים שנמכרו במחירים נגישים - חולצה עלתה פחות מ־‏50 דולר - גרמו למעצב לחוש חרטה במשך תקופה מסוימת. אלא שמעריציו ניקו את בגדיו מהמדפים וביקשו להצטלם איתו סלפי.

הבגדים, מועדוני הלילה ומכוניות היוקרה

"גן עדן עכשיו" משמש גם כמדריך לחיים הראוותניים של לגרפלד. מידלטון מתאר את מסעותיו של המעצב ברחוב סן ז'רמן דה פרה בפריז, את מועדוני הלילה בהם אהב לפזז ואת הבוטיקים, הגלריות ובתי המכירות הפומביות בהם רכש רהיטים ויצירות אמנות. בספר מצולמות המכוניות שלו, החל מהמרצדס 190 SL, דרך הרולס רויס, ועד הבנטלי עם הגג הנפתח. וכמובן הבגדים: החולצות בתפירה אישית מ"הילדיץ' וקי", החליפות מ"דיור", התכשיטים מהחנות Chrome Hearts בלוס אנג'לס. בשנות ה־70 וה־80 לגרפלד טס באופן קבוע במטוסי קונקורד, ולעתים גם במטוסי מנהלים מדגם גאלפסטרים. לאחר שנתפס כשהוא טס במחלקה הראשונה במטוס אירבוס A380 של "אייר פראנס", לעולם לא טס יותר בטיסה מסחרית.

זרי פרחים וכרטיסי ברכה לקולגות ודוגמניות

ירידתו של לגרפלד מהבמה הייתה צנועה באופן לא טיפוסי. במשך שנים, שלח באמצעות חנות הפרחים הצרפתית "לאשום" עשרות זרי פרחים, בליווי ברכות שנכתבו בכתב ידו על נייר מיוחד, לקולגות, ידוענים, דוגמניות ואחרים. בתחילת 2019, לגרפלד, ששמר בסוד את העובדה שחלה בסרטן, אושפז בבית החולים והיה חלש מדי לכתוב. הוא שלח זרי פרחים לכמה חברים וותיקים. על כרטיסי הברכה הוא כתב "מקרל לגרפלד". הפרחים נמסרו ביום וולנטיין הקדוש, 14 בפברואר. חמישה ימים אחר כך הוא מת.

למרות חיבתו לאור הזרקורים, לגרפלד, שבשבוע שעבר נפתחה תערוכה מעיצוביו במוזיאון המטרופוליטן לאמנות בניו יורק - דחה את הרעיון של תערוכות רטרוספקטיביות. בגיל 80, הוא היה חד משמעי בהוראות מה לעשות לאחר מותו: "לשרוף - לזרוק - וזהו! אני שונא את הרעיון של להטריח אנשים עם שאריות. איזו אימה!".

עוד כתבות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

בנק לאומי, חנן מור, אאורה ואל על: אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● עוד עולה מהנתונים כי כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה