גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock
בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

משרדי הבריאות והאוצר הודיעו הבוקר על קבלת החלטה תקדימית: הרישיון להקמת בית החולים השני בעיר באר שבע, יינתן לשתי קופות החולים הקטנות יותר, לאומית ומאוחדת, כאשר בית החולים שיבא הוא שיפעיל עבורן את בית החולים בפועל. 

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?
הפתרון החדש של המל"ג למחסור ברופאים

מדובר בהחלטה תקדימית בכמה מובנים. מבחינת סקטור קופות החולים, זהו בית החולים הציבורי הראשון שבו מחזיקות קופות החולים הקטנות (בעוד לכללית ישנם בתי חולים רבים כולל סורוקה בבאר שבע בו יתחרה בית החולים החדש, ומכבי מחזיקה ברשת אסותא). 

מבחינת בית החולים שיבא זהו צעד משמעותי בתהליך ההתפרשות שלו מחוץ לקמפוס המרכזי ברמת גן. כמו כן, אחת הסוגיות שעוררו מחלוקת לגבי השתתפותו של שיבא בפרויקט הוא חוסר הרצון של האוצר להקים עוד בית חולים ממשלתי, שממומן מתקציב המדינה ועובדיו הם חלק ממצבת עובדי המדינה. בשל הסוגיה הזו, הוחלט כי לאומית ומאוחדת הן שיתקשרו עם המדינה בהסכם להקמת בית החולים, ואז עם שיבא בהסכם להפעלתו, כך שבית החולים לא יחשב לממשלתי. 

התקציב השנתי להפעלת בית החולים מוערך ב-3-1.5 מיליארד שקל

משרדי האוצר והבריאות צפויים לפעול לעגן את החלטתם גם בהחלטת ממשלה, כבר בשבועות הקרובים. תאריך ההשקה המיועד הוא 2028, אם כי גורמים בתחום מעריכים כי 2032-2030 הוא יעד יותר ריאלי. תקציב ההקמה מוערך על ידי גורמים שונים במיליארד שקל ועד אפילו 3 מיליארד להקמה בלבד. התקציב השנתי להפעלה של בית החולים מוערך ב-3-1.5 מיליארד שקל. 

ההחלטה להקים בית חולים שני בבאר שבע התקבלה כבר ב-2014, וכבר שם נקבע - בית החולים פרס, ומיקום: כ־1,000 דונם בסמוך למחלף שרה ממזרח לעיר, שמחבר את כביש 25 וכביש 40. יהיו בו 1,900 מיטות, כלומר גדול מכל בית חולים קיים בארץ כרגע (באיכילוב ובשיבא יש למשל כ-1,500 מיטות), אבל ההגעה למספר זה תתבצע בשלבים. תאריך היעד המקורי להשקתו היה 2025. 

התחרות על הקמת בית החולים הייתה רבה והתחרות עליה גם בית החולים איכילוב וקופות החולים הגדולות. בסופו של דבר נבחרה השותפות בין שיבא לבין קופות החולים הקטנות. כאמור, זהו בית החולים הציבורי הראשון שמקימות הקופות הללו, אך ללאומית יש בעלות ברשת רפואת החירום "טרם" ובבית חולים גריאטרי המוקם בימים אלה ברמת גן, ומאוחדת שותפה ברשת בתי החולים הפרטיים "מדיקה".

היום קופת חולים כללית היא הקופה החזקה בדרום בפער משמעותי, עם כ-70% נתח שוק, ומחזיקה גם בבית החולים סורוקה, המשרת את רוב הנגב. רשת אסותא מקבוצת מכבי מפעילה בעיר את בית החולים הפרטי אסותא באר שבע, ומתכננת להרחיב אותו בצורה משמעותית. 

מנכ"ל קופת חולים לאומית, חיים פרננדס, מסביר היום כי: "הקמת בית חולים חדש ישפר את התחרותיות בתחום הבריאות באזור באר שבע בשני מובנים. כמובן, תהיה תחרות בין שני בתי החולים, אבל בנוסף, הבעלות שלנו על בית חולים תאפשר לנו לשפר גם את השירות לקהילה. רופאים מבית החולים יוכלו לתמוך בנו בשירותים מסוימים בקהילה, וגם נוכל לשמור על רצף טיפולי". 

לדברי פרננדס, לאומית מחזיקה בכ-10% מנתח המבוטחים באזור אותו ישרת בית החולים, ומאוחדת ב-5%. בית החולים תלוי בכך שקופות החולים ישלחו אליו את המבוטחים שלהן, ובמקרה הזה בעיקר הכללית, בעלת בית החולים המתחרה. "נראה כי המדינה תצטרך בשנים הראשונות לקבוע חובת רכש, כלומר מינימום של הפניות אל בית החולים שלנו, כדי שהוא יוכל להתרומם. כך עשו גם באסותא אשדוד", אומר פרננדס. 

בעבר טענה הכללית כי היא צריכה להיות המפעילה של בית החולים, או שיש לוותר על הקמתו ובמקום זאת להרחיב את בית החולים סורוקה. היא טענה כי בית חולים נוסף יצור תחרות לא בריאה על הצוות הרפואי של סורוקה, באופן שיפגע בשני בתי החולים. פרננדס: "בית החולים שיבא הוא כאמור המפעיל של בית החולים החדש. הם יודעים לאתר ולגייס כוח אדם, ויש להם גם כמה שנים טובות להתארגן". אך בעבר עלתה האפשרות כי כאשר בית החולים יוקם בשלבים, בתחילת הדרך לא יפתחו בו כל המחלקות, אלא רק את אלה שיש בהן מחסור. 

תושבי באר שבע חיים בממוצע שנתיים פחות מתושבי המרכז

הדרום והנגב משוועים לחיזוק שירותי הרפואה. על פי דוח שפורסם ב-2022 על ידי מנהל תכנון אסטרטגי וכלכלי במשרד הבריאות, מספר רופאי הרפואה הראשונית (משפחה, ילדים וגניקולוגיה) נמוך ב־25% בדרום לעומת מחוז תל אביב. ברפואה שניונית (אורתופדיה, עור ומין, אא"ג ועיניים), מדובר ב־40% פחות. מספר האחיות לנפש ומספר מיטות האשפוז לנפש בדרום נמוכים ב־35%. שיעורי תמותת התינוקות בדרום גבוהים פי 2.7 מאשר בתל אביב, ותושבי באר שבע חיים בממוצע כמעט שנתיים פחות מתושבי תל אביב, 3.5 שנים פחות מתושבי כפר סבא.

לא כל הגורמים בדרום מרוצים מההחלטה למקם את בית החולים הגדול השני של הנגב בסמיכות לראשון. יש הטוענים כי בית החולים בבאר שבע רחוק מן היישובים הדרומיים יותר, שכרגע כל בתי החולים רחוקים מהם, והכי קרוב הוא בית החולים יוספטל באילת, גם הוא של הכללית, בית חולים לא-אוניברסיטאי שחסרים בו חלק מהשירותים החשובים שישנם בסורוקה ובבתי חולים אחרים. בעבר דובר על הקמת בית חולים בדימונה ואחר כך בלהבים, וגם הערים שדרות ונתיבות ביקשו להקים את בית החולים באזורן. ההסברים לבחירה בבאר שבע הם דרכי הגישה הנוחות לעיר והמחשבה שקל יותר יהיה לגייס רופאים לגור ולעבוד בה. 

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "מדובר בצעד היסטורי לא רק עבור הנגב, אלא עבור מערכת הבריאות הציבורית בישראל. הקמת בית חולים נוסף בנגב בשיתוף פעולה בין קופות החולים לבית חולים ממשלתי משנה את פני המערכת ותביא לתושבי הפריפריה רפואה ציבורית מהטובות בעולם, בקהילה ובאשפוז. אנחנו מברכים את שרי האוצר, הבריאות את מנכ"לי משרדיהם והצוותים המקצועיים, על ההחלטה החשובה אשר יוצרת את התשתית לצמצום פערי הבריאות בפריפריה ותציב את היסודות לרפואת המחר.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', אמר היום כי: ״מדובר בהחלטה חשובה ומשמעותית לבאר שבע ולאזור הדרום והנגב כולו. אני מודה לידידי שר הבריאות, אוריאל בוסו, ולמנכ"לי שני המשרדים, עו"ד שלומי הייזלר ומשה בר סימן טוב על שיתוף הפעולה הפורה שהביא לקידום צעד משמעותי זה״. 

שר הבריאות אוריאל בוסו אמר: ״אנחנו עושים היום צעד גדול קדימה לקראת הקמת בית חולים חדש בבאר שבע. בשורה היסטורית שתשנה את פני מערכת הבריאות שלנו לדורות קדימה. אנו ממשיכים לממש את ההסכם הקואליציוני שעליו חתם יו"ר ש"ס הרב אריה דרעי עם הקמת הממשלה. אני מודה לשר סמוטריץ' על שיתוף הפעולה". 

רוביק דנילוביץ', ראש העיר באר שבע, אמר: "בשורה ענקית! לאחר מאבק ממושך הוכרז היום על ידי משרדי האוצר והבריאות כי המרכז הרפואי החדש (השני בנגב) יתוכנן, יוקם וינוהל על ידי 'המרכז הרפואי שיבא', הנחשב לאחד מעשרת בתי החולים הטובים בעולם!אני מודה לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', לשר הבריאות אוריאל בוסו, ולמנכ"לי משרדיהם שלומי הייזלר ומשה בר סימן טוב". 

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; אי.בי.אי השלימה את רכישת קרנות הנאמנות של פסגות

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.5% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, ולא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי