וביום השמיני, האדם ברא את עצמו

ד"ר עמרי עמירב-דרורי, מנכ"ל חברת ‏Genome Compiler‏, מפתח תוכנה לתכנון רצפים גנטיים. החזון: "דמוקרטיזציה של הבריאה", שתאפשר בלחיצת כפתור ליצור חיידקים וירוסים, בעלי חיים ולבסוף גם בני-אדם

22/04/2013, 14:26
גלי וינרב

וביום השישי אלוהים ברא את האדם. ביום השביעי הוא נח. במוצאי היום השביעי נכנס האדם למשרד של אלוהים, תפס אותו מנקר, הושיט יד ושלף את התוכניות הסודיות מן המגירה. ביום השמיני, האדם החל לברוא בעצמו.

זוהי פרשנות חופשית וציורית לחזון של ד"ר עמרי עמירב-דרורי, מנכ"ל חברת ‏Genome Compiler‏, שמפתחת תוכנה לתכנון רצפים גנטיים, ובעבר פוסט דוקטורנט ביולוגיה סינתטית מאוניברסיטת סטנפורד. עמירב-דרורי מדבר באופן מפורש על "דמוקרטיזציה של הבריאה" באמצעות ביולוגיה סינטטית. הוא הציג את החזון, ואת הדרך שנעשתה עד כה לכיוון הגשמתו, באירוע הישראלי שנלווה לכנס ‏TedMed‏ האחרון, שנערך בסוף השבוע שעבר.

הגנטיקה היא קוד, רצף של מידע שמתורגם לפעולות שמתרחשות בעולם, באמצעות שרשרת של ריאקציות כימיות. "אנחנו בני האדם והחיות היננו הכלי, המחשב עצמו, והחיים שלנו הם האפליקציה שרצה עליו בתגובה לקוד הגנטי שבבסיסנו. אבל מה אין לנו עד היום? אין לנו את הקומפיילר".

מהו קומפיילר? אותו רכיב בתוכנה שממיר מידע בשפת תכנות אחת, למידע בשפת תכנות אחרת. בדרך כלל ההמרה היא משפת תכנות גבוהה לשפת מכונה. כלומר, קומפיילר של החיים, אותו קומפיילר ביולוגי אליו מכוון עמירב-דרורי, הוא כלי שיוכל להמיר מגוון פנטזיות של בני האדם, לשפה שהמכונה הביולוגית מבינה. המשמעות היא שהאדם יוכל לתכנת מאפס את המכונה הביולוגית, כלומר את עצמו ואת בעלי החיים סביבו.

ועכשיו לפרקטיקה. תחום המחקר של עמירב-דרורי הוא הביולוגיה הסינטטית. מאז שהתפתחו הטכנולוגיות לפענוח והרכבה של מולקולות ‏DNA‏, אנחנו יכולים בעצם לבנות במעבדה מולקולות כאלה. "אני שולח באימייל רצף אותיות כתוב למעבדה שמתמחה בכך, ומקבל אלי הביתה מעטפה עם ‏DNA‏, שמכיל את הרצף הזה", אומר עמירב-דרורי. הקסם הזה מתרחש כבר היום.

האם בני האדם יודעים כבר היום לכתוב רצף גנטי שיכול להפוך ליצור חי? מסתבר שכן. "בתחילת שנות ה-2000 בני האדם ייצרו את וירוס הפוליו. ב-2005 יוצר וירוס מורכב יותר - בקטריופאג', וירוס שמדביק חיידקים. ייצרנו את ה-‏DNA‏, הזרקנו אותו לתוך תא, התא קרא את מה שכתבנו ושכפל את זה".

החידוש העיקרי כאן הוא הבניה של יצור חי מהתחלה ועד הסוף. תחום הביוטכנולוגיה מייצר כבר כמה עשורים תאי חיידק או אוגר, שכוללים רצפים זרים שהושתלו בהם על ידי בני אדם. בעזרת המניפולציה הזו, משדלים בני האדם את התא החי להפיק חומרים שהוא לא היה אמור להפיק על פי טבעו המקורי - כל הביוטכנולוגיה מבוססת על הטכניקה הזו. אבל הביולוגיה הסינטטית לא לוקחת טרמפ על קוד גנטי קיים - היא מייצרת יצור מההתחלה.

‏"בסוף העשור הקודם ייצרו מדענים תא של חיידק שהתרבה לקולוניה שלמה. ואם אתה קורא את רצף ה-‏DNA‏ שלו, כתובים בו שמות החוקרים וגם כתובת האימייל שלהם", אומר עמירב-דרורי. אם החיידקים יהיו חולים במחלה גנטית, יהיה להם למי לפנות.

היצורים האחרונים שיוצרו היו שמרים. זו עדיין לא חיה של ממש, אבל זה קרוב מאוד. השמרים נחשבים קרובים מאוד, מבחינה גנטית, לבני אדם.

צמחים זוהרים בחושך

‎חוקרי הביולוגיה הסינטטית עדיין לא מסוגלים לייצר חתול סינטטי או לתכנן עם חתים של פיל. נכון לעכשיו הם משתעשעים באפליקציות יומיומיות יותר של הטכנולוגיה שלהם. כל אחד יכול לעשות זאת עם קצת הכשרה ורצון טוב או רע. ישנם אפילו ביולוגים סינטטים שמבשלים ‏DNA‏ במעבדה ביתית פשוטה, וגם תחרויות בין סטודנטים לייצור התא הסינטטי המוזר והמעניין ביותר.

באחת התחרויות הללו, מספר עמירב-דרורי, יצרה קבוצה של סטודנטים שמרים שמתאימים לבישול בירה, ויכולים לייצר בירה שיש בה כבר בעת הפקתה לא רק אלכוהול אלא גם קפאין, חומצת לימון ומולקולה שידועה כמונעת סרטן.

קבוצה אחרת יצרה חומר פרוביוטי (כלומר, חיידקים) שמגיב לחיידקים שבגוף, וצובע את הצואה של מי שבולע אותו בצבעים שונים, על פי המצב הבריאותי שלו. המצאות נוספות - צמחים שמאירים בחושך ותרופה למלריה שמיוצרת בשמרים במקום בצמח יקר.

‏"האם ניתן יהיה בעתיד לייצר בני אדם? ייתכן. זה לא קרוב ולא זול. יש לכך השלכות אתיות רבות, אבל עוד יותר מזיק ולא אתי לעצור את ההתפתחות, כי הטכנולוגיה הזו נחוצה כדי להציל את כדור הארץ", אומר עמירב-דרורי.

גלובס לחודש היכרות – כל הכתבות, המאמרים וטורי הדעה אצלך מדי ערב >>
טוקבקים
נושא
"גלובס" מעודד שיח ראוי ומכבד. אנא הימנעו מתגובות מסיתות, משמיצות, גסות ו/או פוגעניות
טוען תגובות...טוען
טען תגובות נוספות
 

פוסטים נוספים