צילום: יח''צ מכללת אפקה
צילום: יח''צ מכללת אפקה

הערך המוסף קובע: מה נדרש ממהנדסי המחר?

מעבר לתואר אקדמי, על מנת להשתלב היטב כמהנדסים בעולם העבודה, על סטודנטים לרכוש מיומנויות וכישורים שאינם קשורים ישירות למקצוע ● במכללת אפקה ערכו מיפוי של אותן מיומנויות ודאגו לשלב אותן בקורסים השונים
06.01.2022 |

הכתבה בשיתוף מכללת אפקה

תואר אקדמי במדינת ישראל הוא נפוץ למדי. האקדמיה נגישה בעידן הנוכחי יותר במעבר, גם לאוכלוסיות שנחשבו עד לא מכבר רחוקות ממנה. האתגר האמיתי מתחיל כאשר הלימודים מסתיימים. הסטודנט יוצא אל שוק העבודה עם תואר ביד - אך לא תמיד עם המיומנויות הנדרשות בפועל בעולם העבודה - אלו שמחפש הארגון, או דורש ראש הצוות.

בעולם ההנדסה הפער הזה מורגש במיוחד: אין ספק שלימודי הנדסה הם מהיוקרתיים והמאתגרים ביותר שיש כיום באקדמיה. אולם האם המוסדות האקדמיים הרבים בישראל על מסלולי ההנדסה שלהם, מציעים גם הכנה נאותה לקראת כניסה לעבודה; לקראת פיתוחה של קריירה רבת שנים כמהנדס?

"סטודנט יכול להשיג את הציונים הכי גבוהים בתחום ההנדסה שבו בחר ולצאת לשוק העבודה מצויד בארגז כלים וידע הנדסי מרשים ועשיר, אבל אם חסר לו הערך המוסף - זה לא יספיק", מסבירה ד"ר אירמה ג'ן, ראש המרכז לקידום ההוראה במכללת אפקה. "הוא זקוק לכישורים הרכים, למיומנויות שהן מעבר לידע המקצועי", היא מוסיפה.


צילום: יח''צ מכללת אפקה
 צילום: יח''צ מכללת אפקה

כאשר ד"ר ג'ן מדברת על "כישורים/מיומנויות רכות", היא מתכוונת לתכונות או מיומנויות שאינן דורשות בהכרח ידע מקצועי בתחום התוכן הנלמד, אלא לאלו הנדרשות כיום מכל מועמד לעבודה בארגון כזה או אחר, בוודאי בתחומי ההנדסה וההייטק. למשל, כישורי תקשורת ועבודת צוות, או יכולת לימוד עצמי, השכלה כללית רחבה, הבנה אתית ועוד.

במכללת אפקה החליטו, במהלך חדשני ומעניין, להגדיר את המיומנויות הללו. "מיפינו את כל הקורסים במכללה, לתואר ראשון ולתואר שני, מבחינת רמת הידע שהם מעניקים, המיומנויות שהם מציעים ומחזקים, ותוצרי הלמידה שמתקבלים בזכותם, מסבירה ד"ר ג'ן על התהליך.

מהן, אם כן, אותן מיומנויות הדרושות לסטודנט כדי להפוך עם יציאתו לשוק העבודה למהנדס מצוין? ד"ר ג'ן חולקת איתנו את המרכזיות שבהן:

מיומנויות הנדסיות - הכלים האופרטיביים המקצועיים לעבודת המהנדס כוללים שלוש תתי מיומנויות - למידה אינטגרטיבית, פתרון בעיות, ותכנון וביצוע ניסויים.

למידה אינטגרטיבית נוגעת בהקשרים המעשיים בין תכנים ורעיונות אותם למד הסטודנט - החל בקשרים פשוטים בין רעיונות והתנסויות וכלה ביצירת סינתזות והעברת הלמידה למצבים חדשים ומורכבים.


מכללת אפקה להנדסה -  סוללים עבורכם את הדרך לעולם העבודה. לפרטים הקליקו כאן>>

פתרון בעיות מתייחס לתהליכי תכנון, הערכה והטמעה של אסטרטגיות שמטרתן לענות על שאלות פתוחות בהקשרים רחבים; ואילו תת המיומנות של תכנון וביצוע ניסויים מתייחסת לעיצוב פרוטוקול ניסויים, ביצועם, ניתוח התוצאות והסקת המסקנות.

צילום: יח''צ מכללת אפקה
 צילום: יח''צ מכללת אפקה

את היכולות הללו הסטודנט רוכש בקורסי ההנדסה השונים, כתשתית לתואר האקדמי; או במילותיה של ד"ר ג'ן: "אלו הכלים המקצועיים שילוו את הסטודנט בעבודתו השוטפת בעתיד".

תקשורת בינאישית - לפי ד"ר ג'ן, מדובר בעצם באחת ה'מיומנויות הרכות', שאותן הזכרנו קודם, ומהמרכזיות שבהן. אנו זקוקים ליכולת ייצור אינטרקציות עם אחרים כדי לעבוד בשיתוף פעולה - למשל, תקשורת בעל פה ובכתב; וכן עבודת צוות, שהרי אם מהנדס יודע היטב את רזי ההתמחות המקצועית שלו, אבל אינו יודע לעבוד בצוות, כיצד הוא יכול להועיל לארגון? עוד מיומנויות רכות אישיות חשובות הן: חשיבה ביקורתית ולימוד עצמי.

ידע בשפות - הכולל, כמובן, עברית ואנגלית, שבלעדיה אי אפשר בעולם הגלובלי. בנוסף, תמצאו תחת המטריה הזאת גם את התכנות. "זוהי מיומנות בסיסית לגמרי, בטח ובטח בעידן הנוכחי", מסבירה ד"ר ג'ן. "שפת התכנות היא שפה שלומד כל סטודנט להנדסה; היא מאפשרת תרגול ניסוח פתרון בעיות ומלמדת על הדרך שבה כל עולם ההנדסה פועל למעשה. כל תחום ההנדסה מתמודד עם כתיבת פתרונות שלרוב מיושמים על ידי מישהו אחר. במקרה של תכנות, המיישם הוא מחשב (שמבצע במדויק את מה שאומרים לו). לימוד המיומנות הזו משפר את יכולת המהנדס לבטא ולהעביר בצורה ברורה ומדויקת את התהליך שמוביל לפתרון רצוי של בעיה - ומכאן חשיבותה".

צילום: יח''צ מכללת אפקה
 צילום: יח''צ מכללת אפקה

ערכים - אנו לא עובדים בבועה ובמנותק מהעולם, אנו חלק ממנו - כבני אדם וכמהנדסים - ואלו אינן מילים גדולות. מקצוע ההנדסה מנסה ללא הרף לתרום לשינוי ולשיפור איכות החיים, ועל מנת לעשות זאת נדרש מבט רחב על העולם. כפי שמסבירה ד"ר ג'ן: "הנדסה לא מתבוננת בעולם דרך ראייה תאורטית; היא נוגעת בדברים, היא חלק מהם, היא מיישמת אותם בפועל".

עבודת המהנדס קשורה הדוקות להשקפת עולמו והערכים בהם הוא מחזיק, לכן במכללת אפקה מצאו לנכון להעניק להם מקום. לכוון את הסטודנטים לחשיבה אתית - מה נכון או לא נכון בהתנהלות האנושית, וכן לתחום המעורבות האזרחית.

השכלה רחבה - תמיד טוב ותמיד כדאי. הכוונה כאן היא לרכישת ידע שלא בתחום ההנדסה - למידת נושאים גלובליים לצד היכרות ולימוד של תפיסות, ערכים ותרבויות שונות. ידע רחב שכזה יזכה את הסטודנט בתובנות אשר לאו דווקא נגזרות מתחומי ההנדסה ויסייע לו בהמשך הדרך.

"סטודנט יכול להציג יכולת גבוהה בקורס מקצועי הנדסי, אבל השאלה היא כיצד מקשרים זאת למציאות, לחיים עצמם", מפרטת ד"ר ג'ן. "הרעיון כאן הוא ליישם דברים בהקשר הרחב של העולם שבו אנחנו חיים; הציפיה היא שאותו סטודנט יאמץ, למשל, ערכים כמו אחריות אישית וחברתית בעבודתו השוטפת. הרחבת הידע והלמידה הגלובלית תורמים לכך מאוד".

ללוות את הסטודנט אל המטרה

ד"ר ג'ן מספרת כי "תוך כדי עבודת מיפוי הקורסים ראינו כי חלק לא מבוטל מהמיומנויות כבר מיושם בתוכנית הלימודים שלנו, והתהליך עצמו העניק לנו את התמונה המלאה. כיום, לדבריה, במכללת אפקה יכולים לדעת בקלות אילו מיומנויות רוכשים הסטודנטים בקורסים השונים במהלך השנה הראשונה, השנה השנייה וכך הלאה - ובאיזו רמה. "אנחנו רואים התפתחות לאורך השנתונים, ואיך רמת המיומנויות הופכת להיות יותר ויותר גבוהה. כך אנחנו יכולים להביא את הסטודנטים אל המטרה החשובה ביותר: להתנסות בכל המיומנויות כולן, כדי שיגיעו לקו הסיום עם הכישורים הנדרשים היום בשוק העבודה מכל מהנדס", היא מסכמת.

מכללת אפקה להנדסה -  סוללים עבורכם את הדרך לעולם העבודה. לפרטים הקליקו כאן>>

כתבות נוספות:
צילום: יח''צ מכללת אפקה

צילום: יח''צ מכללת אפקה

"בהייטק מחפשים מהנדסים שמכירים את ההיבט העסקי לצד ההיבט המדעי-הנדסי"

יובל ניסני

תערוכת פרויקטי הגמר של מכללת אפקה / צילום: יח''צ מכללת אפקה

תערוכת פרויקטי הגמר של מכללת אפקה / צילום: יח''צ מכללת אפקה

שלושה פרויקטי גמר שיכולים להפוך לסטארט-אפ הבא שישנה את חיינו

יובל ניסני

© כל הזכויות שמורות לגלובס

צרו איתנו קשר *5988