מניות eBay בשפל של 5 שנים; הערכות: החברה תקצץ 1,500 משרות

לפי הערכות חברת המחקר Wedge Partners, עתידה של eBay בסכנה בשל שילוב של מספר גורמים

הרוחות סוערות במסדרונות חברת המכירות הפומביות המקוונת eBay . חברת מחקרי השוק Wedge Partners פרסמה בסוף השבוע האחרון דו"ח לפיו עלולים כ-10% מ-15,000 עובדי החברה לאבד את מקום עבודתם בעקבות קיצוצים הנובעים ממצבה המדרדר.

בנוסף, היתה נתונה eBay תחת ביקורת קשה מצד לקוחותיה על הצעדים שנקטה לשינוי שיטת התמחור שלה.

ואם זה לא מספיק, התמורות החדות בכלכלה העולמית משפיעות גם הן על החברה - שמחצית מהכנסותיה מגיעות מחוץ לארה"ב, ולכן היא עלולה להיפגע עקב העלייה בשער הדולר.

מניית eBay רשמה ירידה של יותר מ-30% מתחילת השנה והיא מתקרבת לשפל של 5 שנים. המניה כעת בשער של 22.6 דולר ושווי השוק של החברה 29.3 מיליארד דולר.

"ישנה אי שביעות רצון הולכת וגוברת של מוכרים באתר, שנובעת בעיקר מעליית התעריפים שהם נדרשים לשלם, אך גם מסיבות אחרות", נכתב בדו"ח של Wedge Partners". "מספר לא מבוטל של משתמשים באתר אף נטשו אותו לטובת אתרים אחרים או לטובת הקמת אתרים משל עצמם".

חברת מחקרי השוק התריעה על ירידה חדה בהכנסות החברה ברבעון השלישי של השנה, שככל הנראה לא יגיעו ל-15.7 מיליארד דולר שהציגה החברה ברבעון שקדם לו. "איננו יכולים לקבוע איזה חלק מההידרדרות במצבה של eBay נובע מגורמים חיצוניים, דוגמת שינויים בכלכלה העולמית, ואיזה חלק מקורו בצעדים שעליהם החליטה הנהלת החברה. אך אנו יכולים להגיד בבירור שהתמשכות המצב הזה מהווה סכנה לעתידה של eBay", נכתב בדו"ח.

בדו"ח שפורסם נכללת גם התייחסות לפלטפורמת החיפוש החדשה שהושקה באתר ונמצאת עכשיו בתקופת מבחן.

ב-Wedge Partners רואים בהצלחת הפלטפורמה גורם משמעותי בתפקודה העתידי של החברה, כאשר כישלון עלול להחמיר את המצב הקשה גם כך.

"האפשרות לחפש ולמצוא מוצר מסויים ברמת דיוק מרבית הוא פקטור משמעותי בהצלחתה של eBay ושינויים לרעה ביעילות אופציות החיפוש עלולות להכניס את החברה לבעיה", מציינים בדו"ח.