פיטורי ענק: HP תפטר 25,000 עובדים בעולם; הערכות: כ-100 עובדים יפוטרו בישראל

הפיטורים יימשכו על-פני שלוש שנים ; ב-HP מעריכים כי הקיצוצים יבואו לידי ביטוי בחיסכון של כ-1.8 מיליארד דולר בהוצאות התפעוליות

ארבעה חודשים בדיוק אחרי הודעת HP על רכישת EDS, שיתפה אתמול ענקית המחשוב את המשקיעים בתוכניותיה לגבי החברה הממוזגת. בדרך-כלל, בשידוכים בסדרי גודל כאלה, קיצוצים והפחתת כוח אדם הוא דבר שבשגרה. הרי ברור ש-HP ביצעה את הרכישה בכדי להתקדם מהבחינה האסטרטגית, אבל גם מכיוון שמצאה מקום לחסכון בעלויות.

אלא שהודעת HP מאתמול על היקף הפיטורים הצפויים השאירה פיות פעורים. החברה עתידה לפטר בשלוש השנים הקרובות מספר בלתי נתפס כמעט של עובדים - כ-25 אלף עובדים - שמהווים כ-7.6% מסך העובדים בחברה, לאחר השלמת הרכישה. מניית HP ירדה אתמול בשיעור של 3.5% ושווי השוק שלה הוא כ-110 מיליארד דולר. אחרי המיזוג ולפני הקיצוצים המתוכננים, יהיו ב-HP 320 אלף עובדים.

יש להניח שלשינויים בפעילות יהיו השלכות לגבי השוק הישראלי. בישראל מעסיקה EDS כ-1,000 עובדים ואילו ל-HP יש כאן 5,000 עובדים, שכ-700-800 מתוכם הם עובדי מטה, שירותים ומכירות - ששם צפויה להיות הפגיעה, אם תהיה. שיעור קיצוץ אחיד, כפי שבדרך-כלל מבצעות חברות הענק בכל העולם, יפחית לפי הערכות בשוק את מספר העובדים בחברה המשותפת בהיקף של כ-100 עובדים. כל זאת תחת הנחה שמדובר בסבב קיצוצים אחד בלבד, וכן שהשינויים הארגוניים לא יגלשו לתחומי התוכנה וההדפסה, שם מחזיקה HP באלפי עובדים נוספים בישראל. מהחברות לא נמסרה תגובה.

אתמול התייחסה לראשונה HP, המנוהלת על-ידי מארק הרד, לתוכניותיה לגבי פעילות החברה לאחר המיזוג במפגש אנליסטים שקיימה, ואמרה כי הרכישה, שהתבצעה תמורת כ-14 מיליארד דולר, תתרום לשורה התחתונה החל משנת הכספים 2010. מלבד זאת, מעריכים ב-HP כי הקיצוצים יבואו לידי ביטוי בחיסכון של כ-1.8 מיליארד דולר בהוצאות התפעוליות לאחר שתושלם העסקה. ברבעון הקרוב צפויה HP למחוק כ-1.7 מיליארד דולר בגין הרכישה.

המיזוג בין שתי החברות נועד מהבחינה האסטרטגית לחזק את HP בתחרות מול IBM, שמפעילה זרוע שירותים חזקה בעיקר בשווקים המסורתיים יותר, בהם עובדים הרבה עם מחשבי המיינפריים. ל-EDS יש את היכולת לספק ל-HP את התגבור הנחוץ, למשל, בשוק הפיננסי.

הכנסות שתי החברות מסגמנט השירותים עמדו על כ-39 מיליארד דולר בשנה שעברה. מ-HP נמסר כי השינויים צפויים בפעילות השירותים ויתבצעו בעיקר בעובדי הרכש החדש. כמו-כן, ציינו ב-HP כי יותר מחצי מהמפוטרים יהיו בארה"ב. הרד אמר אתמול כי עם הזמן יוחלפו מחצית מהמפוטרים בעובדים אחרים, שיספקו שירותים מסוג אחר. זהו מהלך הקיצוצים האגרסיבי השני שהרד מבצע בחברה - הראשון היה לפני כארבע שנים, כאשר הוא נכנס לתפקיד המנכ"ל במקומה של קרלי פיורינה, וכ-15 אלף עובדים הלכו הביתה.