הריבית בארה"ב נותרה ללא שינוי ברמה של 2% למרות התקווה בשוק להורדתה

ועדת השוק הפתוח תפעל בהתאם להתפתחויות בשוק כנדרש לשמירת יציבות המחירים והצמיחה במשק ; צופה להמשך התמתנות הלחצים האינפלציוניים בארה"ב בהמשך השנה ובשנה הבאה ; המדדים המובילים יורדים בכ-1%

יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי הודיע הערב (ג') כי ועדת השוק הפתוח החליטה (פה אחד) להותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי ברמה של 2% בה שוהה הריבית האמריקנית מאז חודש אפריל. המדדים המובילים בוול סטריט שנסחרו לפני ההחלטה ביציבות - עברו לירידות של כ-0.8% עם פרסום ההודעה.

הועדה הודיעה כי תפעל בהתאם להתפתחויות בשוק כנדרש על מנת לשמור על יציבות המחירים וצמיחה הכלכלית כאשר שני המרכיבים מהווים מקור לדאגה. הועדה צופה להמשך התמתנות של הלחצים האינפלציוניים בארה"ב בהמשך השנה ובשנה הבאה, אך ציינה כי האינפלציה נותרה ברמת אי ודאות גבוהה. הפד' מציין כי הוא מודע לכך שהלחצים במגזר הפיננסים עלו בצורה משמעותית וכי שוק העבודה נחלש עוד.

ניראה כי לעת עתה בוחר הפד' לנסות ולעזור למשבר בשווקים על ידי הרחבת מנגנון ההלוואות ולא באמצעות הורדת הריבית. היום הודיע הפד' כי הוא מרחיב ב-50 מיליארד דולר את הספקת הנזילות למערכת הפיננסית.

לפני החלטת הריבית אותתו החוזים על הריבית בהסתברות של 80% כי הנגיד האמריקני יוריד את הריבית במשק בשיעור של 0.25%. וזאת על רקע המשבר החריף אשר גרם למפולת בוול סטריט ובשווקי העולם כולו.

נזכיר כי בהחלטת הריבית הקודמת ובפרוטוקולים שהתפרסמו אחריה אמר הנגיד האמריקני כי השינוי הבא שיחול בשערה של הריבית יהיה כלפי מעלה, אולם מאז השתנו התנאים באופן גורף, לאחר שאתמול נרשמה מפולת בוול סטריט כאשר בסיום המסחר צנח מדד הדאו ג'ונס ב-500 נקודות. המפולת שהחלה כבר לפני כשבועיים עם נפילתן של ענקיות מימון המשכנתאות פאני מיי ופרדי מאק הולאמו על ידי הממשל, החריפה אתמול לאחר שבית ההשקעות ליהמן ברדרס הודיע על פשיטת רגל. בית ההשקעות מריל לינץ' חולץ לקריסה על ידי הבנק המסחרי הגדול בארה"ב, בנק אוף אמריקה שרכש אותו בתמורה ל-50 מיליארד דולר. ואחרונה חביבה אשר עדיין מרכזת דרמה סוערת היא חברת הביטוח הגדולה בעולם, AIG אשר המשך קיומה אינו ברור גם ברגעים אלו לאחר שהחברה ניקלעה למשבר נזילות חריף, ובקשתה להזרמה של כ-40 מיליארד דולר אינה מוצאת עדיין מענה. המנייה איבדה אמש 70% ונסחרה גם היום בירידות חדות של כ-60% בתחילת המסחר, אשר התמתנו בהמשך הערב על רקע התקדמות המו"מ בינה לבין הממשל.

ולמרות כל אלה, והיות השווקים האמריקנים שרויים מזה זמן בטריטוריה הנחשבת כמיתון, החליט הפד' שלא לשנות את מדיניות הריבית בספטמבר.

היום לפני תחילת המסחר נרשמה, לראשונה מזה שנתיים, ירידה בשיעור המדד בארה"ב שירד בחודש אוגוסט ב-0.1% וזאת בעיקבות הירידה החדה בשיעור של 3.1% שנרשמה במחירי האנרגיה במהלך החודש האחרון.

נציין כי גם היום ממשיך הנפט לרשום ירידות שערים חדות ובוחן את הרמה של 90 דולר לחבית בעודו מאבד יותר מ-5%.[לאתר חוזים עתידיים]

[לאתר המט"ח]