המזומן הוא המלך? הקרן הכספית הוותיקה ביותר בארה"ב מקפיאה את פידיונות הכספים

שווי נכסיה של הקרן צנח מתחת לדולר בודד ליחידת השתתפות - לראשונה מאז 1984 ; תקפיא את האפשרות למשיכות למשך שבוע - לאחר שמחקה התחייבויות של ליהמן ברדרס בהם השקיעה בסך 785 מיליון דולר

המזומן הוא המלך? השאלה הזו עומדת הבוקר שוב למבחן היות והקרן הכספית הוותיקה ביותר בארה"ב, "קרן העתודות המרכזית" בתרגום חופשי (Reserve Primary Fund, סימול: RFIXX) מקפיאה את פידיונות הכספים. רק ביום שישי עמד היקף נכסיה של הקרן על 62.6 מיליארד דולר - אך היקף זה התכווץ תוך שני ימי מסחר ספורים ל-23 מיליארד דולר בלבד.

שווי נכסיה של הקרן, המנוהלת בידי "עתודות" (Reserve) צנח מתחת לדולר בודד ליחידת השתתפות. שווי נכסיה צנח ל-97 סנט ליחידת השתתפות נכון לנעילת המסחר בוול סטריט. מדובר בפעם הראשונה בה מתרחש אירוע שכזה, המכונה בעגה המקצועית "Break The Buck" ("פריצת קו הדולר"), מזה 14 שנה, כשב-1994 החזירה קרן מדנבר 96 סנט עבור כל דולר שהושקע בה, כשהשקעות כושלות בנגזרים שונים הכריחו אותה לדלל נכסיה.

הקרן תקפיא את האפשרות למשיכות למשך שבוע - לאחר שמחקה התחייבויות של ליהמן ברדרס בהם השקיעה בסך 785 מיליון דולר, כלומר העריכה את אחזקותיה באגרות חוב וכדומה של בית ההשקעות כאפס. היקף השקעותיה בנכסי ההתחייבות של בית ההשקעות שפשט את הרגל הוא זעם ביחס להיקף נכסיה המושקעים הכולל, ואולם, עצם הגילוי בדבר חשיפתה לליהמן ברדרס הביאה לגל של פידיונות בקרב המשקיעים בה.

הקרן הודיעה כי תכבד הוראות מכירה שהתקבלו עד שעה לפני נעילת המסחר בשער מכירה של דולר, ותמשיך לכבד הוראות רכישה של יחידות השתתפות בקרן. המשמעות הפרקטית של הקפאת האפשרות למשיכת כספים היא שתמורת מכירות שהתקבלו בקרן יזוכו בקרב המשקיעים רק כעבור 7 ימים, כך עולה מהודעת הקרן הכספית לעיתונות.

קרנות כספיות הן קרנות נאמנות נזילות המשמשות חלופה לפקדונות בנקאיים כיוון שהן משקיעות בניירות-ערך מסחרים, אגרות חוב קונצרניות לטווח קצר המשמשות את החברות כחלופת מימון למשיכת היתר בבנק, בעלות דירוג כושר פירעון גבוה. ערכן הנקוב של יחידות ההשתפות בקרנות הללו בארה"ב מוגדר כדולר, ולכן משמש הדולר כ"קו פרשת המים" בכל הנוגע לפידיונות כספים. "הם לא רק פרצו את קו הדולר, הם ניתצו אותו לרסיסים", אמר בהקשר זה דון פיליפס, מנהל בחברת דירוג קרנות הנאמנות Morning Star ("כוכב השחר" בתרגום חופשי).