כלכלני ג'ונס לנג לסל: "מחזורי הפעילות בשוק המשרדים האירופי מצטמקים - אך מחפשי ההזדמנויות דווקא מגבירים פעילות"

"מי שיכול לפעול בשוק ללא תלות גדולה באשראי, עשוי למצוא הזדמנויות. עד סוף השנה יתגבר הלחץ על מחזיקי נכסים למכור, כדי להבטיח לנזילות ולהתגונן מאובדן ערך נוסף"

חברת ניהול ההשקעות ושירותי הנדל"ן Jones Lang Lasalle פרסמה דו"ח על מצב שוק המשרדים במדינות השונות באירופה ברבעון השלישי.

לפי כלכלני Jones Lang Lasalle, הטלטלה בשווקים הפיננסיים והמשבר בשוק האשראי ממשיכים להשפיע על שוק הנדל"ן האירופי ולהוביל לתיקוני מחירים ברבעון השלישי של 2008. התשואה הממוצעת בשוק המשרדים באירופה עומדת כיום על 5.25%, תזוזה של 20 נקודות בסיס לעומת הרבעון הקודם ושל 95 נקודות בסיס לעומת נקודות השפל שנקבעה ברבעון השני של 2007.

מבין 30 השווקים האירופיים ששנבדקו על ידי Jones Lang Lasalle, השתנו התשואות ב-22 ואילו 8 נשארו יציבים ברבעון השלישי. התזוזה הגדולה ברבעון, בשיעור של 75 נקודות בסיס, נרשמה בשוק המשרדים בדאבלין, אירלנד, לרמה של 5.50%. התזוזות הגדולות האחרות - 50 נקודות בסיס - נרשמו בלונדון, בווסט-אנד (5.0%) ובסיטי (6.25%). בשווקי המשרדים של הערים ורשה, פראג ומוסקבה, לעומת זאת, נרשמה יציבות בתשואות ברבעון השלישי.

כלכלני Jones Lang Lasalle מציינים כי אמנם נרשמה ירידה במחזורי הפעילות בשוק המשרדים באירופה ברבעון השלישי, אך הם מזהים פעילות מוגברת של משקיעים שאינם תלויים מדי בקבלת אשראי ואשר מחפשים הזדמנויות, בעיקר בבריטניה.

מצב זה צפוי להימשך, ואף להתגבר, ברבעונים הקרובים: מי שיכול לפעול בשוק עם מגבלות אשראי לא פשוטות, עשוי למצוא הזדמנויות.

במקביל, יתגבר עד סוף השנה הלחץ על מחזיקי נכסים למכור - גם כדי להבטיח לעצמם נזילות וגם כדי להתגונן מפני אובדן ערך נוסף של הנכסים. "לאחר גל המכירות והקניות הזה", מסכמים ב-Jones Lang Lasalle, "יהיה אפשר להעריך טוב יותר לאן הולכים המחירים בשוק הנדל"ן האירופי".