הראל פיננסים: "כניסתה של VALE לשוק האשלג בו פועלת כי"ל - ממחישה את האטרקטיביות ארוכת הטווח בשוק"

לימור גרובר מפסגות: "העובדה שריו טינטו מוכרת מכרות אשלג פוטנציאליים לחברת הכרייה הברזילאית השנייה בגודלה בעולם, בסכום כזה בעיצומו של משבר בענף ומשבר אשראי, מצביעה על הציפיות החיוביות שיש לגבי השוק"

חצי שנה לאחר שחשפה ענקית הכרייה ריו טינטו את פוטנציאל פעילות האשלג בארגנטינה, הודיעה החברה על כוונתה למכור אותה לחברת הכרייה הברזילאית VALE , מפיקת עופרות הברזל המובילה בעולם. מהלך זה מבוצע על רקע הצורך בשיפור הנזילות, ובמסגרת תוכניתה להפחית את חובה בכ-10 מיליארד דולר בשנת 2009.

הנכסים שנמכרו כוללים גם מכרה אשלג בארגנטינה, שצפוי להתחיל לפעול ב-2012 בהיקף של 2 מיליון טון בשנה, כושר הייצור בו יעלה ל-3 מיליון טון ב-2015 ויגיע ל-4.3 מיליון טון בשנה עד 2020. בניית התשתית לכרייה נאמדה על ידה לפני כחצי שנה בכ-3.5 מיליארד דולר. בנוסף, נמכר מכרה הנמצא בבדיקה ראשונית בקנדה בכושר ייצור מוערך של 2.8 מיליון טון בשנה. שני הנכסים נמכרו תמורת 850 מיליון דולר.

להודעה הגיבו הראל פיננסים ופסגות, בסקירה עדכנית על מגזר הדשנים, בהקשר של הנציגה המקומית כי"ל . אמיר אדר, מנהל מחלקת מחקר Sell Side בהראל פיננסים, מעריך כי "כניסתה של שחקנית חיצונית משמעותית כדוגמת VALE לשוק, ממחישה את האטרקטיביות ארוכת הטווח בשוק האשלג". לימור גרובר, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות, מציינת כי "העובדה שריו טינטו מכרה מכרות אשלג פוטנציאליים בסכום כזה בעיצומו של משבר בענף ומשבר אשראי, מצביעה על הציפיות החיוביות שיש לגבי השוק בטווח הבינוני-ארוך".

VALE היא חברת הכרייה השנייה בגדולה בעולם ונגיעתה עד כה בתחום הדשנים הסתכמה בייצור זניח של 600 אלף טון אשלג ובחינת אזורים נוספים בברזיל ובארגנטינה. בתחום הפוספט לחברה השקעה של כחצי מיליארד דולר בפרויקט בפרו אשר צפוי להתחיל לפעול במחצית השנייה של שנת 2010.

אדר מזכיר כי ריו טינטו כבר השקיעה בפרויקט האשלג בארגנטינה מעל 150 מיליון דולר, וכי העובדה כי הנכס בקנדה הנו בשלב החיפושים בלבד, מאפשרת לשייך כמעט את כלל הסכום המשולם (850 מיליון ד') לפרויקט בארגנטינה. ההיקף הכולל של ההשקעה המתוכננת הנו כ-4.3 מיליארד דולר, כלומר עלות של כ-1,000 דולר לטון, נמוך במקצת מהעלות המקובלת בענף של כ-1,100 עד 1,200 דולר לטון אשלג.

לפי חישוב שביצעו בהראל, התקבל טווח של 450-500 דולר לטון אשלג לטווח ארוך, אומנם מחיר הנמוך משמעותית מהרמות כיום, אולם עדיין גבוה ממחיר האשלג לטווח ארוך לכי"ל, העומד על כ-440 דולר לטון.

אדר מותיר המלצתו על מניית כי"ל ב"משקל יתר", במחיר יעד של 55 שקל למניה - גבוה ב-90% ממחיר הפתיחה של המניה בבורסה בת"א היום.

לימור גרובר מעריכה, כי אמנם מחיר המכירה הנוכחי נמוך בכ-50% מהמחירים בהם נמכרו הזיכיונות למכרות ברוסיה, אולם מבקשת להזכיר כי המכרזים ברוסיה נסגרו בשיא הפריחה בענף האשלג, ויש להתייחס לכך בהתאם.

גרובר חוזרת על המלצת "תשואת יתר" לכי"ל, במחיר יעד של 41 שקל למניה - גבוה ב-42% ממחיר הפתיחה של המניה היום.