מניית DSPG צנחה 72% בשנתיים, אבל מענקי האופציות לבכירי החברה רק גדלו

המנכ"ל והיו"ר, אלי איילון, קיבל 250 אלף אופציות למימוש במחיר הסגירה ביום פרסום הדו"חות, לעומת 220 אלף אופציות אשתקד ; כיום, כל האופציות שקיבל איילון בשנים עברו נמצאות הרחק מחוץ לכסף

חברת השבבים די.אס.פי גרופ אולי מאכילה מרורים את משקיעיה, אבל את המנהלים שלה היא בהחלט יודעת לתגמל: באותו היום בו פרסמה החברה מהרצליה את הדו"ח הרבעוני האחרון שלה, שכלל הפסדים עמוקים ותחזית קודרת להמשך, קיבלו בכירי החברה את מענק האופציות השנתי שלהם.

מנכ"ל ויו"ר החברה למשל, אלי איילון, קיבל הפעם 250 אלף אופציות, במחיר מימוש הזהה למחיר הסגירה ביום פרסום הדו"חות - כך עולה מדיווח שהגישה DSPG לרשות ניירות הערך בארה"ב (ה-SEC).

מענק האופציות ב-DSPG מתבצע מדי שנה במקביל לפרסום הדו"ח הרבעוני האחרון. אולם השנה, בהשוואה לשנים קודמות, מסתמנת מגמת עלייה במידת הנדיבות שמגלה החברה כלפי בכיריה, וכך אשתקד קיבל איילון סכום של 220 אלף אופציות, ושנה קודם לכן הסתפק במענק של 100 אלף אופציות בלבד. האופציות שקיבל איילון יגיעו לבשלות במהלך ארבע השנים הקרובות.

גם בכירים אחרים בחברה נהנים ממענקי אופציות גדלים והולכים: בועז עידן, סמנכ"ל התפעול של החברה, ואחד משני הבכירים שמונו להחליף את איילון בחודשיים וחצי האחרונים בהם מונה לראש מטה הבחירות של מפלגת הליכוד, קיבל השנה 140 אלף אופציות מהחברה. בשנה שעברה הסתפק עידן ב-120 אלף אופציות, ושנה קודם לכן ב-70 אלף אופציות.

הבכיר השני שסומן כמחליף זמני לאיילון הוא עופר אליקים, נשיא הפעילות בדרום מזרח אסיה, שקיבל מענק של 120 אלף אופציות. בשנים עברו לא דיווחה החברה על מענקי האופציות שקיבל אליקים.

הגידול במספר האופציות לאיילון ולבכירים האחרים בא בניגוד מוחלט לביצועי המניה. אם ביום שני השבוע נפלה מניית DSPG למחיר של 5.97 דולר, הרי שכשחולקו האופציות לפני שנה היה שערה 10.23 דולר. לפני שנתיים עמדה המניה על מחיר של 21.7 דולר - כלומר, נפילה של 72% לאורך התקופה כולה.

יודגש, כי מחיר המימוש של האופציות שחילקה החברה היה זהה תמיד למחיר ביום החלוקה. משמעות הדבר היא, שכל האופציות שקיבל איילון בשנים עברו נמצאות כיום הרחק מחוץ לכסף. אלא, שמשקיעי החברה עשויים לשאול האם זה מצדיק מענקי אופציות גדולים ונדיבים יותר, עכשיו כשהמניה רושמת מחיר שפל.

DSPG דיווחה ביום שני על הכנסות של 71.5 מיליון דולר והפסד נקי של 194.4 מיליון דולר, שנגרם בין היתר בשל מחיקת מוניטין בסך 181.5 מיליון דולר. בגין חלוקת אופציות לעובדים ולבכירים רשמה החברה הוצאות בסך 3.2 מיליון דולר.

מ-DSPG נמסר בתגובה, כי האופציות לבכירים מוענקות מדי שנה, וכי ההוצאה בגין אופציות צפויה דווקא לקטון השנה. כפי שנכתב בדו"ח הרבעוני האחרון שלה, ההוצאה בגין אופציות ברבעון הראשון תסתכם ב-3 מיליון דולר, לעומת 3.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2008. *