האם דנקנר ייפרד סוף סוף מהאחזקות ב-GVT? אי.די.בי מוכרת את שארית אחזקותיה בחברה לשאול שני

אם העסקה תושלם במלואה תרשום אי.די.בי פתוח רווח של 5 עד 47 מיליון שקל ; בספטמבר 2008 כבר הודיעה אי.די.בי על מכירת אחזקותיה בחברה, אך ההסכם בוטל בעקבות המשבר בשווקים, ובסופו של דבר בוצע רק באופן חלקי

לאחר לא מעט עיכובים שנבעו מהמשבר בשווקים, נראה כי אי.די.בי עומדת למכור סוף-סוף את יתרת אחזקותיה בחברת התקשורת הברזילאית GVT (סימול: GVTT3 בבורסה בסאו פאולו). היום הודיעה אי.די.בי, שנמצאת בשליטת נוחי דנקנר, על מתווה למכירת שארית האחזקות לבעל השליטה ב-GVT שאול שני.

אם העסקה תושלם במלואה תרשום אי.די.בי פתוח רווח של בין 5 ל-47 מיליון שקל. היקף הרווח תלוי במחיר המימוש של האופציה, ובשאלה האם יתר השותפים בחברה ישתמשו בזכות הסירוב שלהם.

אי.די.בי אינה מחזיקה ב-GVT ברזיל ישירות, אלא באמצעות שרשור של חברות פרטיות, מה שהופך את מכירת האחזקות בחברה למורכבת מבחינה טכנית. דסק"ש ואי.די.בי פתוח מחזיקות כל אחת ב-9.6% ממניות חברת antilles GVT ביחד עם שני. החברה הזו מחזיקה ב-100% בחברת GVT הולנד, המחזיקה בכ-19% ממניות GVT ברזיל הציבורית.

מתווה העסקה החדש נחלק לשני חלקים. לפי המתווה, GVT הולנד תמכור לשני 0.4% ממניות GVT ברזיל במחיר של 23.65 ריאל למניה. זהו מחיר המהווה דיסקאונט של כ-5% על מחיר המניה בשוק כיום (25 ריאל). הסכום, שיעמוד על 5 מיליון דולר, יעבור לחברה האם GVT antilles, וזו תרכוש 2% ממניותיה המוחזקות על ידי אי.די.בי, במהלך המזכיר buy-back.

לאחר ביצוע החלק הראשון תרשום אי.די.בי פתוח הפסד של 19-24 מיליון שקל. ההפסד הוא חשבונאי ונובע מהוצאה חשבונאית בגין האופציה, הנכללת בחלק השני של העסקה.

במסגרת החלק השני של העסקה יקבל שני אופציה לרכישה של עד 3.2% מ-GVT ברזיל. מחיר המניה במימוש האופציה יעמוד על האפשרות הגבוהה מבין השתיים: מחיר של 23.65 ריאל למניה, או 80% מהמחיר הממוצע של המניה בחודש שקדם למימוש האופציה.

שני יוכל לממש את האופציה עד סוף ספטמבר הקרוב, ואם הוא יבחר לעשות כן, שוב ישורשר הכסף לאחור באותה השיטה כמו בחלק הראשון של העסקה, ואי.די.בי תמכור בכך את שארית אחזקותיה ב-GVT. אם המהלך אכן יצא לפועל תרשום אי.די.בי פתוח בחלק הזה של העסקה, רווח של 29-66 מיליון שקל.

כאמור, העסקה הנוכחית עברה לא מעט גלגולים והתאמות בחודשים האחרונים בעקבות המשבר בשווקים. בספטמבר אשתקד הודיעה אי.די.בי על מכירת האחזקות לשני בעסקה בת שני שלבים בה מחיר המניה עמד על 29-33 ריאל.

אולם זמן קצר לאחר מכן החריף המשבר העולמי, מחיר המניה ירד וכן חל פיחות בערכו של הריאל הברזילאי. וכך, חודשיים לאחר ההודעה על העסקה, נאלצה אי.די.בי להכריז על ביטולה.

אולם שבוע לאחר מכן, פרסמה החברה מתווה חדש לעסקה, המותאם לתנאי השוק הנוכחיים. המתווה החדש היה חלקי, וכלל מכירה של כמחצית המניות, במחיר הנמוך ביותר מ-25% לעומת העסקה המקורית.

כעת, כאמור, הגיעו הצדדים להסכמה גם בנוגע למכירת יתרת האחזקות. באי.די.בי. מקווים שהפעם העסקה תצא לפועל, ודנקנר יוכל להיפרד מאחת האחזקות הישנות של אי.די.בי, אותן קיבל כירושה ממשפחת רקנאטי ששלטה בעבר בקונצרן.

עיקרי הדברים: גלגולה של עסקה

14.9.08: אי.די.בי מודיעה כי תמכור את אחזקותיה בחברת GVT לשאול שני בעסקה בת שני שלבים, וברווח של 78-272 מיליון שקל

26.11.08: בעקבות הזעזועים בשווקים הפיננסים, אי.די.בי מודיעה כי העסקה מבוטלת

30.11.08: מתווה חדש לעסקה: אי.די.בי מוכרת רק מחצית מאחזקותיה ב-GVT במחיר נמוך יותר מבעסקה המקורית. אי.די.בי פתוח רושמת רווח של 18 מיליון שקל

25.2.09: אי.די.בי מודיעה על מכירת שארית אחזקותיה בשני חלקים. הרווח הצפוי יעמוד על 5-47 מיליון שקל

אידיבי פתוחאידיבי פתוח