מזוז: אולמרט יועמד לדין גם בפרשת מרכז ההשקעות; "הפך החלטות מקצועיות לטובת לקוחות של עו"ד מסר"

ההחלטה הסופית כפופה לשימוע שייערך לאולמרט, שמזוז ממליץ לעורכו בסמוך לשימועים בפרשת ראשונטורס ובפרשת טלנסקי ; מזוז הודיע כי 3 הפרשות מהוות מכלול אחד ועשויות להיכלל בכתב אישום משותף

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט להעמיד לדין את ראש הממשלה היוצא, אהוד אולמרט, בפרשה שלישית - מרכז ההשקעות, בעבירות של מירמה והפרת אמונים.

ההחלטה הסופית כפופה לשימוע שייערך לאולמרט, שמזוז ממליץ לעורכו בסמוך וברציפות לשימועים בפרשת ראשונטורס (שנקבע ל-19 ול-29 באפריל) ובפרשת טלנסקי (שמועדו טרם נקבע). מזוז הודיע כי 3 הפרשות מהוות מכלול אחד ועשויות להיכלל בכתב אישום משותף.

עם זאת, יצויין כי בשבוע שעבר הודיעה המשטרה כי היא ממליצה שלא להעמידו לדין את אולמרט בפרשת כרמיה.

במרכז פרשת מרכז ההשקעות עומדת פעילותו של אולמרט בשנים 2003-2006, אז כיהן כשר התמ"ת, שר התקשורת, שר האוצר וכשר הממונה על מינהל מקרקעי ישראל.

"לאורך זמן, במסגרת תפקידיו השונים ובעיקר כשר התמ"ת", קובע מזוז, "הוא עירב עצמו בטיפול בלקוחותיו העסקיים של מקורבו, עו"ד אורי מסר, כלפיו היה מצוי במצב של ניגוד עניינים חריף עקב מכלול זיקות, קשרים ואינטרסים ביניהם, שמרכיבים מהותיים מהם לא היו ידועים לסביבתו. אלה יצרו, בין השאר, מחוייבות עמוקה מצידו של אולמרט כלפי מסר, שחייבה את אולמרט למשוך ידיו מכל עיסוק הנוגע לעו"ד מסר וללקוחותיו".

חברים קרובים

אולמרט ומסר הם חברים קרובים מזה כ-30 שנה והיו שותפים במשרד עורכי דין במשך 12 שנה. גם לאחר פרישת אולמרט מהמשרד הם קיימו קשר אינטנסיבי קרוב, במהלכו נפגשו עשרות פעמים בשנה למטרות עסקיות, אישיות ואחרות. במשך השנים ייצג מסר את אולמרט ומשפחתו בשורה ארוכה של עניינים משפטיים שונים, חלקם שלא בשכר או בשכר מופחת.

מסר אף היה פעיל מרכזי בסיוע לאולמרט בהתמודדויותיו הפוליטיות השונות, ואף דאג כי מוריס טלנסקי יכסה חוב בסך 1.7 מיליון שקל של אחת העמותות. בנוסף מסר ניהל "קופה סודית", בה הוחזקו מאות אלפי דולרים של אולמרט במזומן, שמקורם בטלנסקי ובמקורות עלומים נוספים.

כשר התמ"ת לא נמנע אולמרט מלעסוק - בעצמו ובאמצעות עוזריו - מול מסר בענייני לקוחותיו העסקיים, שחלקם לפחות שכרו את מסר במיוחד בשל קירבתו לאולמרט. אולמרט ניהל והשתתף בישיבות בראשותו בנושאים הנוגעים ישירות ללקוחותיו של מסר, כשבחלק מהישיבות משתתף מסר עצמו. אולמרט אף קיבל החלטות בנושאים מהותיים הנוגעים לענייני לקוחותיו של מסר, ובתוך כך אף שינה לעיתים החלטות קודמות שקיבלו עובדי משרד התמ"ת ומרכז ההשקעות לטובת לקוחותיו של מסר.

4 מקרים

טיוטת האישום חושפת 4 מקרים בהם טיפל אולמרט בלקוחותיו של מסר. האחד עוסק במחלוקת שהיתה בין חברת בזק, בעלת השליטה בחברת הלוויין yes, לבין משרד התקשורת נוכח רצונה להזרים ל-yes כספים. מנכ"ל בזק דאז, אמנון דיק, ביקש להיפגש עם שר התקשורת אולמרט. לשם תיאום הפגישה הוא פנה לעו"ד מסר, שלדבריו נאמר לו כי "השפעתו מול אולמרט היא חזקה". דיק העיד כי אכן תואמה פגישה "מעכשיו לעכשיו", ביום שישי, בה השתתפו רק הוא עצמו, השר אולמרט ועו"ד מסר, מבלי שאיש מהדרג המקצועי של המשרד נכח בה.

בפרשה נוספת הודיע משרד התמ"ת ב-2003 כי השר אולמרט אימץ את המלצת מנכ"ל משרדו, רענן דינור, והפחית את שיעור ההיטל על ייבוא שמנים וכוספאות מ- 4.5% ל-3%. אחרי כחודש פנה מסר לבעז צפריר, מנכ"ל חברת שמן תעשיות (מיצרניות השמן המובילות), והציע לו את שירותיו בנושא היטלי הייבוא על שמנים.

צפריר נענה להצעה - לדבריו בין היתר משום שידע כי מסר מקורב לאולמרט. עם קבלת הייצוג יזם מסר פגישה בין אולמרט לנציגי שמן, בסיומה החליט אולמרט לשנות את שיעורי ההיטלים על שמנים וכוספאות שנקבעו קודם לכן. כשבוע לאחר הפגישה פירסם משרדו הודעה חדשה, ולפיה ההיטל יעמוד על 4% במקום 3%, כשהיטל הכוספאות יעמוד על 5.5% במקום 4.5%.

המקרה השלישי הוא המפורסם ביותר, ובו ייצג מסר את היזם אפרים פיינבלום ואת חברת סיליקה דימונה שבבעלותו בבקשתם להכרה כ"מפעל מאושר" (הזכאי להטבות) מול מרכז ההשקעות. פיינבלום העיד כי שכר את מסר, בין השאר כי הוא חבר של השר אולמרט. מעורבותו של אולמרט בנוגע למפעל זה, כך מתברר, היתה אינטנסיבית: הוא קיים ישיבות הנוגעות למפעל סיליקה, בהן השתתף מסר, במהלכן קיבל החלטות מהותיות הנוגעות למפעל, ולעיתים אף שינה את החלטות הדרג המקצועי של מרכז ההשקעות לטובת המפעל.

בין היתר קצב אולמרט לגורמים המקצועיים פרק זמן קצר לקבלת החלטה בבקשה למתן אישור למפעל כ"מפעל מאושר"; הוא החליט להוריד את סכום ההפקדה שנקבע ליזם, מ-15 מיליון דולר (שקבעו הגורמים המקצועיים) ל-5 מיליון דולר בלבד; הוא היה מעורב בהחלטה על מתן הנחה על מחיר הקרקע למפעל; הוא חתם כיו"ר המינהל על אישור להקצאת הקרקע למפעל, ועוד. בנוסף, הנחה את עוזריו לפעול לטובת המפעל מול הגורמים המקצועיים במרכז ההשקעות.

הפרשה הרביעית נוגעת להתארגנות של קבוצת יזמים ב-2004, שביקשה להקים פרויקט לבדק מטוסים בנבטים, בקרבת שדה-התעופה הצבאי במקום, בשותפות התעשייה האווירית. מסר ייצג את היזמים מול משרד התמ"ת. במסגרת טיפול המשרד בפרויקט בשנים 2004-2005, היה אולמרט מעורב בעניינים שונים הנוגעים לפרויקט ולקידומו. אולמרט קיים ישיבות הנוגעות לפרויקט, בהן השתתף מסר, לרבות קיום פגישה בפורום מצומצם עם עו"ד מסר ולקוחותיו בלבד". בנוסף, בהנחיית אולמרט ניהל עוזרו הבכיר, עובד יחזקאל, מספר ישיבות לקידום הפרויקט בהשתתפות מסר.

יסודות מחמירים

מזוז סבור כי מכלול התנהגותו של אולמרט עולה כדי עבירה פלילית של מירמה והפרת אמונים, וכי פעילותו כורכת בתוכה יסודות מחמירים: רום תפקידיו של אולמרט, עוצמת ניגוד העניינים, העובדה שאין מדובר באירוע בודד וחד-פעמי, הסתרה של מהותם והיקפם של הקשרים, הזיקות והאינטרסים המשותפים שבינו לבין עו"ד מסר שכללו גם אינטרסים כלכליים, וכן העובדה שהמעשים האמורים בוצעו במקביל למעשיו של אולמרט בפרשת טלנסקי.

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה: "אולמרט גאה בכל ההחלטות שקיבל לקידום התעשייה והתעסוקה בנגב וברחבי הארץ, והוא היה מקבל את אותן החלטות גם כיום. גם סופו של תיק זה יהיה כסופן של פרשיות כרמיה ובנק לאומי, שנפתחו בקול תרועה וזיקוקים והסתיימו בקול דממה דקה".