מנכ"ל TiVo בראיון בלעדי ל"גלובס": "TiVo רוצה להיות הגוגל של הטלוויזיה"

טום רוג'רס אומר כי בעתיד הלא-רחוק מכשיר הווידיאו המקליט של החברה, שמאפשר גם צפייה בווידיאו לפי דרישה, ינחת בישראל ■ בינתיים, החזון שלו הוא שכולם יצפו ב-YouTube בטלוויזיה ולא במחשב

"בעתיד הלא-רחוק, ינחת גם בישראל מכשיר ה-TiVo", כך מבטיח בראיון בלעדי ל"גלובס" תומס (טום) רוג'רס, נשיא ומנכ"ל TiVo, החברה שבסוף העשור שעבר השיקה מכשיר להקלטת וידיאו דיגיטלי שהצליח לשנות את הרגלי הצפייה בטלוויזיה, בעיקר בארה"ב. TiVo הוא היום האמצעי המתקדם ל-Time Shifting - מונח שמשמעותו שינוי אופן הצפייה בטלוויזיה, שיאפיין את השנים הקרובות.

"אנחנו בראשית המהלך להרחבת הפעילות הבינלאומית שלנו וממוקדים בשווקים כמו קנדה, מקסיקו, אוסטרליה וניו-זילנד. בשלב כלשהו, נגיע גם לישראל", אומר רוג'רס שבטוח בדבר אחד אוניברסלי: הפריים-טיים בכל העולם ישתנה, והצפייה תיהפך ליותר פרסונלית ומותאמת ללוח הזמנים ולנוחות של כל אחד מהצופים.

פתח לעולמות אחרים

רוג'רס גם מאמין שהפופולריות הגואה של הרשתות החברתיות ואתרי שיתוף הקבצים שינתה את חלוקת הזמן הפנוי של הצופים וכי האתרים הללו משפיעים גם על תפיסת המוצר. לכן, הוא בונה את ההתאמות הדרושות שיאפשרו לחברה שלו לקחת חלק במהפכה - אבל על הטלוויזיה. לא במחשב האישי.

כיצד תתפתח הצפייה בטלוויזיה בשנים הבאות?

"אנחנו התחלנו את עסקי הווידיאו הדיגיטלי בעולם, כדי לשנות את הדרך שבה אנשים רואים טלוויזיה. לראות את מה שאתה רוצה, מתי שאתה רוצה. הווידיאו לא היה מספיק טוב לצורך זה.

"היום המשמעות פשוטה יותר: לראות מה שרוצים, מתי ואיפה שרוצים. הקישור בין רחב הפס ל-TiVo פתח פתח לעולמות אחרים מעבר למה שהכבלים והלוויין נותנים.

"כבר עכשיו אנחנו מעבירים ב-TiVoמ5 מיליון קטעי תוכן יותר ממה שניתן לקבל בכבלים או בלוויין, כולל סרטים מ-YouTube, בלוקבסטר, אמזון, מוזיקה ושירים. הכמות העצומה של התוכן, יוצרת הזדמנות חדשה בכל הקשור לשינוי הרגלי הצפייה בטלוויזיה. זה לא רק האפשרות להקליט - TiVo הוא וידיאו דיגיטלי, אבל הרבה מעבר לזה".

על המשבצת הזו נכנסו בישראל גם חברת הכבלים HOT עם ה-VOD והמג'יק, וחברת הטלוויזיה בלוויין yes, עם ה-YesMax. כל אחת מציעה אפשרות לצפיית תוכן אישי.

HOT משקיעה בכל הקשור ל-VOD ובכמות התכנים שהיא מעבירה ל-VOD לפני שהם עולים בערוצים המסחריים. הטרמינולוגיה האמריקנית לכך נקראת Season Pass - מונח שכוונתו שהצופים יכולים לראות סדרה שלמה בזמנם הפנוי. כך, שתי העונות של סדרה כמו "הבורר" משודרות ב-VOD, בעוד שהעונה הראשונה משודרת כעת בערוץ 2.

yes, שמטעמים טכנולוגיים אינה יכולה להציע עדיין VOD, פתרה את הבעיה באמצעות מכשיר PVR, שמקליט תוכניות ומאפשר ללקוחות לבנות לוח תוכניות עצמאי, ועובדים על פתרון VOD אינטרנטי, שיחל לפעול בתחילת השנה הבאה. ה-TiVo משלב את שתי האפשרויות.

במובנים רבים, הכניסה של חברת כמו TiVo לישראל לא תהיה פשוטה, ויש להניח שהיא גם אינה המדינה הראשונה בסדר העדיפויות שלה. TiVo תצטרך לחבור ל-HOT, שתצטרך אותה רק את תרצה למתג את המג'יק שלה בצורה אחרת, או ל-yes, שלה יש בעיות טכנולוגיות שקשורות ברשת עצמה ולא בקופסה. אופציה שלישית היא למכור ברשתות הקמעוניות, אך במקרה כזה היא תוכל להציע רק שירות של הקלטה ולא של ווידיאו לפי דרישה.

כיצד עובד המודל העסקי?

"אנחנו עובדים עם חברות הלוויין והכבלים באמצעות שיווק ישיר, או דרך משווקים. התחלנו כחברה שמשווקת את המכשיר דרך חברות הפצה ומשווקים כמו בסט-ביי, ואנחנו עדיין רואים בהם כלי חשוב, אך התרחבנו ופיתחנו מיומנות מעבר לכך.

פרסום ממוקד

"כשאנחנו עובדים עם חברת כבלים או לוויין הם משלמים לנו כדי שנבנה מוצר שמתאים להם, ואנחנו מקבלים אחוזים או עמלה על כל לקוח שקונה את המוצר. במקביל, אנחנו מוכרים פרסום. TiVo מסוגל לאפיין את הלקוחות, והשליטה הזו מאפשרת לנו להציע למפרסמים פרסום ממוקד".

פשוט, קל ויעיל

רוג'רס מכהן כמנכ"ל החברה בארבע השנים האחרונות. בעבר, הוא היה סמנכ"ל בכיר ואסטרטג בכיר בחברת הטלוויזיה NBC. הוא אף היה ממייסדי ערוץ החדשות של החברה, CNBC. רוג'רס לקח חלק בתחילת החודש בכנס סיליקום ונצ'רס שנערך בסטנפורד בשיתוף "גלובס". שווי השוק של החברה הוא כ-1.2 מיליארד דולר.

מה לגבי האפשרות של שיתוף קבצים וסרטים בין הלקוחות?

"כששמים את YouTube בטלוויזיה, זה הופך אותו לחוויה משפחתית-חברתית, לעומת צפייה ב-YouTube במחשב. יצרנו דרך שמאפשרת לצפות בסרטי וידיאו ביתיים, שמועברים לטלוויזיה דרך האינטרנט. כך, במקום להעלות סרט משפחתי ל-YouTube שכל העולם יראה במחשב, אנחנו מאפשרים לראות את הסרט באופן אינטימי בסלון. הממשק שלנו מאפשר לבנות תיקיית סרטים אישיים על הטלוויזיה כמו במחשב. בעולם ה-HD, מכשיר ה-TiVo הופך להיות אמצעי הרבה יותר מעניין".

אתם מעורבים ביצירת תוכן?

"לא. אנחנו רק מעבדים תוכן של אחרים. זה יכול להיות ה"ניו יורק טיימס", או חדשות CNET. לנו לא אכפת באיזה צורה משתמשים בתוכן הזה -בהורדה, בסטרימינג, או אם המודל לצריכת התוכן היא שכירות או רכישה. המטרה שלנו היא להפוך לפתרון השלם שמאפשר וידיאו ללא קשר לפורמט, ולהביא אותו לצופים בטלוויזיה - ללא קשר לשאלה מי יצר אותו.

"אנחנו יודעים לעשות אותו קל לנגישות ולחיפוש עם השלט. לכן, מה שאנחנו עושים הוא לא רק לפשט את התוכן.

"אנחנו רוצים להיות הגוגל של הטלוויזיה, שהרי כמו שגוגל יודעת באינטרנט לאתר פריטים, כך TiVo יודע להגיע אל האנשים בצורה פונקציונלית".

אחד מהאיומים שמקובל להזכיר על חברות כמו TiVo הוא ה-IPTV (טלוויזיה באינטרנט). "העולם הזה פתוח וקשה לנבא איך ייראה בהמשך", אומר רוג'רס, "זה לא רק איום - אנחנו נותנים פתרון טלוויזיוני מלא ולכן, העולם הזה משלים אותנו".