זוג חרדי באנגליה תובע את השכנים: התאורה האוטומטית בבניין מפריעה לנו לשמור שבת

ד"ר דנה קולמן ובעלה גורדון טוענים כי בגלל התאורה האוטומטית שנדלקת בעקבות כל תזוזה במסדרונות המשותפים בבניין, הם נמנעים מלעזוב את דירתם מרגע כניסת השבת ועד מוצ"ש

מה אתם עושים אם אתם חיים במדינה נוצרית, והתאורה האוטומטית בבניין המגורים מפריעה לכם לשמור שבת? פשוט מאוד: תובעים את השכנים. כך עשה זוג יהודי כשתבע השבוע את 35 שכניו ואת חברת הניהול בבית דירות בבורנמות' שבחוף הדרומי של אנגליה, בטענה כי התאורה האוטומטית שנדלקת במסדרונות הבניין הופכת אותם לאסירים בדירתם בשבתות, מחשש לחילול שבת.

בני-הזוג, ד"ר דנה קולמן ובעלה גורדון, שסיפורם התפרסם ב-"Daily Mail" הבריטי, טוענים כי בגלל התאורה האוטומטית שנדלקת בעקבות כל תזוזה במסדרונות המשותפים בבניין, הם נמנעים מלעזוב את דירתם מרגע כניסת השבת ועד מוצ"ש.

דירתם של בני -זוג נמצאת בבניין שממוקם על שפת הים בעיר החוף הדרומית. הם טוענים כי זכויות האדם שלהם מופרות, ולכן הם תובעים את שכניהם ואת חברת הניהול של הבניין על כך שהם אינם מאפשרים את תנאי דתם היהודית. אם התביעה תתקבל, ייאלצו כל 35 השכנים לשאת בהוצאות התביעה.

גברת קולמן בת ה-56 היא מנהלת בית-ספר יהודי חרדי בלונדון. היא ובעלה מבקרים בדירתם, המשמשת להם דירת נופש, כבר 6 שנים. אלא שלפני חצי שנה התקינה חברת הניהול את התאורה שמופעלת על-ידי חיישני תנועה, במטרה לחסוך באנרגיה.

בני-הזוג קולמן הציעו לחברת הניהול לשלם עבור מתג שינטרל את פעולת חיישני התנועה במהלך השבת, אולם חברת הניהול, המייצגת את כל השכנים, טענה כי צעד זה יהווה תקדים שלא מתקבל על הדעת.

לדברי בני-הזוג, הם התייעצו עם המועצה להגינות ולזכויות אדם, והתרשמו כי יש להם "קייס". הוויכוח עורר סערה בקרב דיירי הבניין, ואחד מהם סיפר ל-"Daily Mail" כי התקיימה פגישה בנושא, בה הוחלט כי אין לשנות את התאורה רק כדי להתאים לדרישותיהם של דיירי דירה אחת בלבד.

בכל זאת, בני-הזוג השיגו צו הפסקה מטעם בית המשפט המחוזי נגד חברת הניהול בטענה לאפליה על רקע דתי, ובתביעתם הם מציינים הפרה של חוק ההגינות 2006 וחוק זכויות האדם 1998.