פרקליטו של מיידוף: נותרו לו 13 שנים לחיות; עונש כבד יגרום לו למות בכלא

קורא לשופט להימנע מ"מנטליות של אספסוף" המסתמנת בהצהרות קורבנותיו של מיידוף ■ "איננו מבקשים חמלה וסימפטיה אלא צדק ואובייקטיביות" ■ אחת מהקורבנות: "אם יש צדק בעולם, אסור שמיידוף יראה אור יום אף פעם"

עו"ד איירה סורקין, פרקליטו של ברנרד מיידוף, העבריין הפיננסי הגדול בהיסטוריה, קורא לבית המשפט להימנע מ"מנטליות של אספסוף" ולהטיל על מרשו לא יותר מ-12 שנות מאסר.

ב-12 במארס הודה מיידוף ב-11 סעיפי אישום הקשורים לתוכנית פונזי שיזם ויישם במשך עשרות שנים, ושבגינה הפסידו אלפי משקיעים, רבים מהם יהודים, עשרות מיליארדי דולרים.

חלק מהקורבנות הפסידו בעקבות כך את כל חסכונות חייהם. מוסדות צדקה וחינוך, מעמודי התווך של הממסד היהודי בארה"ב, שהיו חלק גדול משמעותי מקהל המשקיעים של מיידוף, נאלצו לצמצם את פעילותם או להשעותה כליל בעקבות מחיקת מאות מיליוני דולר מתקציביהם.

גזר דינו של מיידוף צפוי להינתן ביום ב' הקרוב בבית המשפט פדרלי בניו-יורק. העונש המירבי על הפשעים שבהם הודה הוא 150 שנות מאסר.

במכתב לבית המשפט כותב סורקין, סניגורו של מיידוף, כי "איננו מבקשים חמלה או סימפטיה... אנו מבקשים צדק ואובייקטיביות, שהיו תמיד - ואנו מקווים שיוסיפו להיות - המסד של מערכת המשפט הפלילי בארה"ב".

"מר מיידוף הוא בן 71, ולפי נתונים אקטואריים הוא יכול לצפות ל-13 שנות חיים נוספות", כותב הפרקליט. "עונש מאסר של 12 שנה הוא למעשה כמעט מאסר עולם מבחינתו. עונש כזה יממש במידה מספקת את המטרות של הרתעה, הגנה על הציבור וקידום מתן כבוד לחוק, מבלי שיהיה חמור יותר מכפי שנחוץ".

לחלופין מציע סורקין עונש מאסר של 15 עד 20 שנות מאסר. "למעשה, טווח מאסר כזה ימנע טענות של ענישה בלתי שווה על פשעי צווארון לבן בממדים דומים", גורס הפרקליט.

עורך הדין טוען כי בין השנים 1999 ל-2008 היה העונש הממוצע על פשעי הונאה מהסוג שבו הודה מיידוף קצת יותר מ-15 שנות מאסר, למרות שהנחיות לשופטים מאפשרות להטיל על פשעים כאלה מאסר עולם.

לא קשה לנחש שבקשת מיידוף לעונש קל יחסית מעוררת זעם בקרב קורבנותיו. "זה אבסורדי, מחפיר", אמרה מורין אבל, בת 61, שלדבריה הפסידה את כל חסכונות חייה אצל מיידוף. "אם יש צדק בעולם, אסור למיידוף לראות אור יום אף פעם" - כך היא מצוטטת ב"וול סטריט ג'ורנל".

אף על-פי שהוא קורא לבית המשפט להימנע מ"מנטליות של אספסוף", שמתחילה להסתמן לקראת מתן גזר הדין, מציין הפרקליט כי הזעם והתיעוב שמשתקפים בהצהרות של הקרבנות "מוצדקים, ללא ספק, לאור נסיבות המקרה".

"תודה לאל שהזעם שבא לידי ביטוי בדברי קורבנותיו של מיידוף אינו מגיע לרמה המדהימה של איומי מוות ומיילים אנטישמיים שהופנו כלפי מיידוף וכלפיי", אמר סורקין במכתבו. "ועם זאת, אנו מאמינים כי הטון האחיד של התבטאויות הקורבנות מצביע על תשוקת נקם, כמו זו שמאפיינת אספסוף... אנו גורסים כי חובת בית המשפט היא להתעלם מהאמוציות וההיסטריה שמלוות את הפרשה ולגזור דין שיהיה הוגן והולם".