"מציעים ל-HP חברות לפני שהן מכבות את האור, זה לא אומר שנצליח איתן"

רונן ערמון, מבכירי פעילות התוכנה בענקית המחשוב HP, בראיון ל"גלובס": "קשה לי להאמין שחברה קטנה שתיכנס לשוק שלנו, תהפוך למשמעותית"

שלוש שנים חלפו מאז רכשה HP את מרקורי ב-4.5 מיליארד דולר, ובבניין של מרקורי ביהוד דבר לא השתנה, מלבד אולי הלוגו שמתנוסס עליו. ב-HP, לעומת זאת, הפכה חטיבת התוכנה לחלק המוביל מבחינת הרווחיות והצמיחה.

"HP החדשה", זו שמנסה להתרחק מהתדמית האפורה של חברת ברזלים, מתמקדת בתוכנה ושירותים, כמו המתחרה הגדולה IBM, ומרקורי הייתה הבסיס לאסטרטגיה שמוליכה את החטיבה כיום.

עדיין חברת חומרה

אולם, מי שציפה כי בעקבות שתי הרכישות הגדולות של חטיבת התוכנה - מרקורי ו-Opsware בכ-6 מיליארד דולר - הצ'קים ימשיכו להתפזר, התאכזב. HP מתקדמת לאורך הקווים העדינים שבין חברת תשתיות לחברת תוכנה.

ענקית המחשוב בחרה שלא להיכנס לעולם האפליקציות, נשארה מחוץ לשוק כלי הפיתוח, והחליטה, לפחות בינתיים, שלא להעמיק את ההתמודדות במישור של מערכות ההפעלה. במילים אחרות, היא נשארה חברת חומרה שיש לה יכולות מתקדמות לניהול תשתיות המחשוב.

רכישת מרקורי הביאה לחברה לא רק תוכנה ואסטרטגיה, אלא גם כוח אדם. הישראלי הבכיר שם בתחום התוכנה כיום הוא רונן ערמון, שהיה סגן נשיא במרקורי, וכעת אחראי על תחום ה-BTO Operations, שהוא המשמעותי בחטיבת התוכנה של HP ופונה לניהול השוטף של מערכות המחשוב בארגונים תוך כדי ריצה (Production).

חטיבת התוכנה סיימה את הרבעון השני עם מכירות של כ-880 מיליון דולר, כ-3% מכלל הכנסות החברה, וסגמנט ה-BTO אחראי לכ-65% מכך.

ערמון, שביקר בישראל לפני כשבוע, משוכנע כי לחברה אין "חורים" טכנולוגיים משמעותיים בתחום שלו, ובהתאם, אין לצפות לרכישות חדשות כל-כך מהר.

"אני לא רואה היום חור גדול בפורטפוליו שלנו", הוא אומר בראיון ל"גלובס", "באזורים של חדשנות, כגון ענן המחשוב, ניהול טרנזקציות והתאמת ה-IT לסביבה העסקית, אנחנו נותנים חממה מספיק טובה לעובדים שלנו, כך שאין לי מה לחפש את זה בחוץ".

לדבריו בהחלט ייתכן שנראה את HP מבצעת מהלך טקטי שכולל רכישה, כהגדרתו, "כדי לסתום חור כזה או אחר מבחינה טכנולוגית". אולם, ב-HP מעדיפים את הנתיב של שיתוף פעולה.

"יש המון חברות שדופקות לנו על הדלת", הוא מסביר, "בדרך-כלל הגישה שלי היא 'בוא נראה איך זה יעבוד עם כמה לקוחות'. לפעמים מה שאנחנו צריכים זה רק שותפות".

הנטייה שלא לרוץ לקנות, בולטת בעיקר על רקע השוויים הצונחים של החברות הקטנות - ציבוריות ופרטיות כאחד. HP, כמו חברות ענק אחרות, מודעת לכך שכל רכישה היא גם סיכון, מה שגם ניכר בהימנעות כמעט מוחלטת מפעילות M&A של חברות סטארט-אפ בחצי הראשון של 2009.

ערמון מאשר: "אני לא מתפתה לעסקאות בשטח. לפעמים באים אלינו ואומרים 'לפני שאנחנו מכבים את האור, אולי תקנו אותנו', אבל אני לא חושב שאנחנו נוכל להצליח עם החברות הללו יותר".

פנינה או מכירות

ומתי HP כן תחליט לבצע רכישה בתחום התוכנה? ערמון מספק את הנוסחה: "או שזו פנינה טכנולוגית, או משהו שמגדיל בצורה משמעותית את הפורטפוליו שלנו, ואז צריך שעם אותה חברה יבוא גם כוח מכירות.

"זה מוציא מכלל אפשרות חברה עם מוצר מצוין שכבר נמכר בעזרת 20 אנשי מכירות בעולם. אין לי מה לעשות עם זה", אומר ערמון. בלי כוונה, הנוסחה הזו משאירה 90% מחברות התוכנה בישראל מחוץ לשערי HP.

אחד התחומים המרכזיים ש-HP נדרשת אליהם בעולם תשתיות המחשוב הארגוניות הוא ניהול הטרנזקציות. זהו תחום עתיר תשומת לב, שמשך מספר חברות ישראליות, ביניהן אופטיר, קורלסנס, וגם פרסייס בגלגולה החדש.

ערמון, שתחת אחריותו נמצאת גם מערכת ה-OpenView הוותיקה, שמהווה את מוצר הבסיס של HP לתחום, לא מתרגש מההייפ העכשווי. "אם ניפגש בעוד שנה, לא נדבר על ניהול טרנזקציות, אלא כבר יהיה טרנד בולט אחר", הוא אומר.

HP היא ענקית המחשוב היחידה שביצעה רכישת טכנולוגיה לניהול טרנזקציות. בתחילת 2007 היא קנתה את בריסטול, שפועלת בתחום, ושילבה אותה בתוך פורטפוליו מוצרי ה-BTO.

ערמון מאמין שהאינטגרציה בין הטכנולוגיות של ספקיות התוכנה הגדולות היא קריטית והיא גם מה שמכניס את HP לתקציבי המחשוב של הארגונים הגדולים, למשל בנקים.

באופטיר פרסמו לאחרונה על מספר זכיות במיליוני דולרים בבנקים גדולים בעולם, אולם ערמון לא מתרגש. "קשה לי להאמין שניתן לראות חברה חדשה שנכנסת לשוק שלנו והופכת לגדולה", הוא מגיב, ומזכיר את הניסיונות של ענקיות המחשוב כגון מיקרוסופט, SAP ואורקל, לחדור לשוק.

לדבריו, "ללקוחות הפיננסיים הגדולים היה פעם תקציב לשחק עם כל טכנולוגיה שיוצאת, היום זה כבר לא המצב.

"היכולת של גוף קטן לצמוח היא בעייתית וזה גם המקום שמרקורי נתקלה בו. אני יכול לראות חברה קטנה שהופכת לספקית מרכזית בתחומים אחרים, מקומות שעדיין אין בהם הגמוניה ברורה". *

HP מהמרת על יהוד

מרכז הפיתוח של HP בתחום התוכנה הוא המרכז של שירשה החברה ממרקורי ביהוד, עם כ-800 עובדים, רובם תחת אחריות ערמון. "אני לא יכול להגיד שהמחירים ביהוד מתחרים באלו של הודו וסין", אומר ערמון, אך מצד שני הוא מדגיש כי HP רואה את יהוד כמרכז אסטרטגי וככזה "השילוב של החדשנות והחשיבה העסקית כאן גורם לנו יותר ויותר להמר על המרכז הזה".

ומה לגבי העתיד? ערמון: "אני מצפה שנראה צמיחה אצלנו ואם אני אצטרך להסתכל איפה אני מהמר מבחינת השקעה, יהוד תהיה ההימור הבטוח מבחינתי כמרכז פיתוח.

"אני לא רוצה להגיד שתראה פתאום צמיחה של 50% במרכז כאן. אבל, אני רואה את ריבוי הפרויקטים האסטרטגיים שהחברה עושה פה, וזה בסופו של דבר מביא גם לריבוי אנשים, למשל בתחום ה-SaaS (תוכנה כשירות - ש.ש), שחלק גדול ממנו מפותח כאן".