המאמן היקר בהיסטוריה: עלות שכרו של פיני גרשון - 1.45 מיליון דולר

לראשונה צפוי מאמן להיות העובד היקר במכבי ■ וגם: כמה כסף הזרימו הבעלים לכיסוי גירעונות מאז הפכה הקבוצה לחברה פרטית - וכמה עולה לפרסם בהיכל נוקיה? ■ מכבי תל-אביב נחשפת - כתבה אחרונה בסדרה

כמה כסף הפסידה מכבי ת"א בשלוש השנים האחרונות? ; טבלת המשכורות המלאה של מכבי ת"א לעונת 2008/09

1. מי שקונה בזול משלם ביוקר

אם יש לקח אחד שראשי מכבי ת"א הפיקו מהכישלון הפיננסי והמקצועי של שלוש השנים האחרונות, הרי שהוא נוגע למאמן הקבוצה. נוון ספאחיה, עודד קטש ואפי בירנבוים, שפתחו את העונות האחרונות על ספסל הקבוצה, מוקמו בשיפולי טבלת המשתכרים, לעיתים בתחתיתה ממש. כפועל יוצא, גם סמכותם נפגעה. הסכומים הצנועים, יחסית, שהרוויחו קטש ובירנבוים, גם אפשרו לראשי הקבוצה לפטרם מבלי להירתע מהמשמעות הכלכלית הכרוכה במהלך.

אשתקד, עלותו לקבוצה של בירנבוים עמדה על 415,172 דולר - עלות שמיקמה אותו במקום ה-12 בלבד בטבלת המשתכרים הקבוצתית. רק ג'ייסון וויליאמס ורגב פנאן השתכרו פחות ממאמן הקבוצה - פונקציה שכמעט בכל מערכת כדורסל מקצוענית נחשבת לאחת הבכירות, אם לא הבכירה ביותר, גם מבחינה כספית.

בעונה הקרובה, כאמור, ישתנו במכבי סדרי עולם. עלותו של פיני גרשון בעונת 2009/10 (עלות מעביד) תגיע לסכום שטרם נראה בישראל עבור מאמן כדורסל: 1,456,615 דולר. עלותו קובעת כי לראשונה בהיסטוריה של מכבי, האיש על הקווים צפוי להיות העובד היקר ביותר במועדון. גם עוזריו של גרשון יתוגמלו בסכומים נדיבים: עלותו של העוזר הראשון, שרון דרוקר, תעמוד על 234,000 דולר; עלותו של עוזר המאמן השני, אבי אבן, תגיע לכדי 112,052 דולר; ואילו מאמן הכושר, אבי קובלסקי, יעלה למכבי 119,084 דולר. כל הנתונים נכונים לדו"ח לעונה הקרובה שהוכן בחודש מארס 2009.

לפי אותו דו"ח, עולה כי עלות צוות האימון בעונה הקרובה תגיע לסכום חסר תקדים של 1,921,751 דולר. מדובר בעלייה של 254% בהשוואה לעונה שעברה, אז הסתכמה עלותו הכוללת של צוות האימון (המקורי) ב-755,273 דולר בלבד (מאמן, שני עוזרים ומאמן כושר).

על פי תוכנית שהוכנה לקראת סיום העונה שעברה, מעט שחקנים יזכו לשדרוג בשכרם. עלותו של דיאור פישר צפויה לעלות מ-551,064 דולר ל-823,617 דולר. יניב גרין, שעלה בעונה החולפת 1,089,581 דולר, אמור היה להיות מקוצץ ל-894,102 דולר; גיא פניני, שאמור היה לעלות למכבי 716,731, היה אמור להיות מקוצץ לכדי 640,842 דולר. עלותו של רביב לימונד תעמוד על 441,830 דולר.

מעניין הוא שאילו עומרי כספי היה נשאר בקבוצה, עלותו היתה אמורה להגיע ל-1,561,038 דולר בעונה הקרובה, לא פחות. מדובר, ככל הנראה, בסכום המגלם את שכרו במשך שנתיים, שכן בתקציב 2008/09 חושב כחייל ועלה למכבי 23,479 דולר בלבד.

עם זאת, יש להדגיש כי תוכנית הקיצוצים תוכננה כבר בחודש מארס 2009, ולא ברור אם תיושם במלואה. אנקדוטה נוספת שכן עולה מאותה תוכנית היא שכבר אז, כמעט שלושה חודשים לתום העונה, סומנו חמישה שחקנים ככאלו שלא ימשיכו במועדון: קרלוס ארויו, ארון מגי, דרור חג'ג', טריי סימונס וג'ייסון וויליאמס (עבר לנהריה במהלך העונה, אבל החזיק בחוזה לעונה נוספת במכבי, א.ג. ו-ט.ו.).

מכבי 1


2. יותר מ-35 מיליון שקל ב-9 שנים

כדי להבין את תרומתם של הבעלים לקיומו של המועדון הזה בשנים האחרונות, ראוי לחזור אחורה, ליום בו הוקמה החברה. ליתר דיוק, מדובר ב-12 במאי 2000 - היום בו נחתם בתל אביב הסכם לרכישת מניות החברה. על פי מסמכים רשמיים שהגיעו לידי "גלובס" ו-וואלה! ספורט עולה כי בעבור רכישת המניות של חברת מועדון הכדורסל מכבי תל אביב (1995) בע"מ, שילמו הבעלים הראשונים - קובי אלכסנדר, דייויד פדרמן, קבוצת "ניוקו" בראשות שמעון מזרחי (כללה, מלבד מזרחי עצמו, גם את מוני פנאן, אודי אנג'ל, הרצל חבס ורוני שאטן), עלית וגיבור ספורט - סכום כולל של 49.2 מיליון שקל. רכישת המניות הוגדרה, על פי ההסכם, כ"הלוואת בעלים".

מאז ועד היום, כל סכום שהזרימו הבעלים לצורך כיסוי גירעונות בתום כל עונה הצטבר תחת אותו סעיף של "הלוואת בעלים". שמונה שנים אחרי הפיכתה של מכבי לחברה בע"מ, כבר עמד החוב לבעלים על כ-79.7 מיליון שקל. יחד עם ההפסדים הצפויים בעונת 2008/09, ואחרי קיזוז הכספים של רכישת המניות (אותם 49.2 מיליון שקל), עולה כי מאז כניסתה של מכבי לעידן הבעלות הפרטית, הזרימו הבעלים השונים סכום כולל של מעל 35 מיליון שקל לכיסוי גירעונות.

מי הזרים את הסכום הגדול ביותר? דייויד פדרמן, שחלקו היחסי לאורך התקופה היה הגדול ביותר. פדרמן, שבתחילה רכש 25% ממניות הקבוצה, ובהמשך הגדיל את אחזקותיו ל-33%, הזרים מכיסו, על פי הערכות, כ-11-12 מיליון שקל מאז הפך רשמית לאחד מבעלי הקבוצה.

נתון נוסף יכול לשפוך אור על שלוש השנים האיומות האחרונות. שש השנים הראשונות בעידן הבעלות הפרטית (2000-2006) התנהלו בצניעות יחסית - בשנים הללו ההפסד הממוצע לעונה עמד על כ-3.1 מיליון שקלים בלבד. אותה תקופה, אגב, נחשבה מבחינה מקצועית למוצלחת ביותר בתולדות המועדון, במהלכה העפילה מכבי חמש פעמים לגמר היורוליג והניפה שלושה גביעי אירופה (לצד שבע אליפויות ישראל ושבעה גביעי מדינה). לעומת זאת, בשלוש השנים האחרונות תפח ההפסד הממוצע לעונה ליותר מ-6 מיליון שקלים. במהלך התקופה הזו נוספו לארון של מכבי רק שתי אליפויות מקומיות.

3. למה ערוץ הספורט הוא דיל משתלם

ובכל זאת, על מנת לסיים את הסקירה ההיסטורית שלנו באופן מעט יותר חיובי, נספר כי מכבי יכולה לשאוב אופטימיות יחסית מנושא הספונסרים ונותני החסות.

מבחינה ספורטיבית, הכישלונות של שלוש השנים האחרונות כמעט ולא השפיעו על המפרסמים, שהפכו ברבות השנים לחלק משמעותי במרכיב ההכנסות של המועדון. בעונה שעברה, הצפי להכנסות מנותני החסות וממפרסמים בהיכל עמד על 5.2 מיליון דולר. מעל כולם עמדה הספונסרית הראשית, אלקטרה, שהכניסה לקופת המועדון 1.95 מיליון דולר, ובנוסף עוד 80 אלף דולר שרכשה כשילוט. נייקי, הספונסרית המשני, הכניסה למכבי 450 אלף דולר. כמעט כל המפרסמים הגדולים כבר חתומים לעונה הבאה.

מה שיכול לעזור מאוד למכבי למצוא עוד נתיב הכנסה קשור דווקא להסכם הטלוויזיה המתגבש עם ערוץ הספורט, בגיבוי החברות HOT ו-yes. מלבד הסכום שצפוי להיסגר סביב 3 מיליון דולר (yes עדיין עושה שרירים), מכבי צפויה לקבל לא מעט כסף גם מחסויות בעת שידור המשחקים. עלות כל חבילה חסויות כזאת לעונה שלמה מוערך ב-70-80 אלף דולר. על-פי ההערכות, רק מחסויות שיהיו בערוץ הספורט תכניס מכבי מעל 600 אלף דולר.

עניין אחד שעדיין לא ברור הוא חלוקת ההכנסות, במכבי מעוניינים לקבל פחות או יותר אל החלק כולו בהכנסה מחסויות, בעוד שבערוץ הספורט - שנותן את הפלטפורמה - מעוניינים ללכת על חלקות הכנסות שתשאיר משהו גם בידי הערוץ.

כך שמכבי, גם בתקופות שפל, היתה ונותרה רמה משל עצמה בספורט המקומי בכל הקשור להכנסות מגיוס ספונסרים. מהמספרים ששולמו לה בעונה החולפת ניתן להבין כמה שווה מכבי למפרסמים: עבור פרסום בעיגול האמצע התחייב בית ההשקעות פריזמה לשלם 195 אלף דולר (בפועל, הוא יצא מההסכם בשלב מוקדם בשל מצבו הכלכלי); עבור פרסום בשני עיגולי העונשין שילמה נטוויז'ן בעונה החולפת סכום יוצא דופן של 392,400 דולר. הטוטו-ווינר, שפועל לקידום הספורט בישראל, שילם בעונה שעברה 251 אלף דולר כדי לפרסם במשחקי הקבוצה, וימשיך גם בעונה הבאה.

ויהיו גם הספונסרים הקטנים יותר, שכדי לקבל 2.5 דקות חשיפה על ה"לדים" (מערכת השילוט האלקטרונית) יצטרכו לשלם סכומים שנעים בין 80 אלף ל-120 אלף דולר לעונה.

אגב, המפרסמים לא יוצאים בידיים ריקות מההסכמים עם מכבי. שווי המנויים שהעניקה מכבי לנותני החסות והספונסרים בעונה החולפת עמד, על פי הדו"חות, על 374,282 דולר.

מכבי 2

* פריזמה יצאה מההסכם בתחילת העונה