נשיא פיי-פל סקוט תומפסון: "באנו לחפש בישראל חברות לרכישה"

לגבי הנפקה אפשרית של הכבשה הלבנה במשפחה של eBay, אומר תומפסון: "בניגוד למה שמתרחש עם סקייפ, זה לא יקרה. לנו יש סינרגיה מלאה עם החברה-האם"

"בכל פעם שאני מגיע לישראל אני שומע על חברות חדשות ולומד על רעיונות חדשניים. העיניים שלנו תמיד פקוחות במטרה למצוא חברות מעניינות שיכולות להתאים לנו. אין לנו משהו קונקרטי להודיע עליו, אבל אנחנו מחפשים סטארט-אפים ישראליים שיכולים למנף אותנו", כך אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" סקוט תומפסון, נשיא חברת PayPal, שביקר באחרונה בישראל.

פיי-פל שהוקמה ב-1988 ונרכשה ב-2002 על-ידי ענקית הקמעונאות האינטרנטית eBay תמורת 1.5 מיליארד דולר, אחראית במידה רבה לשגשוג העולמי של תחום המסחר האלקטרוני. החברה יצרה פלטפורמה אמינה ופופולרית להעברת כספים ברשת, שאחראית היום ל-10% מכל התשלומים המתבצעים ברשת.

החיפוש אחר סטארט-אפים בישראל איננו זר לחברה, שכבר רכשה בישראל בתחילת 2008 את הסטארט-אפ Fraud Sciences תמורת כ-170 מיליון דולר. "הרכישה הייתה מאוד משמעותית עבורנו, והיא כזו עד היום", מכריז תומפסון. "חלק לא מבוטל מהביקור הנוכחי שלי נועד לבדוק מה שלום הצוות המקומי שלנו בישראל ולהתעדכן בפיתוחים החדשים. זו דרך ארוכה מקליפורניה לישראל אבל זה שווה - אני מקבל הרבה בכל ביקור שלי פה".

באיחור, אבל ראשונים

מטרת הרכישה של פרוד-סאיינסז הייתה להילחם בתופעת ההונאות המקוונות, שמציבה אתגר אמיתי עבור חברה שמציעה שירותי תשלומים באינטרנט. הצעדים האחרונים בהם נוקטת פיי-פל יכולים לשפוך אור על החשיבות האמיתית של המוצר הישראלי - החברה הודיעה כי תפתח את הפלטפורמה של החברה למפתחים חיצוניים לקראת סוף 2009, במסגרת טרנד הקוד הפתוח. צעד כזה מצריך רמת אבטחה גבוהה למדי.

רוב חברות האינטרנט פתחו מזמן את הפלטפורמה לצדדים שלישיים. זה לא מאוחר מדי?

"כשפותחים מנוע חיפוש למפתחים חיצוניים, אין הרבה מה להפסיד. מקסימום, שאילתת החיפוש לא תעבוד. אבל העברת תשלומים היא פעילות מורכבת. מי שמשלם באמצעות מערכת תשלומים מצפה שהיא תעבוד בדיוק כפי שהובטח לו, ללא באגים וללא תקלות.

זה צעד שמצריך אומץ רב, והוא מעיד על כך שאנחנו מרגישים בנוח עם הצורה שבה עובדת מערכת התשלומים שלנו. אנשים יכולים לחשוב שזה נעשה באיחור, אבל אנחנו חברת התשלומים הראשונה שתאפשר זאת".

תומפסון מוסיף כי "המטרה היא לעודד מפתחים להשתמש בפלטפורמה שלנו וליצור אפליקציות חדשניות".

בפיי-פל מקווים כי מפתחים ישלבו את האפשרות לשלם באמצעות שירות החברה, עם אפליקציות שהם מפתחים עבור רשתות חברתיות ופלטפורמות סלולר, כדוגמת פייסבוק ואייפון של אפל.

נפגשת עם מפתחים ישראלים?

"במסגרת הביקור נפגשתי גם עם מפתחים ויזמים, שעובדים על מיזמים חדשים, במטרה לשמוע על הפרויקט שלהם אבל גם כדי להבין איך אנחנו צריכים לעצב את הפלטפורמה שלנו כך שתציע להם פלטפורמת פיתוח קלה ונוחה". הפרויקט נמצא כעת בשלב של פיילוט סגור, עם 300 שותפים, בהם גם מיקרוסופט שתתמוך בפלטפורמה של פיי-פל במסגרת פלטפורמת ענן המחשוב שלה, Azure.

הפלטפורמה של פיי-פל תושק רשמית בנובמבר, ולדברי החברה, זה יסייע לה בהגשמת התחזית הפיננסית שלה: להכפיל את ההכנסות מ-2.4 מיליארד דולר ב-2008 לכ-5 מיליארד דולר בשנתיים הקרובות, ולהציב תחרות משמעותית יותר עבור חברות האשראי השונות ששולטות בשוק התשלומים. מדו"חות הרבעון השני שפרסמה eBay עולה כי הכנסות פיי-פל היו 670 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת הרבעון הראשון והיקף התשלומים הכולל דרכה היה 16.7 מיליארד דולר, גם כאן, גידול של 4% בהשוואה לרבעון הראשון.

"בשיחות עם הבנקים בישראל"

"המיתון העולמי השפיע על המסחר האלקטרוני, אבל עדיין יש מדינות רבות בהן ניכרת צמיחה בענף זה, למרות שהתמ"ג שלהן בירידה", אומר תומפסון, "זה אומר שעוד אנשים נכנסים לאינטרנט במטרה לרכוש מוצרים. זה עדיין לא מספיק כדי שנוכל להציג גידול בשיעור שהתרגלנו אליו בשנים הקודמות, אבל צמיחה של 4% בשנת מיתון זה לא רע בכלל. המיתון לא השפיע עלינו באותה רמה כפי שהוא השפיע על עסקים אחרים".

לגבי הירידה המתמשכת בטראפיק של החברה-האם, eBay, שסובלת מתחרות קשה מצדה של אמזון, אומר תומפסון כי "זה מדאיג, אבל החברה עושה עבודה טובה ונמצאת במסלול הנכון".

לא כל הרכישות שביצעה eBay מוצלחות, ולמרות התוכניות שלה מצד אחד להנפיק בשנה הבאה את סקייפ, פלטפורמת שיחות על-גבי האינטרנט אותה רכשה תמורת 3.1 מיליארד דולר (ובהמשך, נאלצה למחוק בגינה 1.4 מיליארד דולר), היא נקלעה למאבק עם מייסדיה, ניקלס זנסטרום וג'אנוס פריס, ובסוף השבוע נודע כי היא עשויה לחפש שירות חלופי לסקייפ. היא אולי אפילו תסגור אותו, כך הכריזה.

האם יכול להיות שגם פיי-פל תיפרד מהחברה-האם בדרך של הנפקה ותחזור להיות עצמאית?

"הרעיון מאחורי רכישת סקייפ", אומר תומפסון, "היה לאפשר לרוכשים ולמוכרים פוטנציאליים לתקשר לפני העסקה. היינו בטוחים שזו אינטגרציה מעולה, אבל נוכחנו שאף אחד לא רצה להשתמש באופציה הזו. בפועל, גילינו שאין סינרגיה מתאימה בין העסקים ולכן לא הגיוני להמשיך ולתחזק את החברה, ועדיף לה לעזוב ולהיות עצמאית. בינינו לבין eBay, לעומת זאת, יש סינרגיה מצוינת".

על אףשפיי-פל פועלת ב-190 מדינות, בישראל היא מציעה עדיין רק שירות חלקי בלבד, שמאפשר לפתוח חשבון באמצעות כרטיס אשראי בינלאומי, אבל לא מאפשר למשוך את הכספים שהצטברו בחשבון. זאת, בשל היעדר הסכם עם הבנקים המסחריים בישראל.

"יש התקדמות בשנה האחרונה", אומר תומפסון, "ואנחנו מנהלים שיחות עם המערכת הבנקאית בישראל. אנחנו מקווים לאפשר בשנה הקרובה פונקציונליות מלאה של השירות עבור המשתמש הישראלי".