מכוניות עתיקות מתבררות כאפיק השקעה מצוין לזמן מיתון

שיעורי ההשתתפות במכירות פומביות של כלי רכב קלאסיים מהליגה הבכירה אמנם ירדו מאז פרוץ המשבר הפיננסי, אך בתי המכירות הפומביות עדיין מדווחים על עסקים טובים ועל עסקאות ששוברות שיאים

מי שקנה בוגאטי,יגואר אופרארי במצב טוב לפני המשבר יכול להירגע: מותגי העל הללו שמרו על ערכם בצורף טובה בהרבה בהשוואה לכל סוגי הנכסים האחרים כמעט, כולל מניות, אמנות ואפילו זהב. כך טוענים מומחים.

"יש בריחה לנכסים אמיתיים", אומר מייסד "קבוצת רכב היסטורי", דיטריך הטלאפה, לשעבר בנקאי בברינג סקיוריטיס וב-ING ואספן רכב, שהמציא את HAGI Top, מדד חדש למחיריהן של מכוניות היסטוריות. "אנשים רוצים משהו שהם יכולים להתבונן ולגעת בו בחזרה מהעבודה בערב, לא פיסת נייר בבנק".

ממשיכים לשבור שיאים

שיעורי ההשתתפות במכירות פומביותשל כלי רכב קלאסיים מהליגה הבכירה אמנם ירדו מאז פרוץ המשבר הפיננסי, אך בתי המכירות הפומביות עדיין מדווחים על עסקים טובים ועל עסקאות במחירים ששוברים שיאים.

בתחילת החודש נמכרה במונטריי, במחיר עתק של 7.25 מיליון דולר, מכונית דגם 1965 של שלבי דייטונה קוברה קופה. ההיסטוריה של המכונית עשתה עבורה את העבודה: מדובר ברכב שניצח במרוץ של אותה שנה בריימס, עם הנהג בוב בונדיורנט.

במכירה עשתה המכונית היסטוריה נוספת - זהו המחיר הגבוה ביותר ששולם אי-פעם על מכונית אמריקנית במכירה פומבית. "אנחנו רואים כמה דגמים של מכוניות שעושים יותר כסף משעשו עד כה, בייחוד מכוניות ממוצא מצוין, או כאלה שהן נדירות מלכתחילה", אומר ג'יימס נייט, ראש היחידה המוטורית העולמית של בית המכירות בונהמס.

בונהמס מדווח על שיעורי מכירה של 80% עד 98% במכירות הפומביות האחרונות שלו, בהשוואה לנורמה של 60%-80%. לפי הדיווח של בית המכירות הזה, מכוניות נדירות מתחילת המאה ה-20 מצליחות במיוחד.

המחירים כמעט הוכפלו

"בסך הכל, המחירים מחזיקים מעמד מאוד מאוד יפה", אומר דייב קיני, המו"ל של Hagerty's Cars That Matter, קבוצה אמריקנית שגם מוציאה לאור אינדקס של מחירים לאספנים. "אחת הסיבות לכך היא שיש כאן הרבה אהבה ותשוקה לרכבים הללו".

מדד "בלו צ'יפ" של החברה שלו מראה שהמחירים של 25 הדגמים המבוקשים ביותר כמעט הוכפלו מאז סוף 2006. המשבר הכלכלי יצר אפקט מעניין לפי קייני, הוא מספר שהמכוניות שאיבדו ערך הן אלה שהמחירים שלהן עלו בצורה תלולה לפני המיתון.