הטלוויזיה עוברת לשלב הבא: היצרניות מתמקדות במסכי תלת-מימד

בתערוכת IFA בברלין הציגו היצרניות את הטכנולוגיה החדשה ■ סוני ופנסוניק ישיקו ראשונות, השאר הציגו בעיקר אבות-טיפוס ■ הבעיה העיקרית של החידוש: מיעוט סרטים ומשקפיים מגושמים

תערוכת האלקטרוניקה הבידורית IFA שנפתחה בסוף השבוע בברלין הביאה איתה את בשורת מסכי התלת-מימד לאולם הקולנוע הסלוני. יצרניות הטלוויזיות כגון LG, סמסונג וסוני הצטרפו לפנסוניק, שהציגה כבר בינואר את מסך הטלוויזיה התלת-מימד הראשון בשוק. כל היצרניות מצפות כי תקן התלת-מימד יהיה הדבר הגדול הבא בתחום הצפייה בטלוויזיה, אחרי שידורי ה-HD.

מלבד פנסוניק וסוני, דגמי התלת-מימד שהוצגו היו בעיקר דגמי אב-טיפוס שאינם מתוכננים למכירה מסחרית, כך שאין עדיין מחיר ותאריך השקה.

לצפייה בטכנולוגיית התלת-מימד עדיין יש צורך במשקפיים מיוחדים, כמו אלה שמקבלים הצופים בסרטי תלת-מימד בבתי-הקולנוע, מה שעלול להקשות את חדירת הטכנולוגיה לבתים הפרטיים.

הסרט הראשון

פנסוניק, שהציגה כבר בתערוכת CES בתחילת השנה אב-טיפוס של טכנולוגיית התלת-מימד על גבי מסך 103 אינץ', הציגה בברלין סדרת ייצור הכוללת 3 מסכי פלזמה בגדלי 50, 65 ו-103 אינץ'.

כל המסכים כוללים כונן בלו-ריי ייעודי מובנה המסוגל להציג תמונה תלת-מימדית. בדיסק הבלו-ריי כל פריים מוטבע פעמיים. המסכים יודעים לפענח את שני הפריימים ויוצרים תמונה תלת-מימדית. הצפייה עדיין מצריכה שימוש במשקפיים המיוחדים.

במהלך דצמבר תוכל פנסוניק לבצע תצוגת תכלית של הטכנולוגיה ולתת לה זריקת עידוד, עם יציאתו לאקרנים של הסרט "אוואטר" של הבמאי ג'יימס קמרון - הסרט הראשון שמצולם בטכנולוגיית תלת-מימד ויהיה גם הראשון שייצא לאור בגרסת בלו-ריי לצפייה בבתים פרטיים. המסכים עתידים להגיע לחנויות ברחבי העולם כבר במהלך 2010.

הבעיה הגדולה בטכנולוגיית התלת-מימד היא שאין היום מספיק תוכן שמצולם בשיטה זו. כדי לצמצם את הבעיה הודיעה סוני, שהציגה גם היא את מסכי התלת-מימד שלה, כי בשנה הבאה כל המשחקים לפלייסטיישן 3 יהיו בתלת-מימד. השחקנים יצטרכו רק להצטייד במסך מתאים.

טושיבה הציגה את ה-XDE600, נגן DVD הכולל טכנולוגיה המסוגלת, לדברי החברה, לשפר את חדות התמונה והצבעים של הסרט.

מדובר בטכנולוגיה משלימה לרזולושיין פלוס, אותה החלה החברה למכור במסכים החדשים בישראל. למרות שהטכנולוגיה מתיימרת לשדרג את איכות התמונה בצפייה בערוץ שלא משודר ב-HD לאיכות דומה - היכולות של הטכנולוגיה הזו נמוכות מאוד, וכמעט שאין השפעה על התמונה המקורית.

רדיו אינטרנטי

על אף שמוקד התערוכה היה בעיקר טלוויזיות, הוצגו בה גם אביזרי אלקטרוניקה בידוריים אחרים, כמו למשל ה-Sqeezebox Touch Wi-Fi של לוג'יטק.

מכשיר הרדיו האינטרנטי הזה מאפשר להאזין לתחנות רדיו מכל רחבי העולם, לשמוע מוזיקה המאוחסנת במחשב ולהתעדכן בזמן אמת בשורת הסטטוס של החברים בפייסבוק. המכשיר כולל גם אפשרות צפייה בתמונות מפייסבוק ומפליקר וצפייה בתמונת האלבום של השיר שמאזינים לו.

מחיר הדגם כבר ידוע - 2,100 שקל, והוא צפוי להגיע לארץ בתחילת 2010.