מה חיפשו הישראלים בגוגל? iPhone, שפעת החזירים ופייסבוק

למרות הבאזז, מעטים חיפשו את טוויטר ■ ביחס למדינות אחרות הישראלים לא חיפשו חופשות זולות, ואף גילו יותר עניין בשפעת החזירים מתושבי מקסיקו ■ סיכום החיפושים הפופולריים בגוגל במחצית הראשונה של השנה

תחום הסלולר: ה-iPhone של אפל ניצח את N97

שוק הסלולר העולמי עורר בישראל עניין רב בחצי השנה האחרונה, עם השקתו של ה-iPhone החדש שצפוי להגיע בקרוב גם לארץ, השקת טכנולוגיית ה-GSM של פלאפון וההתרחבות של חברות הסלולר אל תחום התוכן עם שירות ה-Musix של פלאפון, סלקום מדיה ואורנג'-טיים. הפעילות הזו השתקפה גם בכמות חיפושים גבוהה לכל השירותים הללו.

לדברי ניר קורצ'ק, ראש תחום מדיה וטלקום בגוגל ישראל, "ללא ספק, החדשה המרעישה ביותר בחצי השנה האחרונה היתה ה-iPhone הכל-כך מדובר. ההשקה המאוחרת לא פגמה בתיאבון של הישראלים למכשיר הנחשק ואולי רק העצימה אותו - החיפושים עליו הרקיעו שחקים ושברו כל אמת-מידה של חיפושים אחר מכשירים".

קורצ'ק מוסיף כי "ניתן להסיק מכאן על אופיו של הצרכן הישראלי: הוא אוהב גאדג'טים ומקדים לאמץ (early adopter) טכנולוגיות חדשות במהירות, ואכן מגמה זו באה לידי ביטוי בכמות חיפושים גדולה עוד לפני ההשקה. במילים אחרות, הקהל הישראלי הנלהב רואה עצמו חלק מהכפר הגלובלי, ואינו ממתין להשקה המקומית כדי לקבל מידע על השקת המוצר בחו"ל".

לדבריו, "הקהל הישראלי משתמש במנועי החיפוש בכל שלבי מעגל הרכישה: מההתעניינות הראשונית בחיפושים כמו "ביקורת נוקיה N97", דרך סקר השוק "השוואת מחירים iPhone" ועד לשלב ההזמנה "קניית פלאפון".

חברות הסלולר, לעומת זאת, עדיין לא התאימו עצמן לדפוסי ההתנהגות של הצרכן, והן העלו קמפיין במנועי החיפוש רק כאשר העלו קמפיין בטלוויזיה, מבלי להבין שהצרכן מחפש אחר מוצרים באינטרנט בכל ימות השנה, ולא רק כאשר יש קמפיין אוף-ליין באוויר".

קורצ'ק סבור כי 013 נטוויז'ן היא דוגמה טובה למותג שעשה חיבור מוצלח בין קמפיין און-ליין ואוף-ליין, סביב ההופעה של מדונה, לה החברה נתנה חסות. "מלבד העלייה הברורה בכמות החיפושים על המילה מדונה, היתה עלייה חדה בכמות החיפושים על שם המותג, בהתאם לפעילות הטלוויזיונית, שנתמכה בפעילות נכונה במנועי החיפוש".

מימון חופשות: 55% מהישראלים חיפשו הלוואות

המחצית הראשונה של 2009 התרחשה בצל המשבר הפיננסי שפקד את העולם, והשפעות המיתון עיצבו במידה רבה את החיפושים בתחום הפיננסי. בין שאילתות החיפוש הפופולריות בישראל ובעולם, ניתן למצוא גם את המילים: מיתון, משבר וכלכלה.

אורן חפץ, ראש תחום שירותים פיננסיים בגוגל ישראל, מסביר כי "לצד החיפושים הללו נרשמו גם חיפושים בהיבט הצרכני. כך, לדוגמה, מונחים כמו מבצעים, קופונים והטבות עלו באופן חד, וזה מעיד כי הצרכנים לא רק מחפשים אינפורמציה על המשבר, אלא גם אלטרנטיבות זולות ונוחות יותר".

לדברי חפץ, מסקר שערך גוגל ישראל בפברואר, עולה כי הישראלים אמנם חיפשו אחר מילים כגון הלוואה ומימון, אך בעיקר למטרות של מימון דברי מותרות, שלא כל-כך מאפיינים תקופה משברית. "גילינו כי 55% מהישראליים חיפשו הלוואות למימון חופשה, 25% למטרות של שיפוץ הבית, ורק כ-20% עשו זאת בשביל להחזיר חוב. יש לציין כי החברות הפיננסיות בישראל זיהו את המגמה הזו והגיבו בהתאם, כך שתוצאות החיפוש הממומנות ענו לביקושים הללו", מוסיף חפץ.

המשבר שעובר על חברת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב, על רקע הקושי של החברה להחזיר חובות, בא לידי ביטוי גם בחיפושים בגוגל.

"לרוב, שאילתת חיפוש כמו איגרת חוב גוררת אחריה חיפושים נוספים כגון סוגים שונים של אג"ח ממשלתי. אולם, זה גם גרר אחריו חיפוש אחר איגרת חוב קונצרנית אחת בלבד - זו של אפריקה ישראל", אומר חפץ.

לדבריו, מילת חיפוש זו היתה פופולרית כבר בסוף 2008, מה שמעיד כי החשש לאג"ח של אפריקה ישראל כבר עלה בעבר אצל המשקיע הישראלי, "ובשבוע האחרון זה פשוט הפך לממשי עוד יותר".

מדיה חברתית: טוויטר עדיין לא מגרד את פייסבוק

קשה לסכם את המחצית הראשונה של 2009 מבלי להקדיש כמה מילים לתופעה הפופולרית שכבשה את לב הגולשים - שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר. לדברי מילר, "זו תופעה בינלאומית שלא פסחה על השוק המקומי, ולצד הגידול העולמי בהחלט נרשם גידול משמעותי בחיפושים בישראל".

ההייפ סביב טוויטר הושפע גם מאירועים עולמיים, בהם טוויטר לקח חלק מרכזי ככלי לסיקור תקשורתי בזמן אמת. כך, החיפושים אחר המילה טוויטר באיראן, לדוגמה, זינקו סביב הבחירות שהתרחשו במדינה ואשר גררו אחריהן התפרעויות אזרחיות. השיאים הללו, יש לציין, באו לביטוי בשווקים נוספים, בהם ישראל וארה"ב.

אולם, מילר סבור כי את היסטריית טוויטר יש לקחת בפרופורציה. "למרות הפופולריות הגואה של טוויטר, פייסבוק עדיין מצליח לשמור על רלוונטיות, ורמת העניין בו עדיין גבוהה בהרבה, בהשוואה לטוויטר - את זה ניתן לראות בכמות החיפושים סביב פייסבוק, שממשיכה לגדול".

תחום התיירות: הבריטים חיפשו חופשות זולות

למרות המשבר הכלכלי, היינו עדים בקיץ הזה לעלייה בכמות החיפושים שהגולש הישראלי מבצע על חופשות בחו"ל בהשוואה לקיץ שעבר, ואילו כמות החיפושים על חופשות בישראל נשארה יציבה.

לדברי אהרון די קסטרו, ראש תחום קמעונאות, תיירות ומגזר ציבורי בגוגל ישראל, "העלייה בחיפושים עבור חופשות בחו"ל מהווה הזדמנות עסקית עבור חברות המשווקות מוצרי תיירות לחו"ל ושמשכילות לעשות שימוש בכלים אינטרנטיים לפניה מדויקת לקהלי היעד שלהן".

לדבריו, אותו עיקרון תקף גם עבור חברות וארגונים שמשווקים את התיירות בישראל בעולם. "כך, לדוגמה, כמות החיפושים על שאילתת החיפוש "Flights to Tel Aviv" בארה"ב היתה הכי גדולה בקיץ האחרון, מאז שנת 2006. הפוטנציאל העסקי פה ברור - אדם שמתעניין בטיסות לתל-אביב עדיין לא החליט בוודאות לנסוע, ולכן התחרות של ישראל מול יעדי תיירות אחרים מתנהלת על מסך תוצאות החיפוש".

שפעת החזירים: התמותה בישראל הזניקה את החיפושים

תחום הבריאות הושפע בחצי השנה האחרונה מתופעה מרכזית אחת: שפעת החזירים. ההיסטריה התקשורתית סביב התפרצות המחלה לא פסחה על השוק המקומי, גם לפני שהתגלה מקרה ראשון בישראל. כך, גרף החיפושים אחר שאילתות החיפוש שפעת חזירים (באנגלית ובעברית) מציג שני שיאים בחיפושים - כאשר פרצה המחלה לראשונה במקסיקו, וכאשר התפרצה המחלה בישראל.

אייל מילר, ראש תחום טכנולוגיה ומוצרי צריכה בגוגל ישראל, סבור כי "הציבור הישראלי גילה עניין רב על המחלה, הן בהיבט של אינפורמציה רלוונטית והן בהיבט של התגוננות מהמחלה. לכן, זוהי הזדמנות מעולה עבור המפרסמים מתחום הבריאות וההיגיינה האישית, שיכולים לתת מענה לביקושים הללו, להציע למחפשים מידע וייעוץ, ולפרסם מוצרים בריאותיים נלווים שאינם קשורים ישירות לשפעת החזירים. הצרכן הישראלי מאוד קשוב היום למסרים שיווקים, והוא מחפש גם פיתרונות ולא רק מידע".

שוק העבודה: הישראלים יוצאים מהבונקר של המיתון

החיפושים בתחום שוק העבודה, שבאו לידי ביטוי בצרכנים שחיפשו אחר הצעות עבודה ובמעסיקים שהציעו משרות רלוונטיות, היו גבוהים באופן יחסי בחצי השנה האחרונה. זאת על רקע המיתון שפקד את העולם והמשק הישראלי בפרט.

לדברי אורן חפץ, ראש תחום שירותים פיננסיים בגוגל ישראל, "בסוף השנה שעברה היו פחות מפרסמים בקטגוריה הזו, אבל בחצי השנה האחרונה ניכרת עלייה בתחום זה".

אולם לגבי חיפוש עבודה, חפץ מסביר כי "אמנם היתה עלייה, אבל גרף החיפושים בחודשים האחרונים מעיד בעיקר על יציבות". מגמה זו אולי מרמזת על כך ששוק העבודה הישראלי לא נפגע באופן מהותי מהמיתון במשק, וחיפוש אחר משרות נשאר ברמה קבועה.

חפץ מדגיש כי "תופעה מעניינת שהחלה באפריל התרחשה בתחום הנדל"ן. יש קפיצה מאוד חזקה, שנעה בין 30% ל-40%, שמתיישבת עם המגמה של המשק. נדמה כי יותר ויותר אנשים מחפשים אחר דירות להשכרה או מכירה, ואנשים מתחילים לצאת מהבונקר ולחפש אחר אלטרנטיבות נדל"ניות".

מתודולוגיה

Google Insights for Search הוא שירות שהושק ב-2008, המאפשר לכל משתמש למצוא מידע על מגמות חיפוש על-פי חיתוך גיאוגרפי או קטגורי ועל ציר הזמן, כמו גם לחקור מהם החיפושים הפופולריים, ולהשוות בין חיפושים שונים וחיפושים קשורים.

לכן, מדובר בכלי יעיל גם עבור מפרסמים, שיכולים להסתייע בכלי זה במטרה להחליט מתי לצאת בקמפיין, אילו מילות חיפוש מתאימות למותג שלהם, ומה מצב המותג שלהם בהשוואה למותגים מתחרים.

המספרים שמוצגים בגרפים אינם משקפים את היקף החיפושים שנעשה בפועל, אלא מספרים שעברו נירמול, על מנת שניתן יהיה להשוות בין מדינות בהן כמות החיפושים שונה באופן מהותי.

22