מנכ"ל אתר זאפ: "קשה לי להאמין שיד2 יתקרב לרמה שלנו"

איתן זינגר טוען כי הוא לא מוטרד מכניסת יד2 לתחום השוואות המחירים: "מייסד ומנכ"ל יד2 שיכור מההישג שהיה לו בתחום הלוחות" ■ ומה בדבר הגב הכלכלי הרעוע של דפי זהב? "זאפ מייצר לעצמו מזומנים בקצב גדול מאד"

"אנחנו לא מוטרדים או חוששים שיקרה משהו שיטלטל את הפעילות שלנו. במקרה של עולם השוואות המחירים, תחרות לא יכולה לגרום לצרכן לשנות הרגלים" - כך סבור איתן זינגר, מנכ"ל אתר זאפ מקבוצת דפי זהב, שנאלץ מעתה להתחרות באתר השוואת המחירים החדש של יד2 (Kama) שהושק לפני כשבועיים.

כזכור, זאפ שלט בלמעלה מ-90% מהשוק המקומי של השוואות המחירים במשך מספר שנים. "אני לא יכול לחשוב על סיבה אחת שבגינה הצרכן יעבור לבדוק אתר אחר. מבלי להישמע ארוגנטי, המילה 'זאפ' כבר הפכה לפועל, ואנחנו נמצאים בפסגת הידע".

* ובכל זאת, מדובר בשחקן שהצליח לכבוש את שוק הלוחות, שגם הוא נשלט בעבר על-ידי מתחרה ראוי.

"יד2 ניסה גם דברים אחרים ולא כל-כך הצליח, כמו בענף בעלי המקצוע, וגם בתחום מחירוני הרכב הוא עדיין לא מצליח. אני לא מזלזל כמובן, ומדובר בשחקן ראוי ומצוין, אבל קשה לי להאמין שהוא יתקרב לרמה שלנו. אני מכיר את השוק הזה, ויש בו פן טכנולוגי אדיר, בעוד שבשוק הלוחות יש משמעות עיקרית בעיקר לאגריגציה של מקורות המידע. מבלי לפגוע, לא מדובר פה בלוח מודעות, ויהיה מאוד קשה לעקור את השורש שנטענו. אנחנו מבוצרים חזק, ואם הייתי בצד של קבוצה מתחרה - אני לא חושב שהייתי ממליץ לאף קבוצה לנסות ולקחת שוק מזאפ".

* ביד2 מאמינים כי הם יכולים להגיע לטראפיק של זאפ תוך שנה.

"נחיה ונראה עם ההצהרות. מדובר כבר בשוק שהתבגר, כך שאני לא חושב שזה אפשרי שאתרים יקפצו בשנה מ-0% נתח שוק ל-50% או יותר. שון תל (מייסד ומנכ"ל יד2, נ"פ) שיכור מההישג שהיה לו בתחום הלוחות שבו הוא כן הצליח, אבל דין שוק הלוחות הוא לא דין שוק השוואת המחירים. כך, לדוגמה, לקח לנו 10 שנים לצבור 60 אלף חוות-דעת שיש היום בזאפ, וכולן עברו סינון ובקרה על מנת לאמת שאכן מדובר בצרכנים שרכשו בפועל. ליד2 ייקח הרבה זמן להגיע לסדר גודל כזה.

"הדבר היחיד שכן מקשה על זאפ בהתמודדות מול יד2 הוא שמדובר בשחקן לא רציונלי, שכן בעולם העסקים, שחקנים משקיעים איפה שיש תשואה ועוצרים איפה שאין כבר - ויד2 לא פועלת כך. כאשר מתמודדים מול שחקן לא רציונלי זה לא אומר שלא תנצח, אבל זה כן אומר שיכולת הניבוי של הפעולות שלו היא יותר מורכבת. יד2 פועלת הרבה פעמים מתוך אגו ויהירות, ולא מתוך רציונל".

* מדוע ההתנהגות של יד2 אינה רציונלית?

"הצורך בלשפוך סכומים מאוד גבוהים על פרסום כדי לבנות את הטריטוריה שלו, כמו גם הפיזור של יד2 על אוסף של עולמות אינטרנטיים".

* זה מצחיק לשמוע את זה ממך - זו הרי בדיוק האסטרטגיה של דפי זהב.

"אנחנו קבוצת אחזקות, ואילו יד2 מנסה לגעת בכל תחום שבו יש כסף. קשה לדעתי להסביר את ההחלטות שלו בפן העסקי, וזה הדבר היחיד שקשה לי איתו".

רווח של 12 מיליון שקל בשנה

אתר זאפ הוקם ב-2000, כשותפות בין דניאל צדוק, איתמר גלילי וקיבוץ רמת-הכובש. ב-2005 רכשה קבוצת דפי זהב חלק ממניות זאפ, וב-2007 השלימה את הרכישה, והיום היא מחזיקה בו בלעדית.

זאפ נחשב לאחד העוגנים המרכזיים של הנכסים האינטרנטיים של דפי זהב, ועל-פי הערכות, האתר מרוויח כ-12 מיליון שקל בשנה, המגיעים מחנויות שמשלמות לזאפ על-פי קליקים של גולשים.

אולם, קבוצת דפי זהב נקלעה למצוקה פיננסית לפני כחצי שנה. החובות של דפי זהב מוערכים בכחצי מיליארד שקל.

כעת דפי זהב נמצאת על המדף, כאשר על-פי ההערכות, המתעניינת העיקרית היא קרן קלירמארק של רז כפרי ואילן לבנון. מתמודדות פוטנציאליות אחרות משכו את הצעתן, בשל חובות המס שיש על דפי זהב.

יד2, לעומת זאת, נהנית מגב כלכלי איתן: ב-2008 רכשה חברת טייגר הולדינגס 49% ממניות יד2, שהעניקו לאתר שווי מוערך של 80-90 מיליון שקל.

* זה קצת מפחיד להתחרות בשחקן עם גב כלכלי, כאשר היציבות הפיננסית של דפי זהב נמצאת במצב רעוע.

"אני לא נכנס לכיס של הצד השני, אבל לזאפ יש מקורות השקעה פנימיים, ודפי זהב עדיין חברה בריאה שנותנת לנו גב אדיר. אין לנו בעיה כלכלית, וזאפ מייצר מזומנים לעצמו בקצב גדול מאוד".

* אבל העובדה שכעת יש תחרות לפרת המזומנים העיקרית של דפי זהב מורידה את האטרקטיביות של רכישת החברה.

"אני לא בטוח. היה ברור שעוד שחקן ייכנס לתחום, והייתי נוכח בסבבים עם המשקיעים הפוטנציאליים, וזה היה סיכון שעלה כל הזמן. אף אחד לא חושב שמובטח לנו מונופול בתחום, ולדעתי זה רק מוכיח כי השוק גדל והתבגר. לא נראה לי שזה משהו שיפריע למכירה - המשקיעים שמו פוקוס על דברים אחרים".

כניסה לתחום הסלולר

למרות הדומיננטיות של זאפ בשוק השוואות המחירים, ביד2 מאמינים כי הסינרגיה בין לוח יד2 ואתר השוואת המחירים החדש "כמה" היא מושלמת. כך, כל צרכן שמתעניין ברכישת טלוויזיה יד שנייה יוכל בקליק אחד לקבל את המידע לגבי מחירה של טלוויזיה חדשה.

זינגר, לעומת זאת, לא בטוח שמדובר במוצרים משלימים: "ביד2 ייווכחו מהר מאוד שיש פה ניגוד אינטרסים, שכן זה יקשה עליהם להחליט למי הם נותנים יותר תועלת - לחנות שמשלמת לאתר על כל קליק של גולש, או לגולש עצמו. וכאשר אתה מבולבל ולא בטוח את מי אתה רוצה לשרת, זה יכול להיות בעייתי".

לדבריו, "מעל ל-80% מהטראפיק של יד2 הוא בתחום המכוניות המשומשות והדירות, ובמקרה הזה השוואת מחירים לא כל-כך רלוונטית. הסינרגיה היא נכונה מאוד ברמת הפילוסופיה, אבל לא בעולם של מכוניות ודירות אלא יותר בעולמות של צריכה. גם לנו היו הצעות להוסיף מוצרי יד שנייה, הן מיד2 והן מ-winwin, אולם אני לא סבור שזה נכון, ואני אוכל את הכובע אם זה יעבוד".

זינגר מונה לתפקיד מנכ"ל זאפ לפני כשנתיים, ובשנה האחרונה הוא גם מתפקד כמנכ"ל אתר המסעדות rest מקבוצת דפי זהב. לדברי זינגר, "זה נכון שלכאורה אין סינרגיה אמיתית בין שני האתרים, אבל יש סינרגיה בבק אופיס - אנחנו משתמשים באותה תשתית טכנולוגיות ובאותו ידע שיווקי. לכן, בהיבט הניהולי זה צעד נכון".

* מה עבר על זאפ בשנה האחרונה?

"חידשנו את האתר מבחינה טכנולוגית וויזואלית בהשקעה של כחצי מיליון שקל, והוספנו פיצ'רים שמסייעים לצרכן בהחלטה שלו לרכוש, כגון סקירות מוצרים מהעולם, בשיתוף-פעולה עם אתר ViewScore, ואפשרות לראות סרטון וידיאו שמשווה בין שני מוצרים, בשיתוף-פעולה עם הסטארט-אפ הישראלי SundaySky".

זינגר מספר כי זאפ גם עובדת במלוא המרץ על פעילות בתחום הסלולר, כאשר המטרה היא לאפשר לצרכן, שנמצא בחנות או בדיוטי פרי, להקליד דגם של מוצר באמצעות הודעת SMS - ולקבל בחזרה את המחיר הזול ביותר שמוצע בשוק. "זה ערך מוסף אדיר לצרכן. אנחנו רוצים שירכשו באינטרנט, אבל לא מתעלמים מהצרכנים שמעדיפים עדיין לרכוש בעולם הפיזי".

* איך עבר עליכם המיתון?

"8 החודשים הראשונים ב-2009 היו החודשים הכי טובים שהיו לנו אי-פעם, ואני סבור כי המיתון הוא הסיבה לכך. בתקופה כזו גם צרכן אמיד באופן יחסי לא יכול להרשות לעצמו שלא להשוות מחירים. זה לא אומר שהמכירות בהכרח גדלו, אבל כמות הקליקים על לינקים של חנויות שמוצגות אצלנו באתר בהחלט גדלה".

* אבל בפועל, הצרכן הישראלי עדיין ממעט לרכוש באינטרנט.

"זה תלוי בקטגוריות. בתחום החשמל והאלקטרוניקה, לדוגמה, 25% מהמכירות נעשות באינטרנט, וזה שיעור מכובד שדומה לנעשה במדינות המערביות. אולם, יש תחומים שעדיין לא עובדים בישראל, כגון נעליים, אופנה, ספרים ומוצרי ילדים".

* מה לגבי הטענה של יד2, שאתם מפרסמים באתר רק חנויות שמשלמות לכם, דבר שפוגע בהיצע שמוצג לצרכן?

"כל חנות שרוצה למכור באינטרנט בישראל נמצאת אצלנו, לא רק חנויות שמשלמות. כך, לדוגמה, יש קטגוריות אזוטריות באופן יחסי שזאפ מעוניינת שגם יופיעו באתר, ולכן אנחנו מאפשרים להן להופיע גם ללא תשלום".

* מה התוכניות שלכם לעתיד הקרוב?

"אנחנו רוצים לצאת לשווקים נוספים, ואנחנו נמצאים במגעים סופיים עם שתי מדינות - רומניה ובולגריה. מלבד זאת, בשבוע הקרוב אנחנו משיקים תחום חדש - השוואת מחירים בתחום ביטוח הרכב, ואנחנו גם מעוניינים לפתח את תחום התיירות ולאפשר השוואה אובייקטיבית בין חבילות לצרכן. גם התחום הפיננסי קורץ לנו, ואנחנו רוצים לאפשר השוואה בתחום ההלוואות והמשכנתאות".

שון תל, מייסד ומנכ"ל יד2, מסר בתגובה: "אנחנו מתכננים להגיע ל-100 אלף גולשים ביום, ואני בטוח שנעמוד ביעד זה".