מהאצטדיון לספת הטלוויזיה

זה עדיין "המשחק של העם", וכרטיס ממוצע עולה 26 דולר בלבד, אבל תוך שנה אחת רשמה ה-MLB ירידה של 5 מיליון צופים במשחקי העונה הסדירה

הנה נתון די מדהים שיכול להכניס קצת פרופורציות בהקשר של תרבות ספורט: 145 מיליון אמריקנים הגיעו לאצטדיונים לראות משחקים בשנה האחרונה. מדובר על ארבע הליגות הבכירות בארה"ב (MLB, NFL, NBA ו-NHL). הנתון הזה אומר למעשה שבכל יום נתון במהלך השנה עוזבים בממוצע 397 אלף אמריקנים את העיסוקים שלהם ומגיעים לאצטדיון לראות משחק כלשהו. זה גם אומר שהציבור האמריקני השקיע בשנה האחרונה רק ברכישת כרטיסים לאירועי ספורט סכום כולל של כ-8 מיליארד דולר. לפני הנקניקיות, הבירות, התשלום עבור חנייה, והמרצ'נדייז.

מי שאחראי לתעשייה העצומה הזאת של אוהדים היא בעיקר ליגת הבייסבול. 73,418,529 אוהדים הגיעו ב-2009 לראות את משחקי העונה הסדירה. כהשוואה, הליגה השנייה הכי מושכת קהל בעולם היא ה-NBA עם 21 מיליון צופים בעונה האחרונה. ההסבר העיקרי הוא כמובן העובדה שכדי לשמר את הבייסבול כמשחק של העם לא נגררו ב-MLB אחרי הליגות האחרות בכל הקשור למחירי הכרטיסים: מחיר כרטיס ממוצע למשחק בייסבול עומד על 26.7 דולר בלבד - הנמוך ביותר מכל הליגות. אצל חלק מהקבוצות עומד המחיר הממוצע לכרטיס על פחות מ-15 דולר למשחק.

איפה עומדת תרבות הספורט האירופית ביחס לזו האמריקנית? אם לוקחים את כמות הקהל הכוללת שהגיעה למגרשים ב-10 ליגות הכדורגל הכי מושכות קהל באירופה (כולל 5 הגדולות - גרמניה, אנגליה, ספרד, צרפת ואיטליה) בעונה האחרונה, מגיעים פחות או יותר לאותם 73 מיליון צופי בייסבול.

אצטדיון חדש? קשקוש

אלא שאותם 145 מיליון צופים לא מספרים את התמונה המדויקת למה שעובר על האוהד האמריקני. בארה"ב מתחילים לראות בחודשים האחרונים את ההשפעות של המשבר הכלכלי בהקשר הספורטיבי. התופעה עליה מדברים היא מעבר של האוהדים מהאצטדיונים אל הספות בבית לטובת צפייה במשחקים בטלוויזיה. זה התחיל עם ירידה בכמות הצופים ב-NFL, ובמקביל דיווח על כמות שיא של צופי טלוויזיה במשחקי פוטבול. גם ב-NBA יש עלייה בכמות הצופים בטלוויזיה, ורק הורדה דרסטית של מחירי הכרטיסים הביאה לשמירה על הסטטוס ביציעים.

אם ב-NFL נרשמה ירידה מובנת בכמות הצופים בעיקר בגלל היוקר של הכרטיסים (75 דולר למחיר כרטיס ממוצע - הגבוה ביותר בארה"ב), הרי שאת הנפילה בהגעה למשחק בייסבול מתקשים להבין. מנתונים שפרסמה הליגה השבוע עולה כי תוך שנה אחת רשמה ה-MLB ירידה של 5 מיליון צופים שמגיעים למשחקי העונה הסדירה (ירידה של 6.7%), וזו כבר עונה שנייה ברציפות בה רושמת הליגה ירידה. נכון לעכשיו, מבחינת ממוצע קהל במשחקים חזרה הליגה לנתונים מלפני 8 שנים.

אחת הסיבות העיקריות היא הקהל הניו-יורקי, שהראה שבניגוד למקובל לחשוב, הרי שאצטדיון חדש הוא לא סיבה מספיק טובה לבוא למשחקים. העונה, למרות המעבר של המטס והיאנקיז לאצטדיונים החדשים, הגיעו לראות את שתי הקבוצות האלו 6.87 מיליון צופים ביחד, אחרי שבעונה שעברה - שהיתה האחרונה באצטדיונים הישנים - חצו רף של 8.3 מיליון צופים.