וויין רוני...בועט...השידור נתקע

500 אלף צופים התחברו למשחק של נבחרת אנגליה בשבת ששודר בלעדית באינטרנט (בתשלום), ודיווחו על איכות ירודה ■ בסוכנות קנטארו, שהחזיקה בזכויות, חגגו הכנסה של 3 מיליון ליש"ט וניצחון קטן על ערוצי הטלוויזיה

500 אלף צופים. זו הכמות שצפתה ברחבי אנגליה במשחק של הנבחרת האנגלית מול אוקראינה בשבת (0-1 לאוקראינה). הפלטפורמה? אינטרנט. איכות השידור? נו, מילא. הרווח? גדול.

כזכור, בשבוע שעבר נודע כי קנטארו, סוכנות הכדורגל השוויצרית שהחזיקה בזכויות השידור של המשחק במוקדמות מונדיאל 2010, לא הצליחה למכור את הזכויות עליהן דרשה 1.5 מיליון ליש"ט לתחנות הטלוויזיה בממלכה. ובפעם הראשונה בהיסטוריה, משחק של הנבחרת האנגלית שודר בלעדית באינטרנט בשיטת Stream. ועוד בפיי-פר-ויו: עלות הצפייה בשידור נעה בין 4.99 ליש"ט ל-11.99 ליש"ט.

מלבד חצי מיליון צופים שראו את המשחק על הלפטופים, היו גם "מיוחסים" שזכו לצפות בשידור ב-12 בתי קולנוע ברחבי אנגליה ולהפוך את המקום לדבר שהכי קרוב ליציע של מגרש כדורגל. קנטארו הכניסה מהתחברות של אנשים שצפו במשחק כ-3 מיליון ליש"ט. אבל זה לא היה רק הרווח - קנטארו הראתה שלמרות לחץ עצום מצד הציבור, היא הצליחה לשמור על הערך של הזכויות ולא לתת תקדים של מכירת משחק בינלאומי במחיר נמוך.

הרגולטור חסר יכולת

מלבד אוהדי הכדורגל, יש עוד גורמים שלא מרוצים מהמהלך החדש. קודם כל, ההתאחדות האנגלית, שהצהירה כי היתה מעדיפה לחשוף את המשחק לכמה שיותר אנשים, אך לא יכלה לעשות כלום בנידון מאחר שהזכויות היו בידי קנטארו והתאחדות הכדורגל האוקראינית. באנגליה מעריכים כי הפסידו מעל 90% מהצופים הפוטנציאליים. על פי ההערכות, שידור המשחק ברשת ITV היה מביא כ-7 מיליון צופים לראות את המשחק, בעוד שבערוץ פרימיום דוגמת Sky היו צופים במשחק כ-3 מיליון אנשים באנגליה. האירוע גם הוכיח שכוחו של הרגולטור האנגלי חסר יכולת מול כוחות השוק, ברגע שהמשחק מגיע לידיים זרות.

ומה לגבי האיכות? תוכניות הרדיו בשבת הוצפו באנשים שהתלוננו על נפילות, תקיעות והחשכות למיניהן בשידור האינטרנטי. בקנטארו טוענים מנגד שבסקר שערכו למתחברים לאחר המשחק, 9 מתוך 10 חשבו כי איכות התמונה היתה "מספקת או יותר ממספקת".

השורה התחתונה: שוק תקשורת הספורט באנגליה קיבל שחקן חדש שיסתער על ההזדמנות הבאה שתהיה לו.