יאיר לפיד לעיתונאי השבדי דונלד בוסטרום: "אתה אנטישמי, אתה פשוט לא יודע שאתה אנטישמי"

(עדכון) - לפיד התעמת בכנס דימונה לתקשורת עם בוסטרום, העיתונאי השבדי שפירסם מאמר על סחר של צה"ל באיברי פלסטינים ■ לפיד: "פירסמת שקרים שהם תעמולה של החמאס" ■ בוסטרום: "כתבתי כתבה נורמלית של כתב נורמלי. אם הייתם שם והייתם רואים מה שראיתי - הייתם עושים אותו דבר"

"יאיר, אבא שלך היה מתבייש! הוא היה ניצול שואה", צעק מישהו מהקהל לעבר יאיר לפיד הבוקר (ב') בכנס דימונה לתקשורת. הרוחות בכנס סערו כשלפיד ראיין את העיתונאי השבדי דונלד בוסטרום, שפרסם לא מכבר מאמר שקרי על כך שחיילי צה"ל סוחרים באיברי פלסטינים.

לפיד, כמובן, לא ויתר. "בוסטרום זוכה לחיבוקים ומחיאות כפיים בביקורים שלו במדינות ערב", הוא אמר לקהל, שהיה מלא פעילי ליכוד שאחזו בשלטי מחאה, צעקו ושרקו שריקות בוז. "אני יודע שיש פה בקהל הרבה אנשים כועסים, ובצדק. אז אל תהיו חלשים, בואו לא ניתן תענוג לשונאי ישראל", אמר.

כמה רגעים קודם לכן, מאיר כהן, ראש עיריית דימונה, אמר בנאום הפתיחה שלו לבאי כנס דימונה לתקשורת: "אני, כמפיק הכנס וכראש העיר, מאמין שאנחנו חייבים להתעסק גם עם סוגיות שכואבות לנו. זו פעם ראשונה שהסוגיה הזו תלובן על-ידי התקשורת הישראלית. אם אנחנו רוצים להגיד לבחור הזה מה שיש לנו להגיד, אז אנחנו אומרים את זה אצלנו בבית, מתוך חוזק. אי-אפשר לנהל הסברה עם חרמות, עם ברוגז, בפני כל העולם, אי-אפשר לנהל ככה הסברה לצבא הכי מוסרי בעולם".

ואולם, הדברים הרציונליים הללו לא הרגיעו את האווירה כשהראיון החל. לפיד פנה לקהל ואמר: "תצעקו - וכל העולם נורא ישמח שאנחנו מתנהגים כמו ברברים. מדינות חזקות שיודעות שהן צודקות, יכולות להרשות לעצמן להיות מנומקות. אז בואו נהיה חזקים. האיש הזה לא צריך אותנו, אבל מדינת ישראל צריכה הסברה. יש פה את כל תחנות השידור בעולם, מ-CNN ומטה. אל תתנו לכל העולם לראות שאנחנו ברברים שצורחים".

כשהחלו לשוחח אודות המאמר השערורייתי, אמר בוסטרום: "הכתבה שכתבתי היא כתבה נורמלית של כתב נורמלי. אם הייתם שם והייתם רואים מה שראיתי ומקבלים מסמכים ותמונות - הייתם עושים אותו דבר. אני מבטיח לכם ששום דבר אינו שמועה, הכל מתבסס על עובדות שמשפחות רבות ספרו לי".

לפיד: "מה אתה אומר, שכל מה שמסביב הוא אמת? אבל אין לך את הסיפור. אין לך את הליבה שלו".

בוסטרום: "סחר באיברים זו בעיה גלובלית בהרבה מדינות - בפיליפינים, בהודו, במזרח וגם בישראל. אנחנו יודעים את זה. אנחנו יודעים שפרופ' יהודה היס סוחר באיברים. קראנו את העיתונים בישראל, וצריך לחקור את מה שהמשפחות הפלסטיניות טוענות. במאמר היתה מסקנה אחת - להמשיך ולחקור את התלונות של המשפחות".

לפיד, בכעס: "ראית איבר אחד שחיילי צה"ל לקחו מגופה של פלסטיני?"

בוסטרום: "הייתי בעזה והסתובבתי..."

לפיד: "קיבלת את זה מהתעמולה של החמאס?"

בוסטרום: "קיבלתי רשימה של פלסטינים הרוגים. הייתי שם שבוע שלם ושמעתי מהרבה אנשים את אותן האשמות על איברים שנגנבו, וצריך לחקור את ההאשמות האלה".

לפיד: "אתה מדבר ערבית?"

בוסטרום: "מעט מאוד".

לפיד: "הם (החמאס) שולטים בתהליך. הם אלה שהובילו אותך. הרי אתה לא יכול להסתובב באזור הזה לבדך".

בוסטרום: "מה קורה לך, יש לי רשימה של משפחות. ביליתי לילה שלם אצל משפחה שספרה לי את הסיפור המלא, וזה מה שסיפרתי במאמר. מדובר פה בחיי אדם. אז אפשר לעשות כתבה. הייתי 42 פעמים בישראל ב-24 שנים האחרונות, והסתובבתי עם המכונית בפעם האחרונה שהייתי כמה שבועות, ובלי זה אי-אפשר לעשות כתבה - אחרת זה סובייקטיבי, זה בגדר דעה".

בשלב זה בחר לפיד לעמת את בוסטרום עם העובדה שפרט לשיחות עם המשפחות, אין לו בידיים עובדה ממשית. הוא נסיה לגרום לו להודות שאולי חלק מהמשפחות שיקרו לו, ואולי גם החמאס שיקר.

לפיד: "בעצם פרסמת אמת ושקר בכתבה אחת?"

בוסטרום: "הם שיקרו בתעמולה שלהם, ולשקר זה הנשק של החלש. מצד שני מולם עומדת מדינה דמוקרטית, שהיא מאוד זהירה במסירת האמת. אני אומר שהאמת והשקר הם באותו מקום, ואם מישהו משקר לי - אני חייב לחקור. ועיתונאים חוקרים הכל".

לפיד: "בוא נשים ביחד את העובדות. אתה טוען, בלי הוכחה אחת, כי לישראל יש גופות של פלסטינים שנעלמו, שאנחנו הרגנו, ביתרנו ומכרנו איברים. זה רעיון מפלצתי. אתה מבין למה אנשים כועסים עלייך?"

בוסטרום: "כן, אני מבין. אבל כשכולם משקרים לך.... "

לפיד: "ישראל לא שיקרה לך".

בוסטרום: "אחרי 24 שנים באזור, שמעתי הרבה שקרים ושמועות. קשה לעיתונאים לדעת מה נכון ומה לא. אני לא יודע מה נכון ומה לא. אני אומר - זה נשמע רציני. צריך לקחת את זה ברצינות. זה לא רק משפחה אחת שאמרה, זה כמה משפחות. הרבה משפחות".

לפיד: "בחמאס אומרים להם להגיד את זה. המשפחות האלה מתואמות".

בוסטרום: "זו הסיבה שאמרתי שזו לא עובדה, זה מה שהמשפחות של הפלסטינים אמרו. זו עבודה עיתונאית נורמלית, וחיילים ישראלים אמרו לי שזה שקר. אבל שני הצדדים אומרים מה שהם רוצים. זו כתבה נורמלית בנושא סחר באיברים".

לפיד: "אדוני, זו לא כתבה נורמלית".

בוסטרום: "אני משווה את המצב למה שקורה בסין. צריך לספר את הסיפור. בכתבה שלי יש יותר עובדות ותגובות מכתבות אחרות. לאמהות יש זכות לדעת מה קרה לילדים שלהן".

לפיד: "זה לא רציני. זה אבסורד. אם הייתי אומר לך שאמרו לי שממשלת שבדיה מעורבת במערכת של פדופילים? אני אומר לך שהסיפור הזה שאתה מספר תואם על-ידי החמאס. אפילו עיתונים שבדים אמרו שהכתבה שלך לא ראויה ומאוד לא אחראית. אמרו שזו עיתונות גרועה".

בוסטרום: "אמרו עליי שאמרתי שחיילי צה"ל הביאו את הילדים לאבו-כביר, שזה כשקר. אם אתם חושבים שזה מה שאמרתי, אז אני מבין שזה מעצבן אתכם".

לפיד: "אשאל אותך שאלה מקצועית: האם בדקת תאריכים, התאמת שעות, ימים, למה שכתבת?"

בוסטורום: "ניסינו להוכיח, ובאותו זמן למצוא מסמכים. שאלתי את המשפחות. בצה"ל אמרו להם שהחומר היה חסוי".

לפיד: "תן לי שם אחד של פלסטיני שעשו לו את זה. שם אחד".

בוסטרום: "יש לי מקור..."

לפיד: "ציטטת מעיתונאים אחרים?"

בוסטרום: "אתה מעוות הכל. אתה צריך להיות יותר רגוע. השאלה שצריכה להישאל היא למה לא לחקור את ההאשמות של הפלסטינים".

לפיד: "אני אומר לך, אדוני, שאתה אנטישמי. אתה פשוט לא יודע שאתה אנטישמי".

החגיגה נמשכה מאוחר יותר גם מחוץ לאולם בו התראיין בוסטרום. שלטי מחאה נגד העיתונאי השבדי התנוססו באולם כדגלי ישראל ביום העצמאות. השלט "דימונה אומרת לא לאנטישמיות" היה העדין שבהם.

מאות מתושבי דימונה, ילדים ומבוגרים כאחד, חלקם פעילי ליכוד, ליוו את פתיחת האירוע בקריאות גנאי, בשירי ציונות ובצעקות מחוץ לאולם שבו התקיים כנס דימונה לתקשורת, אליו הוזמן העיתונאי השבדי, בעקבות כתבה שערורייתית שכתב בחודש אוגוסט האחרון אודות סחר באיברי פלסטינים על-ידי חיילי צה"ל, שהסעירה את מדינת ישראל ואת העולם כולו.

שעה ארוכה אחרי הראיון, הסתגר העיתונאי השבדי באחד החדרים במבנה כשהוא כעוס. לסובבים אותו אמר כי יאיר לפיד ומארגני הכנס "השפילו אותו ועשו לו רצח אופי מקצועי".