הסלולריים החכמים יורדים אל העם - ומחיריהם יורדים בהתמדה

מחירי הסמארטפונים, טלפונים סלולריים משוכללים עם יכולות מחשוב, כבר לא שערורייתיים אך עדיין גבוהים ■ גל של חברות רעבות שרוצות לחקות את הצלחת ה-iPhone צפוי לשטוף את השוק, ומי שירוויח הוא הצרכן

כשאפל החלה לשווק את ה-iPhone בשנת 2007, נאלצו הצרכנים שחשקו במכשיר להיפרד מלא פחות מ-599 דולר. גם כיום, שנתיים לאחר מכן, המחיר של ה-iPhone הזול ביותר מדגם G3, שמצויד בזיכרון של 8 ג'יגה-בייט, הוא רחוק מלהיות שווה לכל נפש, ועומד על 99 דולר. זה אולי כבר לא נשמע מחיר שערורייתי, אבל לשם השוואה, הטלפון הסלולרי היחיד שיקר ממנו הוא הבלקברי של חברת RIM.

עם זאת, הטלפונים הסלולריים החכמים (Smartphones), טלפונים משוכללים עם יכולות מחשוביות, הם תחום מוביל בתעשייה, שגרף המכירות שלו המשיך לעלות גם כאשר המיתון הכה במלוא עוזו.

בחודשים הקרובים, גל חדש של טלפונים חכמים מתוצרת מגוון חברות עומד להציף את השוק ולשנות את כללי המשחק וכן את המחירים. החברות החדשות והרעבות שיצטרפו אל השוק עתידות למחוק את פער המחירים בין הטלפונים הסלולריים החכמים לאלה מהדור הישן.

גם ספקיות הסלולר, לא רק היצרניות, שמו להן למטרה להוריד את המחירים של הטלפונים הסלולריים החכמים. עד עתה הן הציעו לסבסד את מחירם עבור הלקוח, אך לאחרונה הולכים וגוברים הקולות הדורשים מהן להציע חבילות שירות נטולות התחייבויות דרקוניות בתמורה לסבסוד.

מגמה זו הובילה אותן להפעיל לחץ על יצרניות הטלפונים הסלולריים, במטרה להוריד מחירים. הצד הנוסף של המשולש הוא הלקוחות - מעבר שלהם לטלפונם סלולריים חכמים יעניק לספקיות הסלולר מקור הכנסה נוסף, כתוצאה מהמגוון הרחב של שירותים בתשלום המוצעים באמצעות המכשירים הללו.

כולן רוצות כמו אפל

אנשול גופטה, אנליסט בחברת המחקר גרטנר, מעריך כי היקף המכירות של טלפונים סלולריים ותיקים יותר, רגילים, יירד בשנה הקרובה ב-4%, בעוד היקף המכירות של הטלפונים החכמים יזנק ביותר מ-20%. ב-2010, מעריך גופטה, הגידול בהיצע הטלפונים החכמים הזולים יותר עשוי לדחוף את הגידול במכירות ב-43%, כאשר יימכרו 250 מיליון מכשירים לעומת 175 מיליון מכשירים השנה.

בשוק הסלולרי התחרותי נמצאות חברות המוכרות מתחומים אחרים, שמנסות להשיג בו דריסת-רגל - בדומה למהלך של אפל. כך, יצרניות המחשבים דל ו-Acer הודיעו על תוכניות לשיווק טלפונים חכמים מתוצרתן.

Acer אף מגלה שאיפות מרחיקות לכת ושמה לה למטרה להפוך לאחת מ-5 יצרניות הסלולר המובילות בתוך פרק זמן של 5 שנים, לא פחות. את הטלפונים מתוצרתה היא רוצה למכור במחיר מסובסד של 40-50 דולר.

בשנים האחרונות הצליחו יצרניות הסלולר הוותיקות להוזיל את עלות הייצור של הטלפונים, הודות לרכיבים מתוחכמים וזולים יותר שנעשו בני-השגה.

גופטה מציין כי דרך נוספת להוזיל את עלויות הייצור עשויה להיות אימוץ של מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל, הזמינה לשימוש בחינם עבור יצרניות הטלפונים. כך, דל כבר הכריזה כי הטלפון הסלולרי החכם הראשון מתוצרתה ישתמש בפלטפורמת האנדרואיד - וכמוה גם יצרנית המכשירים הוותיקה מוטורולה, שהציגה לראשונה טלפון סלולרי המבוסס על המערכת.

המרווחים נשחקים

השלכה נוספת של ירידת המחירים הצפויה של הטלפונים החכמים היא צניחה ברווח התפעולי של יצרניות המכשירים - משיעור של 15%-20% לשיעור מוערך של 10% בלבד.

במקביל לחדירה של חברות חדשות לתחום הסלולר, גם היצרניות הוותיקות מנסות ליישר קו עם המגמות בשוק. החברות הקוריאניות סמסונג ו-LG כבר משווקות טלפונים משוכללים עם מסך מגע ויישומים נוספים, שלפחות למראית-עין נראים כמו הסמטארטפונים.

תחרות נוספת צפויה למכשירים הסלולריים החכמים מצד מחשבי הנטבוק, שכוחם עולה, וקוראי הספרים האלקטרוניים, שצוברים פופולריות בעת האחרונה.