גייתנר: "הכלכלה זקוקה לגיבוי של תוכניות התמריצים; לא למיסוי"

"מדיניות הממשלות צריכה להוות גשר לצמיחה שיוביל המגזר הפרטי. אנחנו נמצאים כעת ממש במרכזו של הגשר הזה" ■ שר האוצר האמריקני אמר את הדברים בוועידה של שרי האוצר והנגידים ממדינות ה-G20

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, הדגיש אתמול (שבת) את הנחיצות של חבילות התמריצים עד שההתאוששות הכלכלית תתבסס, והתנגד לרעיון לפיו הטלת מסים על עסקאות פיננסיות היא דרך יעילה להפחית את נטילת הסיכונים של הבנקים.

גייתנר, שנאם בסיום ועידה בת יומיים של שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות ה-G20, אמר שיש הסכמה רחבה לכך ש"הצמיחה עודנה במרכז המדיניות שלנו בכל הכלכלות". לדבריו, האבטלה הגבוהה בארה"ב - שהגיעה באוקטובר לשיא של 10.2% מכוח העבודה האזרחי (מדובר בנתון הגבוה ביותר זה 26 וחצי שנים) - מבהירה שמדובר ב"סביבה כלכלית קשה ביותר", שתיקונה ידרוש תקופת צמיחה ממושכת.

רעיון לא יעיל

גייתנר הביע זלזול ברעיון לפיו המס על עסקאות פיננסיות יפחית מהלכים מסוכנים, וציין כי ממשל אובמה מוביל כבר עתה מהלך לשינוי הפיקוח על השווקים הפיננסים בקונגרס, וכי הדבר יבטיח שבעתיד ישלמו הבנקים על כישלונותיהם מכיסם.

"מס יומי על עסקאות זה משהו שאנחנו לא מוכנים לתמוך בו", אמר גייתנר בראיון לרשת סקיי ניוז. במסיבת העיתונאים שחתמה את הוועידה, נשאל גייתנר שוב ושוב מדוע הוא מתנגד למיסוי הבנקים, והוא ציין כי הוא מפקפק ביעילות הרעיון. "הרעיון מסתובב זה זמן רב. ובכנות, אני חושב שהדעות לגביו מעורבות", הוא ציין כי לדעתו אין תמיכה ציבורית נרחבת לחקיקה כזו בארה"ב.

העתיד מעורפל

המסר העיקרי של גייתנר היה שעתיד ההתאוששות עודנו לוט בערפל וכי מוקדם מדי לדון כעת בעיתוי הנכון לנסיגה מהמדיניות המרחיבה ובביטול חבילות התמריצים המוניטריות והפיסקליות העצומות שמספקות ממשלות בכל רחבי העולם.

לדברי גייתנר, "מדיניות הממשלות צריכה להוות גשר לצמיחה שיוביל המגזר הפרטי. אנחנו נמצאים כעת ממש במרכזו של הגשר הזה". הוא הוסיף כי "אם נעצור את התהליך באופן פתאומי מדי, נחליש את הכלכלה ואת המערכת הפיננסית. האבטלה תעלה, עסקים נוספים יפשטו את הרגל, הגירעונות התקציביים יצמחו והמשבר רק יעמיק". הוא סיכם את טענותיו באומרו כי "מוקדם מדי לסמוך על ההתאוששות".