היטל הביטוח על הבנקים צובר תאוצה: קרן המטבע תומכת ברעיון

מדובר במס שיוטל על המערכת הפיננסית וישמש למימון סיוע חירום למוסדות שיזדקקו לכך בעתיד ■ שטראוס-קאהן: ה-IMF אינה מבקשת לאכוף היטל כוללני על עסקאות פיננסיות

קרן המטבע הבינלאומית שוקלת לגבות מבנקים דמי ביטוח שישמשו למימון של סיוע חירום עתידי אם המערכת הבנקאית תזדקק לסיוע כזה. כך אמר השבוע (א') מנהל הקרן, דומיניק שטראוס קאהן.

הוא הוסיף שהיטל כזה יעלה בקנה אחד עם הצעתו של ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, שקרא בסופ"ש לממשלות בעולם לשקול היטל על הבנקים.

שטראוס-קאהן אמר שהקרן אינה מבקשת לאכוף היטל כוללני על עסקאות פיננסיות - מה שנקרא מס טובין, שנמנה עם דרכי הפעולה שהציע בראון.

שגם הבנקים יתרמו

דבריו של בראון בפגישת ה-G20 בסקוטלנד שלשום משקפים שינוי בעמדת בריטניה, שעד כה נמנעה מתמיכה בהיטל כוללני על בנקים, בגלל מעמדה של לונדון כמרכז פיננסי עולמי. לנוכח הביקורת הציבורית על סיוע החירום בשווי מיליארדי ליש"ט שהעניקה ממשלת בריטניה לבנקים, אמר בראון שהגיע הזמן שהבנקים יתרמו גם הם משהו לחברה.

לדברי בראון, "יש הצעות לדמי ביטוח שישקפו סיכון מערכתי, או קרן שתטפל במכירה של נכסי המוסד הפיננסי כדי לפרוע את חובותיו במקרה של קריסה, או הסדרי הון למקרים בלתי צפויים, או היטל כוללני על עסקאות".

שטראוס-קאהן אמר אתמול שהוא אינו מפרש הצעות אלה כסתימת הגולל על הצעות ההיטלים שבוחנת קרן המטבע. לקרן יש תפקיד מפתח בדיון על ההיטל, מכיוון שמנהיגי ה-G20, שנפגשו בפיטסבורג בספטמבר, ביקשו ממנה להשתתף בביצוע הרפורמה בכלכלה ובמערכת הפיננסית העולמים.

בשבוע שעבר התנגד שר האוצר האמריקני, טים גייתנר, למס על הבנקים. לדברי סטראוס-קהאן, "מה שגייתנר אמר היה: 'אנחנו לא תמוכים בהיטל על בסיס יומיומי'. אבל הוא לא סתם את הגולל על היטל על המגזר הפיננסי למימון הסיכונים שהוא יוצר, אבל לא בצורה יומיומית".

פעולה בשתי חזיתות

סטראוס-קאהן אמר שרשויות הפיקוח והממשלות פועלים כעת בשתי חזיתות: הידוק הפיקוח על הבנקים במטרה למנוע משברים עתידיים, והיטל למימון סיוע חירום עתידי במידת הצורך, כדי להגביל את עלותו של סיוע כזה למשלמי המסים.

רשויות הפיקוח מגבשות תקנות מחמירות יותר לבנקים. לטענת סטראוס-קהאן, אם התקנות החדשות יהיו מחמירות דיין, ויכובדו במידה הראויה, יפחת הצורך בהיטל, אבל אם הממשלות לא ייאכפו תקנות מחמירות יותר, ישמש ההיטל כחלופה: "זה יהיה או זה או זה".