הדולר בשפל: ה-G20 לא הגיעו להסכמות על צעדים לחיזוקו

הערב צונח הדולר בכ-1% כנגד סל המטבעות לשפל של 15 חודשים ■ הכלכלות המתפתחות מתקשות להתמודד עם הזרם הגובר של הון זר הגורם לייסוף של המטבעות שלהן

הלחץ על הדולר מצדם של מטבעות השווקים המתעוררים והאירו מתחזק, לאחר ששרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של הכלכלות המובילות בעולם לא הצליחו להסכים על צעדים קונקרטיים לשיקום האיזון בזרימות ההון בעולם. שערו של המטבע האמריקני נופל בכ-1% כנגד סל המטבעות המובילים ונסחר ברמת שפל של 15 חודשים. האירו מתחזק כנגדו לרמה של 1.5 דולר לאירו.

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של מדינות ה-G20, שהתכנסו בסקוטלנד בסוף השבוע, הכריזו על גיבוש "מסגרת לדיון", אך ההודעה שהתפרסמה עם תום פגישתם התייחסה רק באופן כללי לשיקום האיזון בין הכלכלות, וייתכן שפירושו של דבר הוא שהם לא הגיעו להסכמה על מדיניות ספציפית.

הזרימה תימשך

היעדר ההחלטה צפוי לתרום להמשך הזרימה של השקעות למדינות מתפתחות, מהלך שיתרום לעליות נוספות במטבעות שלהם על חשבון המטבע האמריקני. במקביל, ייתכן שבנקים מרכזיים שיתערבו בשוק במטרה להאט את ייסוף המטבע ימשיכו להשקיע באירו את מרבית הכספים שמגיעים אליהם, ושעקב כך יתחזק גם האירו.

הסיבה העיקרית לאי-ההסכמה במפגש היא חוסר רצונה של סין לאפשר את התחזקות היואן, ששער החליפין שלו נתון לפיקוח הדוק, ושנשמר ללא שינוי מול הדולר מאז אמצע 2008. מצב זה עודד השקעות נוספות במטבעות של השווקים המתעוררים, שבניגוד ליואן נסחרים באופן חופשי, כמו הריאל הברזילאי, שנסק ביותר מ-30% מתחילת השנה.

בניסיון להאט את ייסוף הריאל, הטילה בחודש שעבר ממשלת ברזיל מס של 2% על השקעות זרות בניירות ערך נושאי הכנסה קבועה ובמניות. בשבוע שעבר אמרו פקידים ברזילאים כי ידונו בבעיה בפגישת ה-G20, אך ההודעה שיצאה לאחר הפגישה לא כללה שום התייחסות לסוגיה.

שסין תטפל בבעיה

יוסף בוטרוס גאלי, יו"ר ועדת ההיגוי של קרן המטבע, הוועדה המוניטרית והפיננסית הבינלאומית, אמר שהמס שהטילה ברזיל אינו צפוי להיות יעיל. "אנחנו לא צריכים להתקבע על נושא המטבעות".

פקידים מכמה מדינות, כולל ברזיל, יפן ואינדונזיה, קראו לסין להגביר את הגמישות בשער החליפין של היואן. אך ה-G20 כארגון לא הפעיל לחץ על סין בסוגיה הרגישה. שר האוצר של בריטניה, אליסטר דרלינג, אמר לכתבים: "לא דנו במטבע הסיני. לדעתי מדובר במשהו שבו צריכה לטפל סין ולא אנחנו".