GFK: הישראלים אוהבים מחשבים קטנים וטלוויזיות גדולות

מנתוני חברת GFK שנחשפו בכנס "2009 ברומטר" עולה כי הישראלים הם מהמובילים בעולם בקניית מחשבי נטבוק, חובבי מוצרי חשמל מקוונים ואוהבים את ה-LCD שלהם גדול

ישראל היא אחת המדינות המתקדמות ביותר במכירת מוצרי חשמל באינטרנט - כך עולה מנתוני חברת GfK, שנחשפו בכנס "2009 ברומטר". GfK היא חברת מחקרי שוק בינלאומית, הרביעית בגודלה בעולם, המציעה מגוון מקיף של שירותי מידע וייעוץ ב-3 הסקטורים של מחקרי שוק ייעודיים: קמעונאות, טכנולוגיה ותקשורת.

ישראל ממוקמת בין מדינות מערב אירופה, עם ממוצע מכירות באינטרנט של 11% בערך כספי, קרוב לצרפת ושוויץ (עם נתונים דומים) וגבוה יותר מאיטליה (6%), בלגיה (3%) וספרד (רק 2%).

צמיחת האינטרנט בישראל דומה לשיעורי הצמיחה במערב אירופה בשנים 2006-2009. המוצרים הפופולריים ביותר ברכישה ברשת הם מחשבים, מכשירי ניווט, מצלמות דיגיטליות, מצלמות וידיאו, נגנים וטלוויזיות. מוצרים הנתפסים יותר כמותרות ומוגדרים Nice To have, הכוללים מייבשי כביסה, מדיחי כלים וקולטי אדים, נמכרים באינטרנט יותר מאשר מוצרי חשמל בסיסיים כגון מקררים, מקפיאים, תנורים ומכונות כביסה.

חנות פרטית או רשת?

בתחום המוצרים הלבנים (מקררים, תנורים, מכונות כביסה) נתח השוק של החנויות הפרטיות הוא הגדול ביותר ועומד על 49%, לעומת 43% של רשתות החשמל (ביחידות); עם זאת, בשנת 2009 התחזקו מכירות רשתות החשמל במוצרים הלבנים, בעיקר על חשבון חנויות פרטיות. כשמדובר במוצרי אלקטרוניקה, לעומת זאת, עומד נתח השוק של רשתות החשמל ב-2009 על 50% ביחידות ו-52% בערך כספי, לעומת החנויות הפרטיות שמהוות 38% מהמכירות.

מחשבים ניידים: הנטבוקים שולטים

אחוז מכירות מחשבי ה-netbook בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כש-28% מסך המחשבים הניידים שנמכרו ב-2009 היו מחשבי נטבוק, לעומת 21% במערב אירופה. רשתות החשמל מובילות את המגמה, עם 50% מחשבי נטבוק מסך מכירות המחשבים הניידים.

שוק המחשבים הניידים צמח ב-2009 למרות המשבר הכלכלי. מכירות המחשבים הניידים עלו ב-66% לעומת 2008 (ינואר-ספטמבר), כשרוב הגידול נובע מהעלייה במכירות נטבוקים, בלעדיהם עומדת הצמיחה בשוק המחשבים הניידים על 23% בלבד.

התחרות הביאה לירידה במחירים בין 2008 ל-2009, כשהמחיר הממוצע של מחשבים נישאים (לא נטבוק) ירד ב-12% ל-3,805 שקל בספטמבר 2009; בעוד שהמחיר הממוצע של הנטבוקים ירד מינואר ב-2% בלבד, למחיר של 1,947 שקל בספטמבר 2009.

מסכי טלוויזיה: הולכים על גדול

ישראל היא מהמובילות בעולם בכל הנוגע לגודל המסכים: מסכי טלוויזיה LCD מעל 33 אינץ' מהווים 42% מהמכירות בישראל ביחידות (60% בערך כספי), לעומת גרמניה (36%) ואיטליה (18%). 32 אינץ' הוא הגודל המוביל בארץ ובאירופה ב-2009, וכמעט כל מסך שני הנמכר בארץ הוא בגודל זה.

מסכי מחשב: 22 אינץ'

כמו בטלוויזיות שטוחות, כך גם במסכי מחשב - הישראלי אוהב גדול יותר: 64% מהיחידות שנמכרו בספטמבר 2009 הם 22 אינץ' ומעלה. במדינות המתקדמות ביותר של מערב אירופה המצב הוא ההפוך - החלק העיקרי מסך המכירות (יותר מ 60%) הוא מתחת ל-22 אינץ'.

בספטמבר המחיר ממוצע של הגודל הפופולרי - 22 אינץ' - הוא 973 שקל. הגודל המועדף אחריו הוא 19 אינץ', במחיר ממוצע של 709 שקל.

מוצרים לבנים: הרבה מקררים

ההוצאה הממוצעת על מוצרים לבנים בישראל היא מהגבוהות בעולם, דומה להוצאות בצפון אמריקה. הסיבה העיקרית היא צריכת המקררים הגבוהה בארץ: בעוד שבעולם ב-2008 היוו מקררים 33% משוק המוצרים הלבנים בערך כספי, ובאירופה 25% -ישראל חלקם היחסי עמד על 40%.

במונחים של מכירות (ביחידות) בישראל, ניתן לראות התחלה של יציאה מהמשבר כבר ממאי 2009. ביולי-אוגוסט כבר נמצא גידול של 7% בכלל שוק מוצרי החשמל הלבנים.