ניצני פסימיות? ארה"ב מבקשת להאריך תוכנית החילוץ בשנה

על אף שעד כה לא התקבלה כל החלטה רשמית, ראשי האוצר חוששים להניח לתוכנית לפקוע בסוף השנה, ומנסים לשכך את הביקורת והחששות לגבי העתיד של TARP, ששימשה עד כה להזרמת סיוע חירום למגוון רחב של חברות

ממשל אובמה נוטה להאריך את תוכנית החילוץ למוסדות פיננסיים ,TARP, גם לשנה הבאה, כדי שחלק מהכסף שהוקצב לתוכנית במקור, 700 מיליארד דולר, יוכל לשמש להתערבויות חירום נוספות במקרה הצורך.

על אף שעד כה לא התקבלה כל החלטה רשמית, ראשי האוצר האמריקני חוששים להניח לתוכנית לפקוע בסוף השנה, ומנסים לשכך את הביקורת והחששות לגבי העתיד של TARP, ששימשה עד כה להזרמת סיוע חירום למגוון רחב של חברות, מסיטיגרופ עד ג'נרל מוטורס.

המערכת הפיננסית התייצבה מאז ש-TARP יצאה לדרך בשנה שעברה, ובנקים כמו גולדמן זאקס וג'יי פי מורגן צ'ייס כבר החזירו לממשל את ההלוואות שקיבלו ממנו במסגרתה. אך הממשל צפוי להאריך את יכולתו להזרים כספים במסגרת TARP עד לאוקטובר 2010, ללא צורך לפנות לאישור הקונגרס, במקרה שיתרחש אירוע פיננסי חריג שיחייב הזרמת כספים ממשלתית.

אם הממשל יניח לתוקף תוכנית TARP לפקוע בסוף השנה, ולאחר מכן הוא יצטרך לחדש אותה, יהיה עליו לבקש שוב את אישור הקונגרס, שעלול להיות עוין יותר. אפילו הארכת התוכנית כפי שהיא צפויה להיתקל בביקורת. "אני מתנגד לכך, ללא ספק", הגיב אתמול ג'ב הנסרלינג, רפובליקני שמכהן בוועדת השירותים הפיננסיים בבית הנבחרים ובתת הוועדה שמפקחת על ניצול כספי TARP.

בניסיון להתגבר על הביקורת בשתי המפלגות, הממשל מדגיש כעת שהוא צופה להשתמש בהרבה פחות כספים מכפי שהוא מורשה להוציא. בשבוע שעבר פרסם האוצר שמהתוכנית הוצאו עד כה 366.4 מיליארד דולר מתוך 700 מיליארד דולר, וסך ההתחייבויות שלה מסתכם ב-472.5 מיליארד דולר. לכך תהיה השפעה חיובית על הגירעון התקציבי של הממשל.

אך הרפובליקנים וגם כמה דמוקרטים טוענים שהריסון הפיסקלי של התוכנית אינו מספיק, בעוד שמחוקקים ליברליים יותר קוראים להפניית הסיוע של המדינה לתמיכה בעסקים קטנים, נדל"ן מסחרי ודיור.