פשרה בתביעה הייצוגית: משחת שיניים crest תימכר בחצי מחיר למשך כחצי שנה

בתביעה נטען כי המשקל המצויין על אריזת המשחה הוא 134 גרם, בעוד שפועל משקלה עמד על 121 גרם

משחת השיניים CREST תימכר בחצי מחיר למשך כחצי שנה, כחלק מהסכם פשרה שהושג בתביעה ייצוגית נגד נוגם תמרוקים ופרוקטר אנד גמבל אמ.די.או (יבואנית ונציגת היצרן בישראל) - זאת בזכות צרכן ערני, ששם לב לאי-התאמה של 13 גרם בין המשקל המצויין על המשחה ובין המשקל בפועל.

הצרכן הגיש לפני כשנתיים בקשה לתביעה ייצוגית, לאחר שגילה כי המשקל המצויין על אריזת המשחה (בטעם mild mint) הוא 134 גרם, בעוד שפועל משקלה עמד על 121 גרם.

"ההסדר מאזן היטב בין הצורך לחדד את חובת העוסק להקפיד ולדייק בנתונים שהוא מוסר לצרכן על גבי האריזה - לבין העובדה שההטעיה שנגרמה לצרכן אינה מאוד חשובה מבחינתו", נימק השופט ד"ר עמירם בנימיני בהסכם הפשרה.

יצויין כי בכתב התביעה הוערך כי הקבוצה התובעת כוללת את כל רוכשי המוצר ב-5 שנים שקדמו להגשת התביעה (ינואר 2007) וסכום הפיצוי הנדרש היה 4 מיליון שקל.

להגנתן טענו היבואנית ונציגת היצרן כי המשחה משווקת בארץ מ-2003, וכי על גבי השפופרת צויין הנפח שלה - 100 מ"ל - שהוא נכון, וכי הטעות במשקל הסגולי הינה טעות בתום-לב הנובעת מהסתמכות על משחות שיניים דומות. הטעות גרמה לסטייה של כ-7% מן המוצהר המהווה כ-3 גרם מעבר לסטייה המותרת, ולכן טענו להגנתן כי לא נגרם נזק לצרכן וכי מדובר "בזוטי דברים".

השופט קיבל טענה זו וציין כי "הטענה בדבר טעות בתום-לב נראית סבירה, לנוכח העובדה שמבחינת הצרכן הנתון החשוב הוא תכולת המיכל, שנרשמה בצורה נכונה - ולא משקל המוצר". בנוסף הדגיש כי הסטייה לא היתה גדולה, וכי "אין כלל חובה לציין את המשקל על-פי הדין הישראלי". את הסכם הפשרה הגדיר כ"סביר ובר-ביצוע".

לפי הסכם פשרה, שני סוגים של משחות שיניים (בכמות של כ-65 אלף יחידות) ממשפחת משחות השיניים עימה נמנה המוצר יימכרו במחיר הזול ב-5 שקלים ממחיר המחירון (הנחה של 50%) למשך כחצי שנה - ולפיכך הוערך הפיצוי בכ-327 אלף שקל. ההנחה לא תוצג כמבצע שיווקי ותגובה בפרסום מודעה על עקרונות ההסדר.

בנוסף, פרוקטר אנד גמבל תשלם לתובע סכום של 5,000 שקל ו-20,000 שקל שכר-טרחה לעורך דינו.