ספר חדש של רם אורן עלה בפורמט דיגיטלי ב-iPhone

אורן, שמסמן את תחילתו של מהפך בשוק הספרים הישראלי, השיק היום בחינם את ספרו "ימים אדומים" בפורמט דיגיטלי ללקוחות ה-iPhone ■ טוען: "לא יהיה עוד צורך במנגנונים גדולים כמו מו"לים שלוקחים את עיקר הרווח"

בעוד עם הספר עוצר נשמתו בציפייה לבוא הקינדל (הספר הדיגיטלי), ולאחר שבשבוע שעבר הודלף כי במרתפי "ידיעות אחרונות" עובדים במרץ על גיורו, נערכה הבוקר (ב') מסיבת עיתונאים בחנות idigital בתל-אביב, להשקת הספר העברי הראשון שעלה בפורמט דיגיטלי על מסך ה-iPhone הסלולרי.

כפי שזה נראה כעת, במירוץ אל העתיד אפל מדלגת בזריזות ובחינניות על פני המתחרים ומקדימה את כל השמועות על הספר הדיגיטלי: בתוך המכשיר הקטן שהושק בארץ רק לפני ימים אחדים מצפה מתנה גדולה - הספר "ימים אדומים" של רם אורן.

רם אורן, ימים אדומים באייפון / צלם יחצ
אורן במסיבת העיתונאים היום

הסופר, שלקח את הלהט מתוך המילים של יאיר, מפקד הלח"י והפך אותן לספר, נשמע חדור אמונה ונלהב לא פחות, כשהוא מסביר מה הביא אותו להיות פורץ הדרך הדיגיטלי - הסופר הישראלי הראשון שנכנס לשוק הספרים הדיגיטליים: "בשנתיים האחרונות פנו אליי יזמים רבים שביקשו לעניין אותי בהצטרפות לפרויקטים בתחום הטלפונים הסלולריים.

"הרעיון היה להעלות למכשיר הסלולרי פרקים של סיפורים קצרים, והלקוחות יתבקשו לשלם על כל פרק בנפרד. לא האמנתי שזה יכול להצליח, גם כי לא הגיוני שלקוח ישלם כל שבוע, גם כי סיפורים קצרים לא פופולריים במיוחד, ובעיקר משום שמסכי הסלולרי לא ידידותיים לקריאה".

* אז מה קרה הפעם?

"כשהגיע מ-iPhone בתיווך חברת דוקסאירה (מתכננת האפליקציה 'דף-דף'), עם המסך הכול-כך ידידותי שלהם, הסכמתי להצטרף. הספר הראשון שלי 'ימים אדומים', שניתן חינם לכל רוכש iPhone, עשיר גם בצילומים שנראים נהדר על המסך. אני שמח להיות הסופר הישראלי הראשון שנכנס ממש לשוק הספרים הדיגיטליים, ואני בטוח שאחריי יבואו סופרים רבים אחרים".

* מי ירוויח מהמעבר לדיגיטלי?

"לדעתי הסופר. הכוונה היא שהסופר יתקשר ישירות עם החברות הדיגיטליות וימסור להן את הספר. ככה ייחסך התיווך של המו"ל, והסופר יוכל לקבל שכר סופרים גבוה הרבה יותר".

אורן, מו"ל בעצמו, מסביר כי אפשר לוותר על תפקידן המסורתי של הוצאות הספרים: "במקום מו"לים יהיו אולי משרדי תיווך שיספקו את העריכה וההגהה. כבר לא צריך לעצב ולא להדפיס, וככה לא יהיה צורך במנגנונים גדולים כמו מו"לים שלוקחים את עיקר הרווח. כמו במוזיקה, גם כאן הכוונה היא שהסופר ימסור בעצמו את החומר לחברה הדיגיטלית".

* אז אתה מוותר על הלקטורה ועל הסלקציה?

"כל אחד יכול להיות מו"ל, כי הכישורים הנדרשים הם בכלל תחושות בטן. ותחושות בטן יכולות להיות גם לאנשי iPhone ולאנשי דיגיטל. אין בעיה מיוחדת להגיד 'אנחנו נלך על הספר הזה או הזה'. החיסכון יהיה בדילוג על המו"לים, שלדעתי בשלב הראשון יפסידו חלק מההכנסות כי ידפיסו פחות ספרים".

שליש עמוד על המסך

* ישראל היא אחת המדינות שמוציאות הכי הרבה ספרים - יצאו כאן 6,700 ספרים השנה. 20 ספרים חדשים בכל יום. יש כאן סלקציה?

"יש ערימות של ספרים, לכן המבצעים כל-כך פופולריים. זה לא שוק נורמלי מה שיש כאן. אם השלב של הספרים הדיגיטליים ייכנס להרחבה משמעותית, השוק יהפוך לנורמלי יותר".

כשהוא מדבר על השלב הבא באבולוציית הקריאה, ההתלהבות של אורן מרקיעה שחקים: "ה-iPhone יעשה מה ששום ספר לא עושה. בתור לרופא, על שפת הים, ברכבת הביתה, אפשר להוציא את ה- iPhone ולקרוא פרק או שניים, וככה לנצל שעות ריקות לקריאת ספרים. זה נפלא. הלכתי השבוע לחתונה. ישבתי 4 שעות. 4 שעות! וכל הזמן חשבתי שאם היה לי iPhone עם ספר, הייתי קורא אותו".

* כמה שורות נכנסות למסך?

"שליש עמוד של ספר. זה המון".

כאמור, הספר נמצא מהיום בכל מכשיר iPhone. מי שקנה את המכשיר ללא הספר מוזמן להיכנס לחנויות ולקבל אותו בחינם: "זוהי הדגמה. בכל זאת הוא יוצא לראשונה לשוק, וזה מצב לא ברור, אנשים צריכים להתרגל. לכן הספר הראשון הוא מתנה. הבאים כבר יימכרו".

מחברת דוקסאירה נמסר כי בקרוב תתחיל מכירת מנויים לספרייה של רבי-המכר של רם אורן דרך חנות היישומים של אפל וערוצי שיווק נוספים. השירות יורחב לכותרים נוספים ממיטב הסיפורת, העיון והלימוד בעברית.