"מה אפשר לצפות מהסלולרי שיכין קפה? הכיוון הוא שטויות"

עידו גור, מנכ"ל ווקלטק, מספר בראיון ל"גלובס" למה בשוק התקשורת כבר לא יהיו מהפכות אך בכל זאת שוק ה-VoIP מעניין ■ לדבריו, השם ווקלטק עדיין מזוהה עם השוק ■ מסביר את ההגיון ברכישת אאוטסמרט

לפני שנה וחצי עידו גור עזב את חברת ECI, בה היה סגן נשיא למכירות ושיווק, עם כוונה ברורה: לנוח. ECI בדיוק נמכרה אז לשאול שני, וגור פרש ממנה "די מסודר", כהגדרתו. שיחה עם יו"ר ווקלטק , אילן רוזן, והמנכ"ל הקודם יוסי אלבגלי, שינתה את תוכניות המנוחה של גור. "יוסי רצה לפרוש, וחיפשו מישהו שיחליף אותו. הדבר העיקרי שהדליק אותי היה האתגר", הוא מספר בראיון ל"גלובס".

ואכן, לנהל את ווקלטק זה בהחלט אתגר. גור נכנס לתפקיד בקיץ 2008, אבל ההיסטוריה של ווקלטק מתחילה הרבה קודם, וכוללת עליות ומורדות.

תזכורת קצרה: ווקלטק, שהוקמה ב-1994, נחשבה לחברה פורצת דרך והיא זו שהמציאה את תחום ה-VoIP - העברת קול על גבי הרשת. ב-1996 החברה הונפקה ומנייתה נסקה בעקבות עסקה גדולה עם דויטשה טלקום, שגם השקיעה בה לפי שווי של 230 מיליון דולר.

אך למרות החלוציות שלה, ווקלטק לא השכילה למנף את מעמדה ולהפוך לחברת ענק, ונאלצה לחזות בחברות אחרות עוקפות אותה וגדלות בתחום שהיא עצמה המציאה.

ב-2005, מעמדת חולשה ומחשש לקריסה סופית, ווקלטק התמזגה עם הסטארט אפ TDsoft, שגם הוא לא היה כוכב עולה בשוק. אלבגלי, שניהל את טידיסופט, מונה למנכ"ל החברה המאוחדת. תחת כהונתו של אלבגלי החלה ווקלטק למכור חלק מהפטנטים שברשותה, מהלך שנמשך גם בתקופת גור. "זה נתן לחברה אוויר, כסף להתחיל לעבוד", אומר גור, ומדגיש כי הפטנטים שנמכרו הם "היסטוריים" ושאין להם קשר למוצרים הקיימים.

"הסכום בקופה יפה, אך אני עדיין קמצן"

עכשיו, עם 11 מיליון דולר בקופה, ווקלטק מתחילה לחשוב גם על רכישות. אחת מהן היא של Outsmart הישראלית - חברה שהושקעו בה כ-21 מיליון דולר אך ווקלטק הצליחה לרכוש בסכום נמוך בהרבה, שלפי ההערכות מגיע בקושי למיליון דולר.

"אאוטסמרט פיתחה טכנולוגיה מדהימה שמאפשרת לסלולרי להשתמש ב-VoIP. כך למשל, עובד פיליפיני בקנדה יכול להתקשר למשפחה שלו בפיליפינים בעלות של שיחה מקומית. זאת מהפכה", אומר גור.

*אבל גם skype מאפשרת את זה.

גור: "חלק מהעניין זה שחברות הסלולר, שאליהן אנחנו מכוונים את הפתרון, צריכות להפנים שסקייפ היא מתחרה שלהן. לצורך העניין, סקייפ לא מתאימה לכל סוגי השיחות, ובכל מקרה להציע אלטרנטיבה לסקייפ זו לא בושה".

*תבצעו עוד רכישות?

"כמות הכסף בקופה נותנת לנו תחושה טובה, אבל אני עדיין מאוד קמצן. רכישות הן חלק מהכיוון האסטרטגי שלנו, ויש הרבה הזדמנויות. בחודשים האחרונים היו עשר חברות שבדקנו. אאוטסמרט הייתה הזדמנות שבאה בזמן הנכון, במקום הנכון ועם הכסף הנכון".

רכישות הן חלק ממה שגור מגדיר "פוקוס אסטרטגי", אשר לפיו הוא מנהל את החברה. בטווח הקצר, היעדים שהגדיר ל-2009 היו הקטנת ההפסד התפעולי למינימום תוך צמיחה בהכנסות. היעד השני הושג, אך הראשון, בינתיים, דווקא לא. היעדים ל-2010 הם המשך שיפור הרווחיות ו"לעבור מאסטרטגיה לתכל'ס".

השווקים המתפתחים מהווים את עיקר הפעילות של ווקלטק, ואחרי שהתמקדה באפריקה וברוסיה ב-2009, וזכתה במספר עסקאות שם, היעדים הבאים הם אמריקה הלטינית ואסיה-פסיפיק. "התחושה היא שהמשבר הכלכלי לא ממש פגע באפריקה. המצב שם היה 'על הפנים' עוד קודם. יש שם תהליכים מעניינים, בפרט בניגריה שם השלטון רוצה לשפר את תחום התקשורת, ואני מאמין שהזמן של אפריקה הגיע", אומר גור.

"השם ווקלטק עדיין אומר הרבה"

*איך נראה עולם התקשורת היום, מנקודת המבט שלך?

"זה עולם די רווי שהגיע למיצוי מהרבה בחינות. אני זוכר שהפקס נכנס לשימוש, זאת הייתה מהפכה. גם הטלפון הסלולרי, שפעם היה מדע בדיוני, יצר מהפכה. מה עוד אפשר לצפות היום מהסלולרי, שיכין קפה? היום הכיוון הוא שטויות. להפוך את הטלפון לגאדג'ט. אני לא צופה עוד מהפכות בתקשורת בקרוב".

* ומה מייחד את שוק ה-VoIP?

"שוק ה-VoIP מעניין, כי בתחום הסלולר הוא עדיין בחיתוליו. בסוף הרי כל דבר יהיה IP. בכל הקשור ליישומים דרך טלפון נייד או דרך מחשב, יש עדיין דרך ארוכה. אבל גם כאן לא מדובר על מהפכה, אלא על אבולוציה".

*כשאתה אומר ווקלטק, אנשים עדיין מזהים את השם? מקשרים את החברה להמצאת התחום?

"כן, בהחלט. אנשים מכירים את השם, וזה מאוד עוזר לנו. החברה המציאה את ה-VoIP, ועדיין יש זיהוי מיידי בינה לבין התחום".

*ובכל זאת, היא לא מובילת השוק. לאן ווקלטק של היום יכולה לשאוף בשוק ה-VoIP?

"אני מאמין שווקלטק יכולה להיות חברה לתפארת. החברה נמצאת היום בכיוון הנכון, אבל אנחנו עדיין לא שם, ואני רחוק מלהיות מרוצה. מבחינת שלד החברה והנהלתה, אנחנו מתאימים להיות חברה יותר גדולה. אבל אין קסמים, ועוד יהיו מהמורות בדרך".