הקרנות המנייתיות בשווקים המתעוררים גייסו 80.3 מיליארד ד'

המשקיעים היו להוטים במיוחד להשיג חשיפה לסין - קרנות שמתמחות רק בסין צברו 6.8 מיליארד דולר ■ קרנות שמתמחות אך ורק בשוקי BRIC רשמו צבירה של 4.75 מיליארד דולר

המשקיעים הזרימו בשנה היוצאת סכומי שיא לקרנות מניות שמתמקדות בשווקים המתעוררים, בהיפוך מהמגמה שאפיינה את שנת 2008. צבירת הקרנות המנייתיות של השווקים המתעוררים עלתה ל-80.3 מיליארד דולר ב-2009, לפי נתוני חברת המחקר EPFR גלובל.

זו היתה ההזרמה הגבוהה ביותר לקרנות הללו מאז שהחברה החלה לעקוב אחרי הנתונים, ב-1997. בשנת 2008 נרשמו פדיונות נטו של 49.5 מיליארד דולר מהקרנות שמתמקדות בשווקים המתעוררים. הצבירה השנה היתה גבוהה בכ-26 מיליארד דולר מהשיא הקודם, שנרשם בשנת 2007, והיא עמדה בניגוד בולט לפדיונות בסך 86 מיליארד דולר שנרשמו בקרנות המנייתיות שמתמקדות בעולם המפותח ב-2009.

במוקד ההתעניינות

"זו היתה שנה נהדרת לשווקים המתעוררים, אחרי שרבים מהם קרסו בסוף שנת 2008", אומר נייג'ל רנדל, אסטרטג בכיר לשווקים מתעוררים ב-RCB קפיטל מרקטס. מדד המניות של השווקים המתעוררים של פוטסי עלה ב-75% מתחילת השנה, הרבה יותר מהעלייה של 28% שנרשמה במדד המניות בעולם המפותח של פוטס"י.

אנליסטים אומרים שהשווקים המתעוררים מתומחרים כעת במכפיל רווח ממוצע של כ-20 במונחי הרווחים שנרשמו ב-12 החודשים האחרונים, מול מכפיל של 7.9 בממוצע שאליו הם ירדו בשיא המפולת בשווקים בתחילת מארס השנה.

ארבע הכלכלות המתעוררות הגדולות בעולם, סין, הודו, רוסיה וברזיל (מדינות BRIC) ריכזו השנה את מרב ההתעניינות של המשקיעים, עם צבירה של כ-60 מיליארד דולר בניכוי פדיונות.

קרנות מנייתיות שמשקיעות בעיקר בארבעת השווקים הללו נהנו השנה מצבירה של 39 מיליארד דולר. קרנות שמתמחות אך ורק בשוקי BRIC רשמו צבירה של 4.75 מיליארד דולר. קרנות שמתמחות רק בסין צברו 6.8 מיליארד דולר. קרנות ייחודיות לברזיל צברו 4.9 מיליארד דולר וקרנות שמתמחות בהודו וברוסיה רשמו צבירה של 3.1 מיליארד ו-1.5 מיליארד דולר בהתאמה.

בחודשים האחרונים התגברה זרימת ההון לשווקים המתעוררים גם מצד קרנות שמשקיעות בדרך כלל רק במניות בעולם המפותח. המשקיעים היו להוטים במיוחד להשיג חשיפה לסין, שהפכה למנוע העיקרי של הכלכלה העולמית, עם תחזיות צמיחה של 10% לכלכלת סין בשנה הבאה, לפי RBC קפיטל מרקטס.

צמיחה על תנאי

מאחר שהכלכלות המפותחות צפויות לצמוח בשיעורים נמוכים בהרבה לעומת השווקים המתעוררים, המשקיעים מצפים לתשואות גבוהות יותר ממניות בעולם המתפתח. מטבעות של שווקים מתעוררים, כמו הריאל הברזילאי והרנד הדרום אפריקני, נהנו גם הם משנה חזקה. הריאל עלה בכ-25% מול הדולר, והרנד עלה ב-22% מתחילת השנה.

אנליסטים מזהירים, עם זאת, שהתחזית לשנה הבאה נשארת בלתי ודאית, מפני שכל סימן להאטה בכלכלה האמריקנית יגרום כנראה רתיעה מסיכונים, כולל אולי מימושים גדולים בשווקים המתעוררים.