שלמה ינאי: "רווח של 6.8 מיליארד דולר בטבע עד 2015"

(עדכונים שוטפים) מנכ"ל החברה ובכיריה חשפו בכנס משקיעים בניו-יורק את התוכנית האסטרטגית ל-5 השנים הקרובות ■ התחזית: מכירות של 31 מיליארד דולר ורווחיות של 22%

לא מעט שינויים, הזדמנויות ואתגרים עומדים בפני טבע בשנים הבאות. היום (ה'), בכנס שהחל בניו-יורק ב-22:00 שעון ישראל, בכירי החברה שופכים אור על הנושאים שעל הפרק במסגרת עדכון התוכנית האסטרטגית שלה לחמש השנים הקרובות.

ראשית עלה אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של החברה, וסקר את הנושאים שיידונו בכנס. לדבריו, בטבע ניתחו את המודלים של האנליסטים על ביצועי החברה ואת המודלים שקיימים בחברה, ולפיהם ביצענו את התחזיות שהחברה מספקת היום. דשא ביקש להדגיש, כי אין להסתכל על המספרים שיוצגו היום על תחזיות רשמיות לשנת 2009 כולה - כי המספרים יכולים להשתנות, "אין לנו עדיין את התוצאות המדוייקות של השנה החולפת ושל הרבעון הרביעי, ולכן יש להתייחס לנתונים בהתאם", אמר.

אחריו, עלה לשאת דברים מנכ"ל החברה שלמה ינאי, והתחיל, איך לא, בשורה התחתונה שכולם ציפו לה: "עד 2015 אנו צופים מכירות של 31 מיליארד דולר ורווח של 6.8 מיליארד - 22% רווחיות". אנליסטים ציפו למכירות של 24-25 מיליארד דולר, ורווחיות של 21%-22%.

נזכיר, כי בתוכנית החומש הקודמת, שהוצגה ב-2008, החברה צפתה מכירות של 20 מיליארד דולר ורווח נקי של למעלה מ-20% מהמכירות ב-2012. אלא שהתוכנית הוצגה לפני רכישת באר, ולכן היעדים עודכנו. "תחום המיזוגים והרכישות יתרום כ-5-6 מיליארד דולר למכירות (מתוך ה-31 מיליארד הצפויות. י.נ), כ-20% מסך המכירות", אמר ינאי.

ינאי אמר כי כל הכנס הזה, ועדכון התחזיות באים לאחר שני שינויים משמעותיים שקרו לטבע מאז התחזית האחרונה ב-2008. "ראשית, כמובן, אנחנו חייבים להתייחס לטלטלה שעברו השווקים בשנה-שנתיים האחרונות במשבר הכלכלי הגדול, ושנית - רכישת באר. סיימנו בשנה שעברה את הרכישה של באר, הרבה יותר מוקדם מהציפיות. הרכישה הגדילה את סל המוצרים שלנו ומאפשרת לנו לשווק תרופות איכותיות ומגוונות", אמר.

ינאי הציג שתי שאלות שהתשובה להן היא מה שעומד מאחורי עדכון התחזיות. "ראשית - האם יש מקום לגדול בתחום הגנריקה - התשובה היא כן, בהחלט כן". ינאי אמר כי הרבה מהצמיחה הזו תיתכן בשווקים מתעוררים, בהם פוטנציאל החדירה לשוק הוא הטוב ביותר - יפן ואירופה למשל. ביפן, נזכיר, טבע כבר ביצעה דריסת רגל ברכישה של חברה יפנית לפני כשבועיים. "בסופו של דבר תחזיות הצמיחה שלנו מבוססות על כך שהאוכלוסיה בעולם גדלה, תוחלת החיים גדלה, ואנשים יצרכו יותר ויותר תרופות", אמר. בנוסף, ינאי ציין כי הצמיחה תתאפשר גם בשווקים מפותחים, אך לא באותה קלות ולא באותה עוצמה.

גנריקה

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, וכ-70% מפעילותה היא גנריקה. ינאי אמר כי בכוונת החברה להמשיך ולהוביל את התחום. "עד 2015 אני צופה כי המכירות מהתחום הגנרי שלנו יסתכמו ב-135-150 מיליארד דולר", לדבריו. ינאי ציין גם את חברות הפארמה הגדולות שהתרופות הגדולות שלהן כבר לא מוגנות בפטנט, וכן את תחום התרופות האורליות. "להערכתנו, התרופות האורליות ייכנסו לשוק ב-2012 בקרב חולים חדשים ולא אצל כאלה שכבר צורכים את התרופות, אבל בהחלט נראה תחרות מהכיוון הזה - מ-2012 ואילך", אמר.

הקופקסון

הקופקסון, תרופת הדגל של טבע המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה, ממשיכה להציג תוצאות חזקות במכירות, ובכך יוצרת לטבע גם בעיה: תלות גדולה מדי. לפי הערכות, כשליש מהרווח של טבע מגיע מהקופקסון. כבר עכשיו שתי חברות גנריות עובדות על גרסה גנרית לקופקסון, ומנסות לאתגר את הפטנט של טבע. במקרה הרע ביותר לטבע, ב-2012, לדברי ינאי, היא תיתקל בתחרות לתרופה מצידן של התרופות האורליות.

ינאי אמר כי טבע תמשיך ותפתח את הקופקסון, ותגיב לתחרות שתבוא מכל כיוון. "אם זה התרופות האורליות - גם אנחנו נהיה שם, שניים מהמוצרים שלנו ייכנסו לשימוש בסקטור הזה וייתרמו לצמיחה שלנו. לדבריו, החברה אכן רוצה להקטין את התלות בקופקסון - "זה אתגר, וייקח זמן, אך אנחנו בהחלט הולכים בדרך הזו", אמר.

רפורמת הבריאות בארה"ב

אחד הנושאים הבוערים היום בארה"ב הוא רפורמת הבריאות שמקדם הנשיא ברק אובמה, רפורמה שתהיה לה השפעה רבה על פעילות טבע בארה"ב. לדברי ינאי, הרפורמה משמעותה יותר מקום לחדירה של תרופות גנריות - "תוכנית בריאות טובה יותר פירושה תרופות איכותיות יותר, ומגוון רחב יותר - וכאן טבע נכנסת", אמר. "הרפורמה תביא להגדלת ערך אצל טבע, למרות שמחירי התרופות יהיו תחת לחץ, כי העלייה הצפויה בכמויות שיימכרו תקזז את הלחץ על המחירים", לדבריו.

ביוגנריקה

אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של טבע לשנים הקרובות הוא הביוגנריקה (או biosimilar), גנריקה של תרופות ביולוגיות. טבע הגישה לאחרונה בקשה לאישור תרופה ביוגנרית בארה"ב, אך לאור העובדה שכרגע אין חקיקה שמסדירה את העניין, טבע הגישה את הבקשה במסלול לאישור תרופה ביולוגית.

לדברי ינאי, ב-2008 התחזית של החברה היתה למכירות של 76 מיליארד דולר מתחום הביוגנריקה, והפוטנציאל החזוי כעת הוא 115 מיליארד דולר עד 2015.

התרחבות גיאוגרפית

בארה"ב טבע היא מובילת השוק, אבל יש מקומות בהם עוד יש לה לאן לשאוף. כאמור, רק לפני שבועיים רכשה טבע שליטה בחברה יפנית, וברקע נמשכות ההערכות שהיא עדיין מתמודדת על רכישת רציופארם הגרמנית. לדברי ינאי, אירופה היא היעד הבא של טבע - "זהו שוק טוב עם המון מקום להתרחבות, ובכוונתנו לנסות ולעשות כן", אמר.

לסיכום דבריו, ולפני שהעביר את המיקרופון למנהלי התחומים השונים של החברה, שידברו על הסקטורים הספציפיים, ינאי הציג את הבסיס לתוכנית החומש: איזון בעסקיה של טבע, בין השאר ע"י ההתרחבות הגיאוגרפית; חוזק פיננסי; רווחיות גבוהה; וצמיחה בכל התחומים. נותר לנו להמתין לתוצאות הרבעון הרביעי ול-2009, כדי לראות האם התוכנית כבר יצאה לדרך.