רנדי צוקרברג ל"גלובס": "טוויטר הוא כלי תקשורת מעולה"

אחותו של מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם מדברת בראיון בלעדי ל"גלובס" על פרטיות באינטרנט: "כולם הולכים לכיוון של מידע אותנטי וציבורי" ■ "לפייסבוק היה תפקיד פוליטי כבר מיומה הראשון"

עוד לפני שיודעים מי היא, אפשר לזהות את הדמיון. רנדי צוקרברג (27) היא אחותו הגדולה של מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, אבל הייחוס המשפחתי אינו הכול: היא חלק חשוב מהרשת החברתית הפופולרית בעולם, ואחראית על היוזמות השיווקיות בה.

צוקרברג עוסקת גם במעורבות הפוליטית של פייסבוק, ביוזמות של מעורבות חברתית וביצירת קשרים עם שותפי מדיה. היא גם המייצגת העיקרית של פייסבוק במדיום הטלוויזיוני, ומסבירה לעולם את הצד השיווקי והחברתי של החברה.

רנדי, כמו אחיה, היא בוגרת הרווארד. בחייה הפרטיים היא חובבת אופרה מושבעת, ולא חששה להפגין את יכולותיה הווקאליות בכנס DLD במינכן, עת עלתה על הבמה ושרה בקול נעים.

* טוויטר נתפס ככלי תקשורתי ופוליטי. מה לגבי פייסבוק?

צוקרברג: "לפייסבוק היה תפקיד פוליטי מהיום הראשון. עוד כשהרשת היתה בתחילת דרכה במספר אוניברסיטאות בארה"ב, משתמשים החלו לפרסם את עמדותיהם הפוליטיות והחברתיות, בלי שפייסבוק דחפה או עודדה אותם לעשות את הדברים הללו".

צוקרברג מציינת כי "באותם ימים לא היו אפליקציות בפייסבוק שסייעו למשתמשים להתארגן סביב נושאים חברתיים ופוליטיים. המעורבות של המשתמשים בתחילת הדרך הוכיחה כי זה אלמנט מרכזי בחייהם וחלק חשוב בזהות הדיגיטלית שלהם".

מתגייסת למען האיטי

לדברי צוקרברג, בבחירות לנשיאות בארה"ב היא יזמה את הפעילות המשותפת של פייסבוק ו-CNN בנאום ההשבעה של הנשיא ברק אובמה, שאפשרה למיליוני משתמשים לנהל שיחה פוליטית בזמן אמת סביב השידור החי, באמצעות השירות Facebook Connect.

* גם בזמן הבחירות בישראל היתה פעילות דומה. מכירה?

"בהחלט. ישראל היתה המדינה השנייה שאימצה את פייסבוק קונקט בבחירות. זה עתיד לקרות בעוד מדינות במערכות בחירות, ואני בטוחה שפוליטיקאים יבינו עד כמה חשוב לאפשר זאת לאזרחים".

* מה את יכולה לספר על מעורבות פייסבוק ברעידת האדמה בהאיטי?

"פייסבוק מעורבת בכל אירועי החדשות המתפרצות, ואנחנו מתמקדים בשיחה. מאז רעש האדמה בהאיטי, 1,500 סטטוסים בנושא מועלים לפייסבוק מדי דקה - מהאיטי, על האיטי, או כאלה שמעלים ארגונים מסייעים.

"הבנתי במהירות שיש ארגונים רבים בפייסבוק שפועלים שלא למטרות רווח ורוצים לסייע. לכל ארגון כזה יש דף אוהדים ופעילות חברתית, והרגשתי שחייבים לקבץ את המידע הזה. יצרנו עמוד ראשי בפייסבוק שבו שיתפנו פעולה עם מלכ"רים וממשלות, כדי לסייע במציאת מידע חשוב ביתר קלות".

* פייסבוק משתפת פעולה לצרכים אלה עם מפתחת האפליקציות החברתיות זינגה, שאחראית בין היתר על המשחק פארמוויל, ועם האפליקציה Causes.

"המטרה היתה לגייס תרומות להאיטי בסיוע האפליקציות הפופולריות בפייסבוק. זינגה היתה פרטנר מדהים. הם גייסו יותר מ-2 מיליון דולר עבור האיטי. גם עם Causes עבדנו בשיתו-פעולה מלא כדי לעורר מודעות ולגייס כספים".

* איך היית מגדירה את מערכת היחסים בין זינגה לפייסבוק?

"זינגה מומחית ביצירת מעורבות אצל המשתמשים שלה. כל מי שנמצא בסביבת זינגה, כולל פייסבוק, יכול ללמוד הרבה מאוד רק מלצפות במה שהם עושים".

* מה את חושבת על טוויטר?

"יש לי חשבון טוויטר פעיל שאני מעדכנת די בתכיפות. חשוב שאכיר כלים כאלה, אבל אני אוהבת את טוויטר גם ברמה האישית. אני חושבת שזה כלי תקשורת מעולה".

* אחיך אמר לאחרונה כי נושא הפרטיות מאבד חשיבות בקרב המשתמשים. את מסכימה?

"אני חושבת על הנושא הזה די הרבה. אם נסתכל על Foursquare, לדוגמה, רשת חברתית סלולרית שמבוססת על מיקום המשתמשים, אנשים אומרים לכולם איפה הם נמצאים בכל רגע נתון. אין יותר פומבי מזה. גם טוויטר הוא שירות שמאפשר לעדכן כל הזמן איפה אתה, ויש שירותים חדשים שמאפשרים לפרסם אילו פעולות פיננסיות עושים המשתמשים בהם".

בין פומביות לפרטיות

"לדעתי, מגמת הפתיחות תגבר", אומרת צוקרברג. "אני רואה את זה בחברות סטארט-אפ חדשות. כולם הולכים לכיוון של מידע אותנטי, ציבורי ובזמן אמת. גם האירוע בהאיטי הוכיח כי יש לנו מה ללמוד אחד מהשני, והעובדה שאנחנו יותר ציבוריים ופומביים יכולה לסייע לכולם".

* ומה לגבי הפרופיל האישי שלך בפייסבוק? את מאמינה בפתיחות או שומרת על פרטיות?

"זה מה שיפה בפייסבוק, אני בוחרת ברמת הפומביות בהתאם לתכנים. יש דברים שאני רוצה שכל החברים שלי יראו, כמו בפוסט האחרון שהעליתי במטרה ליידע את כל הקשרים שלי על הפעילות של פייסבוק בהאיטי. אולם, יש דברים שקשורים לעבודה, למשל פרויקטים חדשים שאני עובדת עליהם, ובגלל שאני מתלהבת מהם אני רוצה לחלוק את זה עם מישהו, אבל רק עם הקולגות".

כך, לדוגמה, התמונות של רנדי בפייסבוק חשופות גם למשתמשים שאינם חברים שלה, אולם הקיר שלה, שבו מתנהלת השיחה העיקרית - חסום.

* האם השמועות שפייסבוק עתידה להטמיע שינויים משמעותיים בממשק המשתמש שלה נכונות?

"למזלי, אני מתעסקת בצדדים היותר 'חמימים' של פייסבוק, ואני מבלה הרבה מאוד מהזמן שלי בניסיון להבין מה חושבים בעולם על פייסבוק ועל המוצר שהיא מציעה. אבל אני לא מתעסקת במוצר עצמו או בפיתוח שלו, ולכן איני יכולה לענות על כך".

צוקרברג עוקבת גם אחרי הפעילות של פייסבוק בישראל ומאוד מעריכה את ההתקדמות והפופולריות הגוברת שלה. "ישראל תמיד נחשבה למרכז טכנולוגי של העולם, והישראלים נוטים לאמץ מהר מאוד חידושים טכנולוגיים. לכן, זה מאוד טבעי והגיוני שישראל תהיה מדינה שבה פייסבוק תצמח בצורה כל-כך מהירה", היא אומרת.

לדבריה, יש אלמנט נוסף שמניע את הצלחת פייסבוק בישראל. "לישראלים יש הרבה חברים במדינות אחרות, והם אוהבים לשמור עימם על קשר. פייסבוק מציעה פלטפורמה ליצירת קשרים עם קרובי משפחה או חברים שלא רואים על בסיס יומי, ואפשרות לתקשר עם אנשים על בסיס עניין משותף. זה נמצא לדעתי בבסיס של להיות ישראלי".

* יש סיכוי שנראה אותך בישראל?

"בהחלט - בשנה הבאה בירושלים הבנויה", היא מוסיפה בעברית. "אני אוהבת את ישראל מאוד, והייתי בה הרבה מאוד פעמים. אני אפילו יודעת לדבר קצת, אם כי בעיקר שמות עצם ולא פעלים, כך שקשה לי להשלים משפט באופן נכון. בעלי, לעומת זאת, מדבר עברית שוטפת, ולמדתי הרבה ממנו".