לראות את העולם דרך מסך הסלולר - מה צופן העתיד?

להצביע עם הטלפון על חנות ולקבל פרטים על מבצעים, להצביע על אדם בפאב ולראות את הפרופיל שלו בפייסבוק: טכנולוגיית המציאות המורחבת בדרך לכבוש את שוק הסלולר ■ גוגל, נוקיה, מיקרוסופט וקומברס כבר שם

כנס הסלולר העולמי שנערך השבוע בברצלונה איפשר לנו לקבל מושג איך ייראו הטלפונים שלנו בשנים הקרובות, אבל הוא גם הציג שלל טכנולוגיות שיאפשרו לנו לנצל את המכשירים האלה בדרך מעניינת יותר.

אחת הטכנולוגיות שכיכבו בכנס, ושצוברת פופולריות באחרונה, היא Augmented Reality (מציאות מורחבת). טכנולוגיה זו מאפשרת לקבל באמצעות המצלמה ומסך הטלפון פרטים נוספים על המציאות שמולנו. איך זה עובד? מצביעים עם המצלמה על אובייקט בסביבה, כמו מכונית. המכשיר סורק אותו ומציג נתונים כמו דגם, שנה, מחיר מחירון ועוד.

אחת הדוגמאות המוכרות לטכנולוגיית AR היא הגוגלס (Goggles - משקפיים), שירות יחסית חדש של גוגל הנמצא במערכת ההפעלה הסלולרית שלה אנדרואיד. כמו במקרה המכונית, ה-Googles מאפשר להחזיק את הטלפון מול חנות מסוימת ברחוב, כשהמצלמה עובדת (מבלי לצלם), ולקבל פרטים מהאינטרנט על אותה חנות - שעות פתיחה, סניפים נוספים, מבצעים ועוד. המידע מתחלף אוטומטית כשעוברים עם עדשת המצלמה מחנות לחנות, והוא משתנה על-פי הפרטים הקיימים ברשת, הכוללים לפעמים קישורים ישר לאתר האינטרנט הרלוונטי.

גוגל הציגה השבוע בכנס הסלולר פיתוח נוסף ל-Googles, שיאפשר לתרגם טקסט שמוצג על מסך הטלפון. השירות עובד כרגע באנגלית ובגרמנית, ויכול להקל, למשל, על תיירים בגרמניה שרוצים לקרוא תפריט במסעדה מקומית.

נוקיה נכנסה לשוק ה-AR כבר לפני כשנתיים, עם טכנולוגיית Point & Find, שמאפשרת לקבל מידע על עצמים, כמו לצפות בטריילר של סרט לאחר הצבעה עם הסלולרי על פוסטר של הסרט בתחנת אוטובוס.

לקבל פרטים על האנשים מסביבכם

היישומים של גוגל ונוקיה הם בין הבודדים הקיימים בשוק לקהל הרחב, והם רק הספתח למגוון רחב של אפליקציות שיגיעו בעתיד הקרוב. קומברס הישראלית מנסה להיכנס לשוק, ובכנס השבוע הציגה טכנולוגיה לזיהוי פנים שמאפשרת לקבל פרטים על אדם מסוים, למשל בפאב או באירוע.

הטכנולוגיה של קומברס סורקת את פני הנמצאים בסביבת המשתמש באמצעות עדשת המצלמה (בלי לצלם), ואז מחפשת את הפנים במקורות גלויים, כמו פייסבוק, טוויטר או אפילו 144.

שלב נוסף בטכנולוגיה מאפשר לקשר בין מיקום של אדם לבין המידע שיוצג עליו. כך, למשל, שימוש בטכנולוגיה בכנס מקצועי יעביר מידע מהרשת החברתית-עסקית לינקד-אין, ואילו שימוש במסיבה יגלה לנו את העדפותיו המוזיקליות או את המצב המשפחתי של הנסרק. בקומברס מנסים לשווק את השירות החדש, שפותח בשיתוף עם חברה ישראלית אחרת בשם face.com, כתחליף עתידי לכרטיסי הביקור.

"אין לנו היום סבלנות לחפש דברים באמצעות הסלולר. אנחנו רוצים את התשובות במהירות ולא לעבור הרבה קליקים כדי למצוא אותם. ה-AR עוזר לנו בזה", אומרת דפנה שטיינמץ, סגנית נשיא לחדשנות בקומברס. "הסיבה שאפשר רק לכוון את המצלמה על הפנים ולא ממש לצלם היא שאנשים לא אוהבים שכל אחד מצלם אותם".

לדברי שטיינמץ, "הטלפון יכול לתת מידע רב. חברת Layar, למשל, שהציגה בכנס, עובדת עם מפעילת הסלולר וודאפון על טכנולוגיה שמאפשרת באמצעות המצלמה של הטלפון לדעת כמה עולה דירה בבניין שמסתכלים עליו, האם יש בו דירות להשכרה, ומה ההיסטוריה שלו".

לנווט בקניון או במוזיאון

גם במיקרוסופט שוקדים על תחום ה-AR במארס. "אנחנו רואים במצלמה ממשק עם המשתמש", אומר גיא מרין, מנהל הפיתוח בקבוצת הטלקום של מרכז המחקר של מיקרוסופט בישראל. "אם עד היום הממשקים של האנשים עם הטלפון היו מיקרופון, מיקום ומצפן, את המצלמה אפשר לנצל כדי לדעת על מה האדם מסתכל".

אחד התחומים שיתפתחו באמצעות הטכנולוגיה הזו הוא ניווט רגלי, שיאפשר למשתמש לא רק להגיע למחוז חפצו, אלא גם לדעת אילו מקומות נמצאים לידו, לקרוא פרטים עליהם, לדעת את המרחק ואפילו לקבל קופונים עם הטבות.

בזכות המצלמה, המכשיר יכול לדעת את המיקום של המשתמש ברמת צד הרחוב שבו הוא נמצא. כמו כן, האפליקציות האלה, שלא משתמשות בהכרח ב-GPS של הטלפון, יאפשרו לנווט בתוך קניונים או מוזיאונים.

בחברת המחקר ג'ופיטר ריסרץ' העריכו לאחרונה כי שוק ה-AR יגלגל 732 מיליון דולר עד 2014, ובמיקרוסופט בהחלט רוצים לקחת חלק בחגיגה.

"אפשר לעשות קידום של עסקים ליד המקומות שהמשתמש יעבור לידם", מפרט מאיר בן-איתי, ארכיטקט בקבוצת הטלקום במרכז המחקר של מיקרוסופט, לגבי המודל הכלכלי של הטכנולוגיה. "אם המשתמש מטייל ברחוב עם הרבה חנויות בגדים, המערכת תדע שהוא אוהב שופינג, והיא תפנה אותו לחנות מסוימת. אם המשתמש נמצא בסופר ומראה למערכת באמצעות המצלמה את מדף המוצרים, המערכת תסמן מוצרים שנמצאים במבצע באותו יום. אם המערכת גם מכירה את אותו סופר, היא תזהה את המעברים ותדע לכוון את האדם היישר אל המדף הרצוי".

מחכים לשחקניות הגדולות

בחברת המחקר IDC, שעורכת מחקר על התחום, מצאו כי הזרז הטכנולוגי העיקרי להתפתחות שוק ה-AR הוא מפרטים חזקים יותר של טלפונים והעלייה בנתח השוק של הטלפונים החכמים.

"על מנת לתמוך באפליקציות AR, על המכשיר הסלולרי להיות מצויד במעבד חזק, מצלמה איכותית, GPS ומצפן דיגיטלי", אומר אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות ב-IDC. "מגוון הטלפונים כיום בשוק העונים לדרישות אלה אינו גדול, אולם היצרניות השונות צפויות להמשיך ולהציג מכשירים חדשים כאלה בשנים הקרובות".

בין הטלפונים שמסוגלים לתמוך ב-AR ניתן למנות את iPhone, מכשירי אנדרואיד שונים ומכשירי סימביאן של נוקיה.

זרז נוסף שמציינים ב-IDC מגיע מצד היצע התכנים, הנובע מהרצון של יצרניות ומפעילות הסלולר לבדל את עצמן מול המתחרות. מפעילות הסלולר מחפשות את הדבר החם הבא כדי למתג את עצמן כחדשניות ופורצות דרך, ותחום מתקדם כמו ה-AR משרת את המטרה.

"שוק ה-AR יעלה מדרגה ברגע שנראה את השחקניות הגדולות בתחום הסלולרי - גוגל, אפל, מיקרוסופט ונוקיה - נכנסות בצורה מסיבית יותר לתחום, אם על-ידי פיתוחים עצמאיים ואם על-ידי רכישות", אומר רביב.

רביב מציין כי אחד הפיתוחים המתקדמים בתחום, שנמצא כבר במחקר ופיתוח באוניברסיטת וושינגטון בארה"ב, הוא עדשות מגע מבוססות AR. "הפיתוח הזה יאפשר לראות על גבי העדשות את הצג של הסלולרי, וכך נוכל לראות נתונים על העצמים שאנחנו רואים במו עינינו במציאות", אומר רביב.

מ"מסודרים" עד כדורגל

אחד התחומים שצפויים ליהנות מטכנולוגיית המציאות המורחבת הוא שוק הגיימינג. אחת הדוגמאות המוכרות לכך הוצגה בסדרה "מסודרים" בערוץ 2, בה הציג מאור כהן קסדה מיוחדת ואקדח שמאפשר לו לראות דמויות וירטואליות בתוך קהל אמיתי של אנשים ולירות לעברם.

טכנולוגיית ה-AR מתבטאת גם במשחקים פשוטים יותר, כמו האפשרות לשחק כדורגל בכל מקום על-ידי הצבעה עם המכשיר על רגל המשתמש והצגת כדור ושער על מסך הטלפון. כך ברגע שהמשתמש יבעט במציאות, הכדור הווירטואלי יעשה את דרכו לכיוון השער.

אחד הפיתוחים בתחום הגיימינג שזכו לאחרונה להתעניינות הוא מסוק צעצוע של חברת Parrot, שהציגה אותו בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES בלאס-וגאס לפני כחודש. מדובר במסוק אמיתי שטס באוויר ומשלב בתוכו שתי מצלמות וידיאו. השליטה בהליקופטר מתבצעת באמצעות אפליקציה על מכשיר ה-iPhone ובשימוש בתקשורת אלחוטית (WiFi).

המשתמש רואה דמויות שונות על-גבי מסך הטלפון, הנמצאות כביכול על גבי השטח המציאותי המצולם. כך יכול השחקן לשלוט במסוק שמעופף במציאות ולירות על עצמים וירטואליים שהוא רואה על מסך הטלפון.

אבל הגיימינג הוא רק שוק נישתי בתחום. רביב מציין כי המטרה בטכנולוגיית המציאות המורחבת איננה להציג את המידע אליו אנו רגילים בצורה שונה, אלא לספק ערך מוסף אמיתי על הקיים.

אפליקציות המסוגלות לזהות בזמן אמת פרצופים, בניינים ועצמים שונים, ומגבות זאת במידע בעל ערך, הן אלה שיובילו את תחום ה-AR ויגרמו לו להיות יותר מבאזז בלבד בשלב זה.