מה מוכרים לנו? 90% לא מבינים מושגים המוזכרים בפרסומות

רגע לפני שאתם קופצים לקנות רדיקלים חופשיים באפ-סטור הקרוב באמצעות גלישה ב-UFI, גם אם אין לכם מושג ירוק מה זה - "גלובס" מציג מורה נבוכים למושגים שהפרסומות מפמפמות שוב ושוב

לא מעט מושגים חולפים על פנינו במהלך מקבץ פרסומות סטנדרטי. רבים מהם אנחנו לא מבינים, כפי שמוכיח סקר שערך עבור "גלובס" מכון המחקרים "מותגים", ובו הוצגו בפני הנשאלים 3 מונחים מושמעים למדי במקבצי הפרסומות.

70% ממשתתפי הסקר אינם יודעים מהם "רדיקלים חופשיים", מונח מעולם הקוסמטיקה והטיפוח: 64% הודו בפירוש כי אינם יודעים מה פשר המושג, ו-6% נוספים שגו כשהצהירו כי במוצרים שהם רוכשים הם מעדיפים "כמה שיותר רדיקלים חופשיים", הנחשבים אויבים מובהקים של בריאות העור (ראו מילון מונחים בהמשך).

קרוב ל-90% אינם יודעים מהי UFI - רשת הגלישה המהירה שמציעה חברת HOT ללקוחותיה תוך שהיא מפמפמת את המושג היטב באמצעי התקשורת, ו-90% אינם יודעים מה היא "אפ-סטור" - חנות אפליקציות וירטואלית - מונח נוסף שצבר תאוצה עם עליית ה-iPhone ומתחריו.

"גלובס" מציג מורה נבוכים לכמה מהמושגים המדוברים ביותר.

NGN

NGN (רשת הדור הבא - Next Generation Network) הוא כינוי שניתן לרשתות תקשורת משודרגות שמיועדות לספק שירותי תקשורת למשתמשים, באמצעות תשתיות שלא מגבילות מראש את השירותים שניתנים להם (בשיטת פעולה הנקראת "מיתוג מנות" - פירוק אותות תקשורת לחבילות מידע קטנות), ובאופן ספציפי - הרשת שפורשת בימים אלה חברת בזק ברחבי הארץ, באמצעות תשתית מבוססת סיבים אופטיים בקרבת בית הלקוח. על סמך טכנולוגיה זו מציעה בזק, במקומות בהם נפרסה כבר הרשת, גלישה במהירות עד 50 מגה.

UFI

UFI - Ultra Fast Internet - היא המקבילה הטכנולוגית של חברת HOT, המציעה מהירות גלישה של עד 100 מגה ביט - אלא שהטכנולוגיה מבוססת על תשתית הכבלים הקיימת ואינה דורשת פריסה מיוחדת, כפי שנדרש בבזק. כמובן שבין שתי החברות ניטשת מלחמה על יתרונות הטכנולוגיה, איכות השיטה והמהירות המסופקת ללקוחות בפועל.

אפ-סטור

אפ-סטור (App Store) - היא אחת התוצאות הישירות של ההתפתחות הבלתי ניתנת למעקב כמעט בזירת הטלפונים הניידים החכמים שמשמשים היום כבר כמעט לכל דבר. מדובר בחנויות מקוונות מהן ניתן להוריד בחינם או תמורת תשלום אפליקציות שונות למכשיר האישי. החלוצה היתה אפל, והיא זו שטבעה למעשה את המונח, ואחריה מיהרו להצטרף לזירה חברות כמו גוגל, מיקרוסופט ונוקיה, בניסיון להרחיב ולייחד את קטלוג האפליקציות הקיים.

AGPS

בעוד ה-GPS כבר נחל מקום של כבוד בעולם המושגים שלנו, Assisted GPS הוא מושג מוכר פחות. גם כאן מדובר במערכת ניווט לווייני, אולם היא משמשת להשגת מיקום ראשוני מהיר יותר בהשוואה ל-GPS רגיל, על-ידי שילוב תקשורת עם שרת-עזר, בנוסף ל-24 הלוויינים המשמשים את שירות ה-GPS הרגיל. שימוש ברכיב ה-AGPS נעשה פעמים רבות במכשירים סלולריים.

טאבלט

מחשב לוח נייד המאפשר לכתוב על המסך שלו בעזרת עט סטיילוס מיוחד. את המסך ניתן לסובב על צירו ולהצמידו למקלדת, ואז להשתמש כמו מחברת, כאשר אפשר להחזיק את המחשב על גבי זרוע אחת ולכתוב עליו בעזרת היד השנייה.

סטרימר

סטרימר (מזרים מדיה) - נגן מדיה המאפשר שידור אלחוטי של קבצים (סרטים ומוזיקה) שנמצאים על המחשב אל הטלוויזיה ללא חיבור חוטי בין השניים. כך ניתן למעשה לצפות באמצעות מכשיר הטלוויזיה תכנים הנמצאים על מחשב בחדר באחר, באמצעות שלט. הגודל הסביר בהחלט שלו, קופסה בגודל מודם עם אנטנה קטנה, והמחירים שנעשים סבירים יותר ויותר - הופכים את הסטרימר לאחד המכשירים בעלי פוטנציאל הביות הגדול יותר.

LED

טכנולוגיית LED היא למעשה שימוש בסוג התאורה שבה נעשה שימוש במסכים: במקום נורות פלורסנט, התאורה האחורית המופקת לקבלת התמונה נעשית על-ידי מאות נורות LED מזעריות בגודל ראש סיכה. התוצאה: חיסכון בצריכת החשמל פיזור אור יעיל ואפקטיבי יותר, שאמור לשפר משמעותית את איכות התמונה.

HD READY / FULL HD

HD, High Definition, היא טכנולוגיה של שידור באיכות ורזולוציה גבוהים, המייצרת תמונה חדה יותר עם צבעים מדויקים ונאמנים יותר למקור. תקן HD READY, שנקבע על-ידי האיגוד האירופאי למידע, תקשורת וטכנולוגיית האלקטרוניקה הצרכנית (EICTA), נועד לוודא קבלת איכות HD מינימלית של מסך. כדי לקבל תקן HD Ready המסך צריך להיות בין השאר ביחס 16:9, להציג לפחות 720 שורות שונות של פיקסלים ולתמוך בכל הפורמטים המקובלים של הפרדה גבוהה.

מסכי FULL HD, לעומת זאת, לא רק כוללים את הרזולוציה המינימלית לשידור HD - 1920 על 1080 פיקסלים - אלא גם מסוגלים לקבל ולהציג דברים מעבר ליכולות הבסיסיות.

LTE

LTE - Long Term Evolution (אבולוציה לטווח רחוק) - טכנולוגיה סלולרית המתחרה ברשתות ה-wimax כממלאת מקומו של הדור השלישי. היא מציעה מעבר לרוחב פס גדול משמעותית עם מבנה רשת פשוט יותר ויעיל יותר - ויש לקוות שגם זול יותר, כזה שיאפשר גלישה ללא הגבלה גם ממכשיר הסלולר.

רדיקלים חופשיים

"אלה לא חיידקים", מסבירה שרון גוטליב, מנהלת ההדרכה בחברת הטיפוח והקוסמטיקה לוריאל פריז. "מדובר במולקולות לא מאוזנות ש'מתיישבות' על תאים בריאים והורסות אותם, ולמעשה גורמות להזדקנות. מקורן בזיהום אוויר, קרינה, שמש, עישון - והן בהחלט נחשבות 'האויב הגדול' של עור הפנים, למשל".

אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חימצון)

גוטליב: "חמצון מבגר את עורנו, ונוגדי חימצון, או אנטי-אוקסידנטים בשמם הלועזי, הם גופים קטנים הנלחמים בחימצון ומצויים בוויטמינים, בתוספי תזונה שונים וכיום כמובן גם בתכשירי טיפוח שונים, כחלק מהמלחמה בהזדקנות העור".

קולגן

גוטליב: "סוג של סיב חלבוני שנמצא בכל הגוף, גם בעור עצמו, כשהתפקיד שלו הוא לייצר חוזק ונפח לעור. זו מולקולה שיכולה לאגור מים ולתת תחושה מלאה ולחותית לעור". נוסף להוספת המרכיב בתכשירי לחות, הזרקתו ישירות תחת עור הפנים היא מהטיפולים הפופולריים כיום ל"החלקת" קמטים.

חומצה היאלורונית

במקור, מדובר בתרכובת סוכר המצויה באופן טבעי ברקמות החיבור בעור ובמפרקים; אולם חומצה היאלורונית המיועדת למטרת מילוי קמטים מיוצרת במעבדה - כג'ל ברמת סמיכות שונה, בהתאם לעומק בקמטים שהוא נועד למלא. חלקיקים המוזרקים מהווים גורם משיכה חזק למים, ומולקולות המים הנמשכות לאזור הן אלה האחראיות על הגדלת הנפח. החומר מוזרק מתחת לעור, תחת אלחוש קל או הרדמה מקומית.

רשתות דיסקאונט

רשתות דיסקאונט הן רשתות קמעונאיות הממתגות עצמן כזולות יותר מרשת-האם שממנה נוסדו. רשת הארד דיסקאונט, או הבי דיסקאונט כפי שהיא מכונה לעתים, תציע באופן קבוע מחירים נמוכים במיוחד - לפעמים מחירי הפסד (מי אמר "עוף בשקל"?) - ותמתג את עצמה כחסרת תחרות.

22