המהירות מן הספק: השוואה בין מחירי האינטרנט של בזק ו-HOT

התעריפים דומים ועומדים על כ-100 שקל לחודש, כאשר לכך יש להוסיף תשלום של כ-60 שקל לספקית האינטרנט ■ המשמעות: התייקרות של כ-60% למי שגולש כיום במהירות 2.5 מגה ■ למי זה כדאי, והיכן השירות ישים?

לפני כחצי שנה השיקה בזק את רשת האינטרנט המהירה שלה, ה-NGN, המגיעה כרגע ל-30 מגה. אחריה הכריזה HOT על רשת ה-UFI עם מהירות של עד 100 מגה. המחירים דומים: 100 שקל לחודש עבור 10 מגה בבזק ו-12 מגה ב-HOT, כאשר בשילוב עם ספקית האינטרנט תעמוד ההוצאה הממוצעת ללקוח על 160-175 שקל בחודש.

עם זאת, כפי שפורסם השבוע במדור זה במסגרת סקר מכון "מותגים", כ-90% מהצרכנים אינם מסוגלים להסביר מה היא רשת מהירה ולמה מתייחסים המונחים UFI או NGN. חלק גדול מהם כלל אינו בטוח אם השדרוג למהירות גבוהה נחוץ לו. משיחה עם הגורמים בענף עולה שאנחנו אמנם נמצאים כעת רק בראשית העידן של הרשת המהירה, אך כלל לא רחוק היום שהמהירויות האלה יהפכו לסטנדרט.

התחרות מתמקדת בחבילות משולבות

שילוב שירותים של ספק ותשתית כחבילה אחת (בנדל) עשויים להוזיל את העלויות - אולם לא בהכרח. המחיר לחבילה משולבת הכוללת ספק ותשתית של בזק (10 מגה) הוא כ-150 שקל וכ-175 שקל לחבילה משולבת עם HOT (12 מגה).

ההתחייבות בחבילות אלה היא לשתי חברות: בזק או HOT ולספק האינטרנט, כך שבמקרה של התנתקות - שימו לב לקנס יציאה כפול.

HOT: תשתית 12 מגה - 100 שקל בחודש

החברה מציעה חבילה משולבת (טריפל) הכוללת אינטרנט 12 מגה, כבלים וטלפון ב-300 שקל לחודש (חבילה הכוללת אינטרנט 2.5 מגה תעלה כ-270 שקל).

התחייבות: שימו לב לדמי הביטול הדרקוניים של HOT, שתופחים ככל שחולף הזמן: אלה מורכבים מתשלום קבוע ומתשלום עבור כל חודש בו "נהנה" הלקוח מההטבה - 250 שקל ו-10 שקל לחודש. בחבילות טריפל דמי הביטול מתייחסים לכל גורם בחבילה בנפרד (אינטרנט, טלוויזיה, טלפון). לדוגמה לקוח שמתנתק אחרי שנה ממסלול טריפל הכולל אינטרנט מהיר, ישלם כ-2,500 שקל.

בזק: תשתית 10 מגה - 100 שקל בחודש

לקוחות קיימים ישלמו בשלושת החודשים הראשונים את המחיר שמשלמים כיום, מהחודש הרביעי ישלמו 100 שקל בחודש. למשל לקוח שמשלם כיום 82 שקל (למהירות 2.5 מגה) ישלם בממוצע 95 שקל לחודש במשך שנה.

היות ובזק מנועה (על-ידי הרגולטור) מלספק חבילות משולבות עם yes, היא מציעה קו טלפון ורשת אינטרנט במחיר המשתלם של 50 שקל לחודש (כולל 500 דקות שיחה) במסלול לחצי שנה. מהחודש השביעי ישולם מחיר המחירון (100 שקל לאינטרנט). החבילה מוצעת ללקוחות חדשים בהם נוטשי HOT.

מבצע אחר למשדרגים את מהירות הגלישה כולל זיכוי חודשי של 20 שקל ברכישת מחשב נייד שבמבצע.

התחייבות: במסגרת מבצעים במסלולי התחייבות המחיר יורד.

דמי הביטול יורדים בכל רבעון: מ-240 שקל עד 70 שקל למתנתקים במהלך הרבעון האחרון.

ספקיות: מ-60 שקל לחודש

לצד תשלום קבוע עבור תשתית לבזק או ל-HOT, גם אם במסגרת חבילות משולבות, יש לקחת בחשבון את התשלום לספק האינטרנט. המחיר ל-10/12 מגה מתחיל בכ-60 שקל בממוצע בהתאם לתקופת ההתחייבות (שנה או שנה וחצי). יש לציין כי גם אם אתם מצויים במסגרת תוכנית בהתחייבות - שדרוג המהירות אצל אותו ספק אינה גוררת קנסות יציאה אולם תתחיל את ההתחייבות מחדש.

שיטת התמחור של הספקיות עלולה לבלבל: חלקן מציעות מחיר נמוך לחודשים הראשונים, המתייקר לאחר תקופה מסוימת. לכן חשוב לשקלל את המחיר לאורך תקופת ההתחייבות. לדוגמה: ב-012 סמייל המחיר לשנה הראשונה עבור מהירות 10 מגה הוא כ-45 שקל, ובחצי שנה שאחר כך המחיר הוא 95 שקל לחודש: ממוצע חודשי של 62 שקל. גם ב-012 סמייל המחיר מדורג: המחיר בחצי השנה הראשונה ל-12 מגה הוא 37.50 שקל, ואח"כ עולה ל-75 שקל. מחיר ממוצע לחודש, 62.50 שקל. יצוין כי המחירים הנמוכים הן למהירות 10 מגה והן ל-12 מגה נמצאו ב-012 סמייל.

מהו ההפרש עבור השדרוג? מנויים לחבילה של 2.5 מגה בבזק למשל משלמים כיום כ-80 שקל עבור התשתית וכ-50 שקל לספק האינטרנט, סה"כ 130 שקל. שדרוג למהירות 10 מגה יעלה את המחיר החודשי לכ-160 שקל (הפרש של 360 שקל בשנה).

למשדרגים למהירויות מ-20 מגה ואילך, שימו לב לקפיצה במחיר: 20 מגה ב-230-260 שקל לחודש, 30 מגה ב-350-400 שקל לחודש ו-100 מגה ב-600-650 שקל לחודש.

המהירות עולה המחיר יורד

הטכנולוגיה אצה קדימה ודוחקת את המהירויות הנמוכות מטה. בבזק אמנם ניתן למצוא אינטרנט במהירות 256 ק"ב, אולם נדמה כי הדבר משמש בעיקר לפרוטוקול. המהירות המרבית בבזק כיום היא 30 מגה.

ממהירות 20 מגה ואילך, מיושמת בבזק טכנולוגיית VDSL - המתקדמת מטכנולוגיית ה-ADSL המוכרת כיום - ולפי יגאל ברקת, מנהל אגף שיווק פרטי בבזק, זו גם הסיבה לקפיצה במחירים: 260 שקל ל-20 מגה ו-400 שקל ל-30 מגה - לעומת 100 שקל למהירות 10 מגה ו-130 שקל ל-15 מגה - ללא עלות לספק האינטרנט.

ב-HOT, מהירות 2.5 מגה היא המינימאלית. גם "תחנות הביניים" צומצמו והקפיצה מ-2.5 מגה עוברת ל-5 וממנה ל-12. המדרגה הבאה היא מהירות של 100 מגה, אולם זו עדיין נחשבת כגימיק. מספר הלקוחות שמוכנים לשלם 600 שקל בחודש (בנוסף לכ-600 שקל לספק האינטרנט) בכדי לגלוש במהירות שיא (שיש הטוענים שלא מגיעה לכדי מיצוי בפועל) - הוא מינורי. "100 מגה היא מהירות שמקדימה את זמנה, וכיום נחשבת למוצר פרימיום שבתוך כמה שנים יהפוך לשמיש עבור מרבית השוק", מדגיש כהן. גם ברקת מדגיש כי מספר הלקוחות לתשתית במהירות של 30 מגה - הוא שולי.

משום שמדובר בטכנולוגיות שונות, מהירות הפריסה של הרשתות שונה: בעוד בזק עוסקת בעבודת "פינצטה" של מתיחת סיבים אופטיים ברחובות לצד הקמת ארונות שירות ברזולוציה של 750 מטר מכל בית, HOT פועלת באמצעות מרכזים החולשים על אזורים נרחבים הכוללים מאות אלפי בתי אב, כאשר לפי כהן, עד סוף השנה מובטחת פריסה ארצית מלאה.

ברקת מעריך שבזק תסיים את הפריסה הארצית במהלך השנים הקרובות.

לבדיקת רלוונטיות הרשתות המתקדמות עבורכם, ניתן להזין מספר טלפון באתר בזק בכדי לבדוק האם הקו מחובר לרשת ה-NGN. מספרי טלפון שהקלדנו באזור תל-אביב, כפר-סבא, חיפה ומודיעין התגלו כלא מחוברים.

באתר HOT הבדיקה נעשית לפי הזנת שמות יישובים בהם שירות ה-UFI זמין. לדוגמה השירות אינו זמין לתושבי מודיעין, אלפי מנשה, עומר או נהרייה וזמין לתושבי הרצליה, כפר סבא, חיפה, נתניה, תל אביב או קיבוץ מעגן מיכאל.

מי זקוק למהירויות של 10 מגה ויותר?

"הדור שגדל היום הוא דור של צרכני מדיה אינטרנטית עשירה הכוללת יישומי וידאו וקול במספר ערוצים במקביל, כך שעבור כמות המידע הזורם למחשב נדרש צינור רחב. לרבים מהצרכנים האלה מהירויות של 10-15 מגה לא תמיד יספיקו", מסביר גל מור, בעלים ומייסד של הבלוג "חורים ברשת". עם זאת, עבור הגולשים הנוהגים למשוך מיילים ולעיין באתרים, מהירויות בסיסיות יספיקו. מהירויות גבוהות לא ישפיעו על חוויית הגלישה שלהם".

מור מסביר שככל שהצפייה בטלוויזיה באינטרנט הופכת נפוצה, גדל הצורך במהירות גבוהה: "ההפרדה בין פעילויות המדיה הביתיות מטשטשת, לצד מימוש טלפון באמצעות האינטרנט מתחזק מאוד תחום הצפייה בטלוויזיה באמצעות האינטרנט. עבור הגולשים הצעירים הרגלי השימוש האלה הופכים למובנים מאליהם".

צרכנים פוטנציאליים אחרים למהירויות הגבוהות הם אלה המחזיקים בביתם 3 ו-4 מחשבים. המהירויות הגבוהות ישפרו את חווית הגלישה לכל המשתמשים בבית. לפי נתוני בזק 25% מבתי האב מחזיקים בביתם 3 מחשבים ויותר וליותר מ-50% מהלקוחות המחוברים לתשתית בזק יש שני מחשבים.

איך יבוא לידי ביטוי בפועל שיפור ביכולות הגלישה עם שדרוג המהירות?

"הדגש הוא על צפייה בתכני וידאו באיכות גבוהה יותר לצד היכולות לעבוד עם כמה יישומים במקביל".

"כדאי לעשות את הפרדה בין מהירות הגלישה המוצהרת על-ידי הספקים ומהירות הגלישה בפועל", מציע מור. באתרים דוגמת www.speedtest.net, תוכלו לבדוק האם אתם גולשים במהירות המובטחת. מור מוסיף כי חוויית הגלישה בין שתי הטכנולוגיות - של בזק ו-HOT - אינה שונה מהותית. "בעבר הייתה בכבלים בעיה של מסת גולשים שהעמיסו על המהירות בפועל, אולם כיום חוויית הגלישה דומה בין השתיים".

עיקרי הדברים:

התשלום הכולל על מהירות 10/12 מגה לבזק/HOT ולספקית האינטרנט עומד בממוצע על 160-175 שקל בחודש

בקרב הספקיות, המחירים הנמוכים הן למהירות 10 מגה והן ל-12 מגה נמצאו ב-012 סמייל

לקוח שמתנתק מ-HOT אחרי שנה ממסלול טריפל הכולל אינטרנט מהיר ישלם כ-2,500 שקל

שיטת התמחור של הספקיות ובזק עלולה לבלבל: לעתים מוצע מחיר נמוך לחודשים הראשונים, המתייקר לאחר תקופה מסוימת

22
 22